Jump to content
Annons

Mik!

whitesnake_03

Recommended Posts

Annons

JAg är också ny på det här. Jag köpte en MXL 990 på Musiklagret i Borås för 795:-. Den här kanon för sitt pris. (hade kostat 1395)

FAst det är min åsikt. Jag har inte så mycket att jämföra med :rolleyes:

citat

MXL 990 förändrar arbetsättet i hemstudion. Till nu, har kondensatormickar varit för dyra för de flesta musiker. Nya produktionsmetoder har dock fått MXL990 inom prismässigt räckhåll även för hemstudion. MXL990 är en äkta, phantom matad, kondensatormick med ett 6 micron, 20 mm. guldöverdraget membran. MXL990 är en mick med mycket brett användningsområde och dessutom ett superbt alternativ till dynamiska mikrofoner i situationer där det är enormt viktigt att fånga musikaliska nyanser. Tekniska specifikationer Typ: Kondensator med 20mm membran Frekvensomfång: 30Hz-20kHz Karaktäristik: Cardoid Känslighet: 15mV/Pa Impedans: 200? S/N: 80dB Max SPL: 130dB 0,5%THD Strömförsörjning: 48V fantommatning MÂtt: 60mm x 130mm Vikt: 400g Finish: Champagne

slut citat

länk: http://www.musiklagret.se/Shop/ListProduct...5&CategoryId=82

Andra vet garanterat mer än mig :rolleyes:

Dela på andra sajter

Ok - here we go ...again... :rolleyes: :

Min tveklösa favorit i lägsta prisklassen, är Studio Projects B1 - men det finns förstås ingen universell sanning som gäller för allas smak, utan det beror på vad man gillar själv.

Lyssna gärna på ljudexempel från diverse mikrofoner, på min testsite. I nuläget finns det testinspelningar av nästan 100 olika modeller att ladda hem och lyssna igenom. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Säger samma som Claes, Studio Projects B1.

Gunnar

PS: INTE den som heter Behringer B1 (de är snabba på att kopiera di däringa Behringer).

Dela på andra sajter

Dessa mickrofoner behöver en preamp, en förförstärkare.

De fantommatar ut 48volt till micken i samma sladd (xlr), vissa mixerbord har detta inbyggt. Heter då fantommatning, men bättre kvalitet med en separat preamp.

Det du också bör tänka på är att dessa mickrofoner är väldigt känsliga så man kan inte köra ut samtidigt i stärkare utan att det väldigt lätt blir rundgång. Därav tappar det lite av allroundfunktionen. Om du spelar in något bra och får en spelning så måste man fixa ytterligare mickar.

Och om du ska spela in trummor behövs tre, fyra stycken olika mickrofoner. Se spikad tråd på inspelningssidan.

Rekomenderar claes sida, det var den som fick mig att inte välja B1 😏

Smaken är som baken

Sök i fortsättningen innan du frågar, frågan är svarad hundra gånger på.

Lycka till

Dela på andra sajter

Jag har inte provat den micken, vad tycker du?

Har dock provat mxl 1000 och jag tyckte den var helt ok med tanke på prisklassen. Då tog vi in allt i den i en tagning med ett grymt resultat.

Dela på andra sajter

Jag har inte provat den micken, vad tycker du?

Jag tycker att den är riktigt bra, med tanke på priset, 795:-

Dela på andra sajter

jag har ju tänkt att bara köra micken rätt in i ljukortet, men det funkar väl bra också?

Ingen som har provat Golden Age FC1?

FC3 har jag testat och den var ok, men inte något direkt upphetsande - men den har ju en annan grill som påverkar ljudet lite annorlunda.

Jag skulle tro att FC1 är ganska lik Generis GC-1, som finns med bland testinspelningarna, eftersom det är kinesiska standardmikrofoner från samma fabrik vi pratar om...

Du kan dock inte stoppa en kondensatormikrofon direkt i ljudkortet om du inte har ett ljudkort med micpreamp som kan lämna ut fantommatning på 48V till micen - så det beror på vilket ljudkort du har...

Dela på andra sajter

vilka ljudkort under tusenlappen möter de kraven då? 🙂

Troligen inga alls - och definitivt inte om det ska vara någon vidare ljudkvalitet i preampen...

Det bästa är nog om du skaffar en fristående preamp, men under tusenlappen är det svårt att hitta någon bra om man inte tittar på begagnat.

Ett alternativ kan vara Studio Projects VTB-1, som har ett listpris p 1350:- - eller VTB-1 i paket tillsammans med B1, som säljs väldigt billigt hos vissa... 🙂

Dela på andra sajter

men funkar det inte alls att dra en mik direkt till ljudkortet? jamenar ja är nybörjare jag behöver ingen superb ljudkvalitet..

har tänkt o köra på följande:

Mik: Golden Age FC1 599 kr

Ljudkort: M-Audio Delta Audiophile 2496 999 kr

fungerar inte det bara o leka med?

