Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett Creative SoundBlaster Audigy 2 ljudkort. Jag vill kunna spela in Keyboard, gittar, bas och sång. Jag är nybörjare och har testat Cubas vst 5.0. Tyvärr var det en himla massa krångel med latency och ljudinställningar samt otroligt svårt att lära sig alla övriga inställningar. Finns det andra bra musikprogram eller är det bara att bita ihop och fortsätta med Cubase.

Annons
Postat

Av egen erfarenhet när jag själv började med datorinspelning Audio/Midi så fick jag heller inget grepp om Cubase. Däremot är Cakewalks produkter väldigt pedagogiskt upplagda och enkla att använda. Du behöver ju inte börja med flaggskeppet Sonar utan med ännu mer basicversionen Cakewalk Home Studio 2004. Jag använder fortfarande Cakewalks produkter (har testat Cubase mfl på senare tid åxå!)

exhorder (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog rekommendera Cakewalk Music Creator. Billigt, enkelt och bra.

Finns för runt 600-700:-.

Använder det själv för tillfället.

• 7 månader senare...
Postat

Undrar vilka musikprogram som är bäst om man vill hålla på och göra musik? Det verkar finnas en hel del.

Jag har använt musikprogram förr, men bara billiga enklare program, så nu vill jag ha ett lite mera avancerat program.

Har laddat ner demot av Reason och det verkar vara ett program i min smak, men det kanske finns fler program i den stilen? Kan tänka mig att använda en MIDI-keyboard till det, men helst så vill jag bara använda det som som finns i programet.

Postat

svårt att säga...finns massa....oftast fastnar man för nåt man tycker är lätt och effektivt att jobba i, ladda hem lite demo av cubase, i en studio tidning finns 6 mån test av sonar 3 mm.....

Postat

Det beror nog mycket på dig själv, vad du har för förkunskaper, hur du tycker gränssnittet i programmet ska vara utformat, hur du kommer att jobba.. d.v.s om du ska göra liveinspelningar med riktiga instrument, jobba med både liveinspelningar och MIDI, om du ska jobba enbart med samplingar och interna syntar ( VST-instruments eller liknande) m.m m.m

Mitt arbetssätt har gjort att jag fastnat för Cubase, dels för att jag har jobbat med det programmet sedan det fanns till Atari 1040, dels för att gränssnittet passar mitt sätt att jobba och för att det gör så jag tar mig från A -> B på väldigt kort tid.

Andra program som t.e.x Logic är i.o.f.s snyggare rent grafiskt, men jag får spader när jag ska försöka göra musik i det programmet.. det funkar bara inte.

Testa att ladda hem demo'sar från dom olika tillverkarna och bilda dig en egen uppfattning... men välj dom enklare varianterna så slipper du en lång och jobbig inlärningströskel... dom enklare varianterna brukar visa på hur gränssnitt och liknande är uppbyggt , skulle du sen upptäcka att något program funkar klockrent kan du uppgradera till tillverkarens mer avancerade program.. det som skiljer brukar vara "mer av allting" och högre inlärningströskel...

ehum..lycka till då

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Det tråkiga svaret är att det finns massor av bra program som är olika bra för just dig, beroende på:

1. vilken musik du gör

2. hur stor erfarenhet du har av att göra musik

3. hur phat din dator är

4. hur stor plånbok du har / hur rymligt ditt samvete är

Återkom gärna med mer information.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.