Jump to content
Annons

Basar och slutsteg

Recommended Posts

abbash (oregistrerad)
Postat

Hejsan. Jag har ett slutsteg som det står "2x1270W 4 OHM, 2x1800 2 OHM" och två Yamaha CW118 som det står 8 OHM 1000W på. Nu funderar jag på och köpa in två st basar till. Vad ska jag tänka på när jag köper dessa. Jag vill pararellkoplla dem. Blir för dyrt med ett till slutsteg. Vad betyder detta med 4 OHM och 2 OHM. Brukar man pararell koppla basar?

Tacksam för svar 😉

Annons
Postat (redigerat)

Har du två högtalare som är på 8 ohm st och paralell kopplar på

två till med 8 ohm st så får du 4 ohm totalt. Det funkar utmärkt med de slutsteget

du har. Alltså har du en hötalare på 8 ohm och slänger på en till

på samma kanal så får du 4 ohm slänger du på en till så får du 2 ohm

och en till 0 ohm som är detsamma som kortslutning. Som att sätta ihop högtalar

kablarnas + och - sladd. Fast kör inte med tre högtalare på varje kanal

eftersom ohm belastningen på en högtalare svajar lite upp och ned så blir det

för stor belastning att köra på 2 ohm hela tiden.

Redigerat av auto mode
Postat

Parallellkoppling av basar går givetvis jättebra. Du har 8 ohms basar som tål 1000 W styck.

Då blir det så här när man parallellkopplar:

2 st -> 4 ohm 2000W

3 st -> 2,7 ohm 3000 W

4 st -> 2 ohm 4000 W

5 st -> 1,6 ohm 5000 W

osv

Du kan alltså parallellkoppla upp till 4 stycken med ditt nuvarande slutsteg.

abbash (oregistrerad)
Postat

Jag täknte köpa en bas på 4ohm, eftersom dem är billigare 😕 8OHM+4OHM. Klara mitt steg det?

Postat
Parallellkoppling av basar går givetvis jättebra. Du har 8 ohms basar som tål 1000 W styck.

Då blir det så här när man parallellkopplar:

2 st -> 4 ohm 2000W

3 st -> 2,7 ohm 3000 W

4 st -> 2 ohm 4000 W

5 st -> 1,6 ohm 5000 W

osv

Du kan alltså parallellkoppla upp till 4 stycken med ditt nuvarande slutsteg.

Det ska han nog inte göra om han vill ha slutsteget kvar... Vad får du effektangivelserna ifrån? Det intressanta är inte vad högtalarna klarar, utan hur mycket effekt slutsteget kan ge. Jag skulle inte gå ner lägre än 4 ohm.

Postat (redigerat)
Jag täknte köpa en bas på 4ohm, eftersom dem är billigare 😆 8OHM+4OHM. Klara mitt steg det?

Formeln för parallellkopplade resistorer är R1*R2/R1+R2. Så om du parallellkopplar en bas på 8 ohm och en på 4 ohm så kommer resistansen att bli 8*4/8+4= ca 2.7 ohm. Jag skulle inte köra med så låg impedans, risken är att du bränner slutsteget.

Redigerat av Timegroove
Postat (redigerat)

Precis. Två 8 ohms per kanal är okej. Kör inte på något som

tillsammans blir under 4ohm. Fast det är ändå bättre att ha ett slutsteg

per par. Hur kan 4 ohms basen vara billigare? Ohm är ju inte direkt något som höjer priset eller kvaliten

Redigerat av auto mode
abbash (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har ett till slutsteg. Kanske kan vara smart och ta med det. Hur ska man då koppla. Har 2st Low ut från Delningsfiltret. Ska jag köpa grenuttag så att dessa blir fyra. Då borde det väl fungera med 2 slutsteg och 4 basar. Varje kanal måset väl ha sin egna XLR in eller går det och koppla på något annat vis?

Fast slutsteg ska klara ända ner till 2 OHM. SÅ det borde fungera? Eller...

Redigerat av abbash
abbash (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Blir för dyrt med ett till slutsteg.

Allmänt förvirrad var det ja

Ja jag har möjligheten och köpa in det. Hur stor chans är det att jag bränner steget om jag kör med en 4 OHM och en 8OHM? om slusteget kan ge 2 OHM.

Redigerat av abbash
Postat (redigerat)
...Hur stor chans är det att jag bränner steget om jag kör med en 4 OHM och en 8OHM? om slusteget kan ge 2 OHM.

Om det är ett kvalitetsslutsteg så har det inbyggda skydd mot överlast och hög temperatur (Kolla vad det står i manualen om inbyggda skydd). Det enda som händer om det blir för varmt är att steget stänger av sig. Det skall inte gå sönder men det är klart att det kan vara lite pinsamt om man har ett livegig... 😠

Redigerat av c2k6
Postat (redigerat)
Blir för dyrt med ett till slutsteg.

Allmänt förvirrad var det ja

Ja jag har möjligheten och köpa in det. Hur stor chans är det att jag bränner steget om jag kör med en 4 OHM och en 8OHM? om slusteget kan ge 2 OHM.

Slutsteget fungerar med 2 ohms last, men därmed inte sagt att den klarar av att driva högtalare med 2 ohms impedans. Detta beroende på att impedansen inte är konstant utan ändras med frekvensen. Om du kopplar in två högtalare som ger en impedans runt 2 ohm tillsammans så kommer impedansen antagligen att hamna under 2 ohm också när du spelar musik, vilket gör att du inte har någon marginal. Eftersom slutsteget enligt specen inte dubblar uteffekten enligt ohms lag från 4 till 2 ohm, "inte är stabilt ner till 2 ohm", så verkar det ju som att steget får jobba på ganska bra när impedansen sjunker ner mot 2 ohm.

Redigerat av Timegroove
abbash (oregistrerad)
Postat

Ok. Men svaren som slutsats så antar jag att jag ska skaffa ett til slutsteg. Hur koppla man då om man bara har 2 st low ut från delningsfiltret?

Postat

Du kan ju blanda serie- och parallellkopplingar för att få bort riskerna för att något brinner upp...

Seriekoppla två 4 ohms-högtalare, så får du 8 ohm.

Har du två omgångar sådana ihopkopplingar - och parallellkopplar dem med varandra, så blir resultatet 4 ohm totalt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.