Jump to content
Annons

för varm burk

Recommended Posts

Fatherjawn (oregistrerad)
Postat

När man bygger en burk kan man leka med fläktarna mycket för att få allt optimalt som man vill ha det.

byta fläkten på cpun och grafikkortet till tystare.

köra fläktarna på låg takt osv.

fråga hur vet man iförväg att en dator man bygger ihop inte kommer att bli för varm? I det dämpade silentmaxx huset nedan finns det plats för att bygga in fläktar lite varstanns. vill ju inte göra det då burken kommer att låta mer.

räcker det med Arctic Cooling Freezer 64 Pro (har valt den istället för en zalmann då den ska vara tystare) eller behöver jag något mer som kyler ner det hela.

Hus: silentmaxx

AMD ATHLON 64bit X2 4400+ So.939 BOX

Arctic Cooling Freezer 64 Pro

ASUS A8N-SLI Premium

2x Kingston 1024MB DDR-RAMPC-400

2x Samsung ATBUS 250GB P120S 8mb SATAII 7200

XFX Geforce 6200 256MB AGP NVIDIA GeForce 6200 utan fläkt

LG DVD-/+ R/RW/RAM/DL 16x

Enermax Coolergaint 535Watt V.2

Microsoft Windows XP Home Edition

Totalt 14025 kr

Annons
Postat (redigerat)

Vad som är "kostnads"-effektivt är att ha flera tysta system-fläktar (12cm´s) på låga varvtal, dom är i stort sätt ljudlösa men ger ett luftflöde som bidrar till

en klart lägre temperatur, exempelvis kyler kylflänsen på ditt grafikkort då betydligt effektivare samt alla andra små-fläktar kan även köras på lägre varvtal!

Små fläktar kan vara väldigt högljudda just på höga varvtal! Det antagligen allra bästa är att isolera datorlådan och då systemfläktarna kyler ner hela burken

så kan man göra detta utan att datorn blir varmare än innan, ljuddämpad låda brukar göra en enorm skillnad! Finns färdiga "kit" att köpa till de flesta modeller.

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)
tysta system-fläktar (12cm´s) på låga varvtal, dom är i stort

när du pratar om system fläktar Hans, menar du de fläktarna som man sätter på cpun grafikkortet etc, eller de man sätter i bak- o framkant eller i båtten på huset?

silnetmaxx huset är dämpat och har möjlighet att få i fläktar:

80er Lüfter rear/front max. 3

120er Lüfter bottom max. 1

80mm Lüfter Hinten 1

Redigerat av Fatherjawn
Postat (redigerat)

Menar dom man sätter i bak/framkant eller i botten på datorlådan, d.v.s. dom som inte är kopplade till en specifik komponent utan till hela systemet.

"Maxa med systemfläkts-Teorin" går ut på att att man ökar luftflödet/kylningen på lådan samt alla dess komponenter och därmed kan sänka alla fläkthastigheter

samt även dämpa lådan men att temperaturen ändå blir densamma som innan man maxade med systemfläktar... vilket resulterar i en mycket tystare burk.

Är silentmaxx dämpade med "dämpmatta"? Det vore suveränt att slippa sätta i dessa själv!

Redigerat av Hans
Postat
Är silentmaxx dämpade med "dämpmatta"?

japp silentmaxx är dämpad.

men

om man sätter in system fläktar måste man ju skära ut för dess. då blir de ju inte dämpade på de ställerna som fläktarna sitter --> medför brum.

därför min fråga.

behöver man dessa systemfläktar eller räcker det med cpu kylaren från artic i min spec? kommer det bli för varmt

Postat (redigerat)

Svårt att svara på!

Inga systemfläktar alls = katastrofalt varmt i burken! Därfter blir det en avvägning mellan att å ena sidan ha systemfläktljud eller annat fläktljud!

Exempelvis, det som låter mest i min dator är just processorfläkten medan systemfläktarna är ljudlösa!

Innan jag fixade hårddiskljuddämpning var det hårddiskarna som lät mest.

Nu är det katten som låter mest när den smyger med sina extremt högljudda tassar! Måste ta och fixa tass-dämpare!

Redigerat av Hans
Postat
Inga systemfläktar alls = katastrofalt varmt i burken! Därfter blir det en avvägning mellan att å ena sidan ha systemfläktljud eller annat fläktljud!

katastrofalt varmt vill man ju undvika.

känns som om Hans föreslår systemfläkt.

hur många och var i burken är bäst. fram bak i botten?

Postat

Skaffa "Professional" istället typ mkt bättre..

löser ju säkert värmefrågan 😛

Postat

Katastrofalt var nog lite överdrivet! Om man enbart skulle ha passivkylning i burken så skulle skillnaden mellan att ha eller inte ha en systemfläkt vara enorm!

Ha en därbak och en därfram, men alltså jag är ingen expert alls, vet bara att det funka bra för min kompis och för mig!

Postat
men alltså jag är ingen expert alls

men du är veteran 😛

Postat

Jag byggde en dator med ett chassi som heter "Breeze" och det skulle vara tyst. Döm om min förvåning,,, det var ju vråltyst! Bra fläktar, bra fläkt på nätagg, och dämpning. Att chassit dessutom är byggt för att få "rätt" luftflöde bidrar oxo. Det kostar typ 1500:- inkl moms. Men ett tyst chassi! Även med standard boxad CPU-fläkt!

Postat
Nu är det katten som låter mest när den smyger med sina extremt högljudda tassar! Måste ta och fixa tass-dämpare!

oftasst är det klorna som låter när katter tassar.

klipp ner klorna så löser det sig.

nackdel

du kommer få möss i din boning

Postat
medan systemfläktarna är ljudlösa!

är systemfläktarna helt plötsligt nu ljudlösa.

då kan amn ju sätta in dem utan att vara rädd för ytterligare brum

du menar nog att de är ljudlösa om man jämför med en cpufläkt

Postat (redigerat)

Ljudlösa var också överdrivet ! Men jag slängde in 3 st som går på 1300 rpm och typ kylskåpet i annat rum med stängd dörr emellan låter mer...

... om man överdriver lite 😛!

Precis 😆! Det blir en avvägning mellan att å ena sidan ha tyst katt eller å andra sida en musfri hemmastudio!

PS Nexus verkar ju grymt bra! Det är skitjobbigt att sätta i ljuddämpning själv!

Inte svårt men jobbigt, man skär sig så det börjar blöda om det är Sonata, i.o.f.s. skönt men ifall man har fina kläder är det ju inte så kul!

Redigerat av Hans
Postat

Skaffa "Professional" istället typ mkt bättre..

löser ju säkert värmefrågan 😆

😳

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

80mm fläktar skall man undvika som pesten om man är ute efter tystnad.

Postat

För att göra en lång historia kort så skulle mitt råd faktiskt vara att undvika Nexus Breeze. Det är en jättebra idé men den är bara halvdant utförd.

Problemet är att det endast finns ett luftintag som sitter längst ned i chassit. Sedan sitter det enda utblåset rakt uppåt in i nätaggregatet. Eftersom det inte finns några extra fläktplatser så kan man dessutom inte välja någon annan kylning. Det som håller temperaturen nere i chassit blir processorfläkten och för att systemet ska bli tyst kommer alltså processorn och moderkortet att bli riktigt varmt.

Om man bygger ett system som är hyfsat svalt, som en singlecore Athlon 64 eller en Pentium-M så kan chassit säkert fungera kanonbra. Men för system med flera hårddiskar, expansionskort, biffiga grafikkort och processorer som blir varma så är risken att man minskar livslängden på datordelarna.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.