Jump to content
Annons

Autotune utan Cher-effekt

saibot

Recommended Posts

En som är väldigt bra (den bästa?) är Waves Tune, att den kommer upp som en VST/AU-plugg är en mycket stor fördel då det gör att den blir

mycket smidigare och mer snabbjobbad än Melodyne och som jag förstått det är Tune dessutom som (typ) Melodyne. och Autotune... samtidigt!

Där man kan välja att antingen som i Melodyne?? "flytta blocken" utav tonen, eller hela tonen, som är fel eller som i Autotune "jämna ut tonkurvan"

eller då kombination av dessa båda sätt att korrigera, samt att även kunna gå in och rita om vågformen.

Har dock ingen direkt koll på hur Melodyne. egentligen fungerar förutom att man måste läsa manualen om man ska förstå den medan Waves Tune kräver

ca 8 sekunder för att greppa.

Tune ör visserligen enbart till för att korrigera sång (eller instrument) medan Melodyne enligt uppgift kan användas till oändligt mycket mer.

Numera finns det även en pluginversion av Melodyne. Det jobbar fortfarande inte i realtid, eftersom de inte vill ha den sämre ljudkvalitet som blir följden, men det blir lite smidigare hantering när det fungerar som en plugin, i stället för att köra genom Melodyne Bridge - även om det också har fungerat mycket bra.

Kolla närmare på Celemonys hemsida och hämta en demoversion för att se hur det fungerar. 🙂

Dela på andra sajter

• 1 år senare...
Annons

Vad jag ofta gör är att om jag känner nåt blivit fel så plockar jag ut melodin på gitarr för den delen och letar upp rätt ton istället så jag vet vad jag ska sjunga....om jag fortfarande låter som en kråka så spelar jag in gitarren som en guide och sjunger till den. men det är ju inte mycket till autotuner det. Har nåt plugin eller två också som jag använder på ungefär samma sätt. tycker alltid man hör korrigeringarna så därför jag sjunger in på nytt. Har testat Melodyne och det var ju riktigt trevligt men lite för dyrt för min smak annars hade jag använt det tror jag nog

Redigerat av carlstrom
Dela på andra sajter

Är det någon av er som kör Melodyne som har testat Waves Tune också?

Vi kör Waves på studion och jag tycker det är föredömligt enkelt och låter riktigt bra, har funderat på att köpa en av dem till hemmabruk och funderar nu på vilken som är bäst egentligen. Har aldrig testat Melodyne själv.

Det jag gillar bl.a. med Waves är just block- eller kurveditering och det enkla interfacet. Hur är Melodyne i det avseendet?

Några andra fördelar/nackdelar med respektive som ni tycker?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.