Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Nu är det mkt på en gång.

Jag har precis stoppat i mer minne i burken. Jag gick från 1gb till 3 gb ddram pc 3200 400mhz. Tyvärr fick jag lite problem då jag slarvade lite med att ta reda på all info när jag köpte. Minnena är av märket Twinmos och är matchade 2x512mb (dom gamla) och 2x1024 (dom nya). Det visade sig dock att dom inte var riktigt likadana. Dom gamla har en Cas Latency på 2,5 och dom nya på 3,0. Fick en massa strul och burken ville inte starta med alla 4 stickorna i men efter att ställt om Cas Latency i BIOS till 3 så funkar det.

Jag är dock inte så insatt i det (vet att det har att göra med hur många cykler det går innan minnet skickar vidare data till nästa station i minnet…..eller??) och det finns även värden för RAS Precharge, RAS to CAS delay, Precharge delay samt Burst lenght. Vet inte om dessa behöver ändras på ngt sätt för att det ska funka optimalt.

Nåväl nu till problemen :

För det första blev det ingen skillnad i prestanda i Cubase i ett tungt projekt som jag hade hoppats skulle flyta smärtfritt : ( (1500:- i sjön nästan). Eftersom jag nyligen har satt in en ny S-ata disk för audio och samplingar och har systemet på en annan S-ata disk så verkar det tyvärr som jag förväntar mig att kunna köra lite för många CPU-hungriga pluggar. Med tiden ska jag se om jag hittar alternativ som är mindre CPU-hungriga men just nu måste jag ändå smärtfritt kunna slutföra min låt.

Mitt moderkort har ett utility program som låter en överklocka från Windows. Jag har aldrig testat överklockning och är lite rädd 😉 men jag har dessutom precis installerat en ny CPU-fläkt som har fått ner tempen på CPUn till under 40c vid hård belastning. Inte illa för en P4 Prescott va? Temperaturmässigt borde det därför finnas lite marginal för att överklocka men har ngn erfarenhet av det? Är det bara spelmänniskor som håller på med det?

Jag testade också att stänga av växlingsfilen i Windows genom kontrollpanelen/system/avancerat/prestanda/avancerat. MEN….när jag kollar i windows aktivitetshanterare under fliken prestanda så står det ändå att jag har en växlingsfil på 670 mb och i diagrammet med namnet ”historik för användning av växlingsfil” kommer det ett streck som indikation på att växlingsfilen används.

Med Cubase igång kan man under ”fysiskt minne” läsa:

Totalt 3145196

Tillgängligt 2324552

Jag kollade också systeminfo i Tuneup Utilities och där stod det att jag har totalt 5987mb minne (och ja…jag har startat om datorn efter att ha stängt växlingsfilen).

Nu ngt ännu konstigare….

Jag startade på en ny låt idag. Detta projekt innehåller:

11 audiospår

1 gitarrförstärkarsimulator plugg (Ac box combo)

1.Kjaerhus GAC 1

1 Waves Renancance comp

1 Room works reverb (cubase egna)

1 double delay (cubase egna)

Hypersonic med 3 ljud inladdade

LM7 (fjuttig trummaskin som är laddad men som inte spelar)

Battery (också laddad med ett preview-kit som inte spelar)

Latencyn står är ställd till 10ms

Detta är gissningsvis endast 1/10 av vad ett ”tungt” projekt kan innehålla. Ändå går min CPU mätare upp till c:a 60%!!!!!!!

Och…..jag hade först min tunga låt laddad och stängde ner den men utan att stänga av Cubase (alltså endast close inte quit) och laddade sen ovanstående nya låt och fick då ett meddlande när den läste in kitet i Battery om att ”physical memory is getting low”

Datorn är väldigt nyinstallerad. Den har ingen nätuppkoppling. Inget officepaket. Inget antivirus eller brandvägg utan är en ren musikdator. Jag har gjort några optimeringar såsom ”justera för bästa prestanda”, bakgrundstjänster m.m.. Jag har även stängt av ngn enstaka ”tjänst” som såg självklar ut men jag har låtit bli dom jag inte begriper mig på.

Jag anser mig ha skaplig koll på vad jag gör med datorer utan att göra anspråk på att vara ngn expert. Jag fattar inte varför det strular så mkt???????

Kan det helt enkelt vara EMUs drivrutiner som är helt jävla keff (jag har ju ändå ett rätt skapligt ljudkort, se signatur)

Datorn jag skriver på är c:a 1½ år äldre, en p4 2,4 med ett Soundblaster Live kort (1:a upplagan) som förvisso går på KX-drivrutiner och som är full med så mkt skit efter surfande och testande av program och ibland känns det som det rullar bättre i den burken.

