debbie Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 ja, alltså, funkar det?? blir det nån destruerande komprimering på ljudfilerna eller nåt?? Jag ska skicka våra låtar till en snubbe över nätet och behöver göra dem mindre utan att något försvinner så att säga. nåt bra tips nån?? (kör med mac förövrigt)
joachime Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Att zippa en wav- eller aiff-fil har knappt någon effekt. Däremot har Apple ett eget "lossless" filformat som heter m4a. Andra "lossless" filformat för ljud är FLAC och Monkeys Audio. Länkar: FLAC Monkeys Audio Apple Lossless
Lindeberg Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Visst kan det blir skillnad att zippa en wav - beror helt på materialet. 🙂
joachime Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Okej då! 😠 Fast jag har för mig att ZIP är sämre än RAR på ljudfiler. Och RAR funkar inte på Mac, eller? 🙂
VacUm Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Okej då! 😠 Fast jag har för mig att ZIP är sämre än RAR på ljudfiler. Och RAR funkar inte på Mac, eller? 🙂 Jorå. Funkar finfint.
joachime Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Och RAR funkar inte på Mac, eller? 🙂 Jorå. Funkar finfint. Och jag som såg mig som macanvändare en gång i tiden...
Björn Olsberg Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 (redigerat) Enklast är zip. Effektivast men mest riskfyllt är Monkey's audio. Däremellan kommer FLAC och Apple Lossless (ALAC). Tyvärr är det inte en barnlek att återgå till wav från ALAC till wave. Zip fungerar överallt, på alla plattformar. EDIT: Läs mer forum.studio.se/index.php?showtopic=23333 Redigerat 3 april 2006 av Olsberg
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.