Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta är ju en kanske solklar fråga bland er studiorävar men jag har aldrig gjort det.

När jag hämtar hem en plugin från nätet hur gör jag för att få den att hamna bland mina andra? Kör Mac OSX och PT 7.0. Hur installerar jag den. jag tankar hem och sedan ska jag välja program. Vart lägger jag den och hur aktiverar jag den. Har aldrig gjort detta förr. Ok, har testat en gång innan och då blev det fel. Men det var länge sedan. Vill gärna ha alla pluggar folk talar om jag också! 🙂

Tackar på förhand om någon orkar svara. Har försökt att hitta det i PT manualen men gör det inte.

Annons
Postat

Är det RTAS pluggar du laddar ner, och i så fall vilka? Mig veterligen finns det en ganska begränsad gratismarknad för RTAS pluggar, medans det finns oändligt många gratis VST pluggar, men för att köra dom behöver du en VST to RTAS adapter. Har iofs inte alls koll på PTLE 7.0, har själv 6.9, men det borde väl funka likadant.

Postat

ja gratis rtas pluggar hitter man inte ofta.... därimot så använder jag vst-rtas wrappern från fxpasion.. köper du rtas pluggar så är det ofta en ilok man behöver.

En ilok är en usb nyckel som man har för att authorizera sina pluggar...

Installering är som vanliga program.. asså man kör setup och väljer rtas om det finns vst installering med..

plugg filen väljer man att lägga i digidesign dae mappen.... vet inte exakt hur det ser ut på mac.. men den mappen är nog alltid förvald så oftast är det bara klicka ok eller next tills installationen är klar...

om du inte har eqIII och compressorIII finns dom att hämta på digidesigns hemmsida...

kommer inte ihåg om dom fann med från början i PT7....

Hoppas det hjälpte lite iaf.... bobo 🙂

Postat

i digidesignmappen finns en mapp som heter plugins, där ska den ligga.

du aktiverar den genom att starta PT och lägga den som insert, då ber den (oftast) om ev. snr/auk. mm

det är sällan en RTAS-plugin kommer "ren" dvs inte med en installerare, oftast en .dmg fil.

fxpansion har uppdaterat sin vst2rtas konverter för ni som har PT 7.x

Postat

Nu har jag försökt igen. Har lagt den i Digidesign-Protools-Pluginsalias och öppnat den där. Inte får jag upp den från programmet ändå. Vad gör jag för fel?

Postat
Nu har jag försökt igen. Har lagt den i Digidesign-Protools-Pluginsalias och öppnat den där. Inte får jag upp den från programmet ändå. Vad gör jag för fel?

Vad har filen för ändelse? Filen kanske är packad med zip el rar. Det kanske tom finns ett installationsprogram du måste köra, då lägger sig pluggen rätt själv (oftast). Vilken plugg är det?

Postat

PSP master comp heter den. Men jag tog bara en för att kola hur man gjorde. Egentligen jagar jag en exciter. Fick tips om att jag kunde lyfta sången med den. Sitter inte vid musikdatorn nu så jag kan inte kolla ändelsen.

Detta är adressen till grejen jag försökte hämta:http://www.pspaudioware.com/indexen.html?url=http://www.pspaudioware.com/plugins/mastercomp.html;

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.