PUH! Tack för att du har läst ändå hit.

Hoppas ngn kan och vill hjälpa mig med ngt av ovanstående : )

Ödmjukast

Suprapappa

Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har liknande problem. Ibland pallar datorn bara typ hälften av vad den oftast klarar. Har aldrig lyckats komma på varför!

Som jag fattat det kan inte Cubase (eller ngt annat sequenser-program?) läsa audio ifrån RAM utan måste således hela tiden gå och hämta

samma audio-filer ifrån hårddisken... om och om och om igen, även om du så hade 128 GB RAM så skulle Cubase ändå (likt en idiot 😉?) gå

och hämta all audio om och om och om ifrån hårddisken med alla nackdelar det medför, kanske därför det inte går att stänga av växlingsfilen?

Har du testat att höja latencyn, på mitt 1616m är skillnaden på hur många pluggar man kan köras vid 5 ms, 15 ms respektive 50 ms enorma.

Jag stänger av (nästan) alla effekter och spelar in på 5 ms, sen när jag spelat in höjer jag till 50 ms!

Cpu-mätaren i Cubase är även konstig vid dessa olika värden. Vid 5ms börjar ljudet hacka redan om CPU står på säg 50% medan

om man vid 50 ms har typ 9 likadana effekter och mätaren står på 90% så kan man ändå slänga på 3st till utan att datorn ger upp

- ghost in the machine eller tomtar på loftet?

Skulle själv inte överklocka, fast jag kan å andra sidan ingenting om sånt! Har dock hört att det kan vara svårt att få en överklockning stabil!

Med olika minnen vet jag inte om det är möjligt?

Redigerat av Hans
Postat

Du har tyvärr inte fått en snabbare dator med de nya minnena, tvärtom går den nu litet långsammare eftersom de nya minnena är långsammare än dina gamla.

Du har dock fått mera plats i minnet fär t ex samplingar etc.

Vill du ha mera fart så behöver du en snabbare/kraftfullare CPU.

Jag skulle dock inte ta till överklockning, speciellt inte med de relativt långsamma minnen du nu satt i maskinen. Överklockning är inget för en maskin som man skall producera i och är rädd om, då ska man vara datorentusiast och möjligen gamer som bara kan starta om och köra vidare... (Nu finns det ju olika åsikter om detta, men det här är min... ;-) )

Postat (redigerat)

bara en liten kort kommentar... att utöka minnet är inget recept mot hög cpu-belastning.

jag har också ett kort som stödjer överklockning med inbyggd funktion. kör på en p4 northwood 2.4, och den har jag tryckt upp till 2.8 utan problem. -det sänkte cpu-belastningen också naturligtvis(i mina cubaseprojekt alltså).

du borde inte behöva vara rädd för överhettning, det som händer om du trycker på lite för mycket med din överklockning är att datorn tvärhänger sig, det är åtminstone min erfarenhet av p4-processorer.

Redigerat av Itzhak
Postat

Precis som Violiner säger så går minnet nu lite långsammare än innan, dessutom minskar hastigheten ytterliggare av att det är 4 minnespinnar att hålla reda på istället för bara två.

Men ditt problem verkar ju helt klart vara processorkraften. Vilken latency har du inställd på E-MU ljudkortet? En lägre latency ökar processorbelastningen rejält. Kör på omkring 20-25ms när du mixar saker och sänk den enbart när du spelar in.

Att växlingsfilen rapporteras skulle möjligtvis kunna ha att göra med att den finns kvar på disken. Testa att slå igång det virtuella minnet i Windows igen och ställ växlingsfilen på att vara konstant 1GB. Kolla sedan hur mycket fysiskt minne som används innan du startat Cubase och efter du laddat projektet.

/Majken

Postat

tack för hjälpen pöjkar!

jodå....jag använder redan "tekniken" att ställa upp latencyn då jag mixar......tyvärr går inspelningn och mix väldigt hand i hand i min datoriserade värld vilket faktiskt är ett problem....jag önskar att jag verkligen visste på förhand PRECIS vad jag skulle spela in innan jag börjar mixa men för mig brukar det ena ge det andra....jag kan naturligtvis ändå ställa om latencyn, även om jag får hoppa lite fram och tillbaka....

