Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

När jag kopplat Subtractorn till matrix så blir det inte alls samma ljud som det är när jag trycker ut tonerna på Sequencern direkt från subtractor. Kan jag ha kopplat fel?

För det ska väl ändå gå att koppla Subtractorn till Matrix. Det är väldigt jobbigt om jag ska behöva klicka ut alla toner i Sequencern och behöva copy-pasta i evigheter osv.

Hursomhelst så har jag kopplat på detta vis:

Subtractor |Contro|l (Gate) --------> Matrix (Gate CV)

Subtractor |Control| (CV) --------> Matrix (Note CV)

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Blir det inte alls samma ljud?! Är du säker på att du klickar i toner för Subtractorn?

Postat
Är det inte för att matrixen ger den en annan velocity? Testa nivåerna på matrixen...

Det var det jag tänkte på... Men om det blir HELT olika ljud är det ju inte det som är problemet... Och sedan kan man ju även ändra velocity i matrixen.

Postat
Spelar du på samma oktav? :rolleyes:

Det ger fortfarande samma ljud, fast högre 😉 (eller lägre 😛)

Killen måste ju ha gjort något som han inte vet om att han har gjort om det låter helt annorlunda.

Postat

Jag tippar också på att du missat något i Matrix. T.ex. velocity som Pazo sa.

Ge oss en exempelfil (.rns) så ger vi dig en lösning.

Postat
http://marcusrombo.weldion.org/sub_matrix_ny.rns

Måste faktiskt påstå att det där låter rätt likt 😱

EDIT: Kortade ner tonerna lite bara...

rätt likt?...kanske lite likt. men inte alls samma fylliga ljud. testa att lyssna med ett par lurar så märker man vilken skillnad det är. någon som vet var felet ligger? Är det fel på mitt reason kanske?

nån som kan spara om MarcusRombos RSN till reason 2.5 versionen istället, vore sktschysst. ingen aning hur skillnaden är, men vill ändå ha ner den, hehe.

Postat

Vänta här nu... Så du menar att om du trycker på play, och sedan klickar i mute på subtractor-spåret och klickar bort mute på matrix-spåret så låter det inte likadant? 😆

Postat (redigerat)

Jag vet vad som är fel: Subtractorn och Matrix'en spelar upp samma toner på samma gång, i samma oktav. Alltså spelar du upp två slingor som är likadana och då uppstår fas-fel (tror jag det kallas). Därför låter det som det gör. En lösning på detta är att du tar bort en av slingorna och endast låter den ena av modulerna spela. Antingen låter du Matrix'ens pattern spelas eller så låter du slingan i Subtractorn's sequencer-track spelas. Hoppas du förstår hur jag menar.

Redigerat av Naith
Postat
Jag vet vad som är fel: Subtractorn och Matrix'en spelar upp samma toner på samma gång, i samma oktav. Alltså spelar du upp två slingor som är likadana och då uppstår fas-fel (tror jag det kallas). Därför låter det som det gör. En lösning på detta är att du tar bort en av slingorna och endast låter den ena av modulerna spela. Antingen låter du Matrix'ens pattern spelas eller så låter du slingan i Subtractorn's sequencer-track spelas. Hoppas du förstår hur jag menar.

Om du laddar ner filen så ser du att matrix-spåret i sequencern är m:at. 😱

Och sen får jag anta att killen gör som jag beskrev i inlägget ovan.. Då KAN det inte låta annorlunda.

Postat (redigerat)

Jag tittade aldrig i din fil, bara i den som mobbad postade. Nu när jag tittat i din så ser jag att du mute'at Matrix'en och då låter det ju som det ska. Och tar man bort mute'n så uppstår "effekten" igen. Iallafall då jag testar.

Redigerat av Naith
Postat

Javisst är det så, det är därför jag ville försäkra mig om att han m:ar det spåret igen, som jag skrev 😆

Vänta här nu... Så du menar att om du trycker på play, och sedan klickar i mute på subtractor-spåret och klickar bort mute på matrix-spåret så låter det inte likadant? 😏

Men i sin fil har han ju inget spår för subtractorn i sequencern, och då kan inte den effekten uppstå. Så han har något annat problem 😆

Postat

Jag är medveten om att det låter konsigt när man kombinerar både matrix spåret och subtractor spåret samtidigt. Det är inte där felet ligger. För jag har testat subtractor spåret när matrix är mutat och samma med matrix. F.ö. så gjorde jag bara en reason fil nu enbart för subtractorn för att visa för er.

Matrixen gör att tonerna blir kortare och inte lika fylliga som det blir direkt från subtractorn. Är det ingen som märker att det är skillnad på matrixen och subtractorn när ni tankar min fil? Ifall ni inte märker "någon" skillnad alls är det nog fel på mitt reason sånafall.

Tack för hjälpen iallafall allihopa. Hopps nån kan hitta felet =)

Postat
Jag är medveten om att det låter konsigt när man kombinerar både matrix spåret och subtractor spåret samtidigt. Det är inte där felet ligger. För jag har testat subtractor spåret när matrix är mutat och samma med matrix. F.ö. så gjorde jag bara en reason fil nu enbart för subtractorn för att visa för er.

Matrixen gör att tonerna blir kortare och inte lika fylliga som det blir direkt från subtractorn. Är det ingen som märker att det är skillnad på matrixen och subtractorn när ni tankar min fil? Ifall ni inte märker "någon" skillnad alls är det nog fel på mitt reason sånafall.

Tack för hjälpen iallafall allihopa. Hopps nån kan hitta felet =)

Då är det längden på anslaget som är skillnaden. Du kan antingen förändra längden på anslagen i Matrixen genom att klicka i "Tie"-knappen och sätta ut nya, bredare gate-stolpar eller genom att höja releasen på synthens volym- och filterenveloper.

Postat (redigerat)

Jo, det blir en skillnad. Och det var därför jag kortade ner tonerna i Subtractor spåret, som jag tror jag nämnde? 😏

Jag förstår faktiskt inte längre 😠

EDIT: mornel hann före

Redigerat av MarcusRombo
Postat

Då fattar jag vad du menar.

Som mornel sa, så kan du göra bredare staplar i Matrix-sequencern. Vilket du gör genom att antingen trycka på Tie-knappen eller genom att hålla in Shift (Pc) samtidigt som du ritar in en stapel.

Postat

Som mornel sa, så kan du göra bredare staplar i Matrix-sequencern. Vilket du gör genom att antingen trycka på Tie-knappen eller genom att hålla in Shift (Pc) samtidigt som du ritar in en stapel.

Jag har testat det också. Men då blir det för långa toner. Detta börjar irritera mig så inåthelvete mycket nu 🙂

Postat

Jag har testat det också. Men då blir det för långa toner. Detta börjar irritera mig så inåthelvete mycket nu 🙂

Jobba då med amplitudenvelopen så kan du få precis den längd på tonerna du vill.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.