Dela på andra sajter

Nej, då blir det nog tyst i mickrofonen.

Den micken kräver strömförsöjning som sagt. Fantomatning.

Dock inte hundra, men blir nog rättad om jag har fel

En preamp behövs som sagt, antingen en separat eller i ett mixbord.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
men funkar det inte alls att dra en mik direkt till ljudkortet? jamenar ja är nybörjare jag behöver ingen superb ljudkvalitet..

har tänkt o köra på följande:

Mik: Golden Age FC1 599 kr

Ljudkort: M-Audio Delta Audiophile 2496 999 kr

fungerar inte det bara o leka med?

Skall du ha ett enkelt sätt att lösa din lyssning samtidigt som du kan få fantommatning och enkel EQ till din mick, då köper du en billig mixer istället för en preamp. Behringer eller nåt annat billigt duger bra.

Men om man vill ha det där extra så köper man en preamp.

Dela på andra sajter

ahaa okej 😉 tack så mycket!

har tittat efter lite billiga preampar och mixer..hittade de här två, vilken av dessa skulle ni föredra?

Preamp PHONIC BLEM-Micro1 (preamp) ca 500 kr

BEHRINGER EURORACK PRO UB802 (mixer) ca 600 kr

ledsen om jag är så okunnig 😎

Dela på andra sajter

Varför ska du köpa just GoldenAge-mikrofonen (eller annan kondensatormikrofon) om du ändå inte tänker lägga pengar på en preamp också?

Köp en enkel dynamisk sångmikrofon som du kan koppla direkt i ljudkortet om du bara tänker leka. 😕

Shure PG48 kostar 395:- hos Musikbörsen

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Varför ska du köpa just GoldenAge-mikrofonen (eller annan kondensatormikrofon) om du ändå inte tänker lägga pengar på en preamp också?

Köp en enkel dynamisk sångmikrofon som du kan koppla direkt i ljudkortet om du bara tänker leka.  😄

Instämmer!

Om du bara ska testa och leka lite för att se om du gillar att pilla med inspelningar, är det bättre att skaffa en dynamisk mic, eftersom du då inte behöver fantommatning, utan bara behöver en mikrofoningång. Billiga ljudkort med mikrofoningång finns det nog ganska gott om, men behöver man fantommatning, så kostar det mer...

En dålig preamp har du inte någon större glädje av, utan där vinner man ganska mycket på att gå upp lite grand i pris. Studio Projects VTB-1 är nog den billigaste preamp som jag skulle kunna tänka mig att köpa - om man inte ska titta på begagnat förstås...

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

men om man köper en vanlig sångmik då, blir det hyfsad ljudkvalitet då på inspelningen? man vill ju ändå ha rätt så bra ljud...

så ni tycker inte det är värt att köpa en billig mixer (behringer) och en kondensatormik? det ger väl bättre ljud än en vanlig sångmik rätt in i ljudkortet?

Dela på andra sajter

Visst blir det oftast bättre med en liten billig mixer och en kondensatormic, än med en dynamisk mic som kopplas direkt i ljudkortets dåliga micingång - men om du inte har behov av mixern till annat än att bara ta in mikrofonsignalen genom, så är det bättre med en preamp än med en billig mixer, eftersom du då får bättre ljud och lägre brus (åtminstone så länge man håller sig ifrån det absolut billigaste...).

Dela på andra sajter

Jag tycker du ska göra som Linus föreslår ovan. PG48 är inte en dålig mikrofon - definitivt inte för sitt pris. Den kan du spela in gitarr (akustisk eller mickad förstärkare) och sång med. Trummor blir nog inte så bra med bara en mick så då behöver du ändå mer saker som fler mickar,ett ljudkort med många ingångar eller en mixer. Kanske preamp etc.

Ska du spela in elgitarr och har en POD eller liknande så börja med att lina den och kör PG48 till sång så länge. Är det akustisk så mickar du den om den inte har inbyggd mick. Om ljudkortet du redan har i datorn kan hantera ASIO så kör på det med så länge. Testa och lär dig tills du ser vad du behöver och sedan kan du skaffa mer saker allteftersom.

Jaja, så tycker jag i alla fall.

EDIT: Parantesborttagning

Redigerat av Hilmer
Dela på andra sajter

tack för alla svar...! nu har jag lite at gå på 😄

har tänkt o köra på följande: behringer mixer 600 kr

PG48 mik 400 kr

det blir väl ok?

Ja för fan. Det är inga miljoner. Du kanske snart (ett halvår?) blir sugen på tyngre grejjer, och med det här så har du definitivt inte förköpt dig. Mic o Mixer för en tusing som funkar kan inte vara fel.

Ett litet tips: På Blocket o Vendolin snurrar det alltid mycket såna här grejjer. Kolla begagnat!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.