Precis som Violiner säger så går minnet nu lite långsammare än innan, dessutom minskar hastigheten ytterliggare av att det är 4 minnespinnar att hålla reda på istället för bara två.

tror ni att jag då faktiskt missgynnas av att ha stoppat i mer minne? (har inte hunnit jobba så mkt med datorn att jag själv kan avgöra det).

Postat
tror ni att jag då faktiskt missgynnas av att ha stoppat i mer minne? (har inte hunnit jobba så mkt med datorn att jag själv kan avgöra det).

Nej, åtminstone inte så att det är märkbart. Skulle du köra lite benchmarks så skulle du antagligen se att minneshastigheten minskat. Men när du jobbar med stora samplingsbibliotek så är det extra minnet bara till din fördel.

/Majken

Postat
när den läste in kitet i Battery om att ”physical memory is getting low”

😄

Helloooooo Native Instruments? 😄😏

Postat

Som alltid när det gäller allting måste man gå analytiskt till väga, det vill säga lura ut vad som belastar din dator.

0) Kolla i Aktivitetshanteraren att det inte finns några skumma processer som tar kraft. Brukar sällan vara fallet, men har man otur så kanske det är någon process som sölar ned datorn.

1) Dra upp latencyn ordentligt. Blir det bättre eller ingen skillnad?

2) Stäng av en plugin i taget i Cubase. Sjunker prestandametern eller står den stilla?

3) Stäng av ett instrument i taget. Bättre eller ingen skillnad?

Intressant är också om cpu-metern gungar, det vill säga om den går upp och ned.

Postat

4) Visar processormätaren i Cubase verkligen rätt? Tryck ctrl+alt+del och jämför med aktivitetshanteraren.

/Majken

Postat
1) Dra upp latencyn ordentligt. Blir det bättre eller ingen skillnad?

jo det blir bättre.....ingen superskillnad dock

Intressant är också om cpu-metern gungar, det vill säga om den går upp och ned.

ja, det gör den ofta. jag har läst om denormaliseringsproblem och laddat ner pluggen som ska lösa det men hade inte fått med mig den till studion. ska försöka testa imorrn

4) Visar processormätaren i Cubase verkligen rätt? Tryck ctrl+alt+del och jämför med aktivitetshanteraren.

/Majken

jag inbillar mig att den är ngt lägre i aktivitetshanteraren men det är svårt att se, framförallt i cubase.....vore bra om den kunde visa var den har peakat precis som mätarna på en fader

Postat
öh....va fult det blev...undra vad jag gjorde för fel 🙂

Förmodlingen ingenting! Jag har också råkat ut för det där. Jag fattar själv inte varför.

Om cpu-metern gungar kan det vara denormaliseringsproblemet, men vad jag förstår ska det problemet vara löst. Men jag har själv problem med pluggar som knäcker datorn när det blir helt tyst. Om man stänger av och sätter på dem så försvinner belastningen. Jag vet inte varför.

Försök lokalisera den skumma pluggen och försök hitta en ersättare. Och prova med denormaliseringspluggen!

Postat

Jag har knåpat ihop paket med Cubaseprojekt för kommande prestandatester. Jag skulle kunna skicka det till dig när jag kommer hem från redaktionen så kan du testa systemet suprapappa. Då borde du få en hyfsat bra ide om hurvida burken funkar som den ska eller inte.

/Majken

Postat
öh....va fult det blev...undra vad jag gjorde för fel 😱

Fel:

citattext

Rätt:
citattext
Postat
Jag har knåpat ihop paket med Cubaseprojekt för kommande prestandatester. Jag skulle kunna skicka det till dig när jag kommer hem från redaktionen så kan du testa systemet suprapappa. Då borde du få en hyfsat bra ide om hurvida burken funkar som den ska eller inte.

/Majken

ja ja jaaaaaa! TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postat

hallå igen

har legat däckad i influensa så jag har inte kunnat komma iväg till studion men förhoppningsvis ska jag hinna i eftermiddag....

fick ett tips om att testa att ställa ner minnesbuss hastigheten från 400 till 333mhz främst för stabilitet men att det i vissa fall kombinerat med vissa timingvärden på minnena (antar att det e som att pricka ett lottonummer) faktiskt kan ge ökad prestanda.

har ngn testat ngt sådant eller är bara allmänt bra på minnestimings?

finns det ngt enkelt benchmark prog som t.o.m. jag begriper mig på som i stort sett i slutändan säger bu eller bä.......typ detta har du.....så här bra borde det funka.....och så här bra/dåligt funkar det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.