Jump to content
Annons

brända skivor lagligt om man har äkta hemma?


cisum (oregistrerad)

Recommended Posts

cisum (oregistrerad)

hej

jag funderar om det är olagligt eller lagligt om man använder brända cd skivor när man djar? har hört att om man har orginal skivan hemma så får man göra kopia och på så vis är det lagligt. har även en fråga om man måste vara företagare när man dja om man ska kunna försäkra skivorna. iof ska man väl ta den frågan med ett försäkringsbolag men tänkte bara om nån vet.

tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kopiering är lagligt för PRIVAT bruk, dvs. din backupkopia är helt laglig.

Det är just därför du betalar kassettavgift när du köper CD-R.

Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man får inte kopiera till sig själva och närmaste bekantskapskretsen längre alltså.

Inte digitalt nej, men du får fortfarande använda kassettband.

Verkar inte rimligt, ska man behöva betala två gånger om man vill ha låten i bilen och på mp3 spelaren.

Ja, så är det numera. Helt orimligt, men skivbolagen ville ha så, och fick så. (Dessutom får man betala en gång till om man vill ha den i mobilen eller om man köper någon ny musikspelare.)

Redigerat av tydal
Link to comment
Dela på andra sajter

Så man får inte kopiera till sig själva och närmaste bekantskapskretsen längre alltså.

Inte digitalt nej, men du får fortfarande använda kassettband.

Verkar inte rimligt, ska man behöva betala två gånger om man vill ha låten i bilen och på mp3 spelaren.

Ja, så är det numera. Helt orimligt, men skivbolagen ville ha så, och fick så. (Dessutom får man betala en gång till om man vill ha den i mobilen eller om man köper någon ny musikspelare.)

Man blir inte direkt uppmuntrad att följa lagen!

Men så här har det alltid varit och kommer alltid vara, om inte den stora massan reser sig mot överheten, och visar var skåpet ska stå!

Men detta är ju ett musikaliskt forum och inte ett politiskt, va det nån som sa, så vi gåt inte in djupare där va? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men detta är ju ett musikaliskt forum och inte ett politiskt, va det nån som sa, så vi gåt inte in djupare där va? :rolleyes:

Jovisst, har du något att tillföra debatten om piratkopiering, tveka inte att posta nytt i den senaste tråden som behandlar ämnet!

Bra dock om du undviker kalla någon för 'nassesvin'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men detta är ju ett musikaliskt forum och inte ett politiskt, va det nån som sa, så vi gåt inte in djupare där va? :rolleyes:

Jovisst, har du något att tillföra debatten om piratkopiering, tveka inte att posta nytt i den senaste tråden som behandlar ämnet!

Bra dock om du undviker kalla någon för 'nassesvin'.

gjorde jag det nu då??? Va?? 😆

Det va i en annan tråd, som förhoppningsvis är utagerad? 😄

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Jag skulle vilja kalla en snubbe för nassesvin..men jag vill inte att han tar illa upp eller tar det personligt. 😉🙂😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan första juli 2005 krävs också att skivan inte är märkt med "kopieringsskydd":

Så man får inte kopiera till sig själv och närmaste bekantskapskretsen längre alltså.

Verkar inte rimligt, ska man behöva betala två gånger om man vill ha låten i bilen och på mp3 spelaren.

Men då borde ju kopieringsskyddade skivor vara billigare än de utan skydd, eftersom man får mindre för licensen man köper. 😉

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man köpt ett antal hundra eller rent av tusen skivor på vinyl, sedan köpt ett antal av dessa på CD plus en del nya, så har jag ganska svårt för att se varför jag skulle betala för ytterligare en version i datorn, en i MP3-spelaren osv. Det är fan inte konstigt att folk väljer att ladda ner gratis. Man borde kunna köpa licens för en låt eller ett album och efter det skulle man ha evinnerlig rätt att ladda ner verket hur och var man vill och hur ofta man vill.

...och ännu tröttare blir jag när man ser superstjärnor (nåja, inte i mina ögon) som hyr ett shoppingcenter och köper skor för 50KKr styck eller diamanter för hur mycket stålar som helst. Då ser man ju att de lider av piratkopiering och att deras artistiska ådra måste lida! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man köpt ett antal hundra eller rent av tusen skivor på vinyl, sedan köpt ett antal av dessa på CD plus en del nya, så har jag ganska svårt för att se varför jag skulle betala för ytterligare en version i datorn, en i MP3-spelaren osv. Det är fan inte konstigt att folk väljer att ladda ner gratis. Man borde kunna köpa licens för en låt eller ett album och efter det skulle man ha evinnerlig rätt att ladda ner verket hur och var man vill och hur ofta man vill.

...och ännu tröttare blir jag när man ser superstjärnor (nåja, inte i mina ögon) som hyr ett shoppingcenter och köper skor för 50KKr styck eller diamanter för hur mycket stålar som helst. Då ser man ju att de lider av piratkopiering och att deras artistiska ådra måste lida! 😉

Amen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

För att inte tala om hur mycket skivbolaget som har Christer Sjögren i sitt stall lagt ner på reklampengar i TV för att promota hans Elvis-tolkningar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
För att inte tala om hur mycket skivbolaget som har Christer Sjögren i sitt stall lagt ner på reklampengar i TV för att promota hans Elvis-tolkningar. 😆

Japp när man är på väg av som musiker då kör man Elvis-tolkningar som ett sista dödsryck innan kistan bär av ner i djupet!

korken på för den tönten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...