Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå,

har en fråga, jag tror någon driver med mig men så är det troligen inte.

Håller på att byta strängar på min akustiska gitarr, för ett par veckor sedan tog jag av de gamla strängarna och idag skulle jag sätta på de nya strängarna.

Det besynnerliga uppstår då jag märker att "de vita plupparna" (ursäkta men vet inte namnet) som trycker till strängänden och håller kvar den inte längre passar i hålet. Vad i hela sjutton kan det bero på? Har gitarrens trä svält? Vad kan jag göra?? Finns det mindre "vita pluppar" att köpa eller ska jag försöka banka i dom? Känns lite riskabelt att gå för hårt åt på dem.

Någon vänlig själ som har en bra förklaring??

Redigerat av billy
Annons
Postat

prova med lite sandpapper eller smergelduk på plupparna så kanske det går.

Postat

Mitt råd är att inte lita på någon här inne (sorry, grabbs) utan att gå till en musikaffär och fråga. De är/ska vara kunniga om sådana saker. 😎

Postat
Mitt råd är att inte lita på någon här inne (sorry, grabbs) utan att gå till en musikaffär och fråga. De är/ska vara kunniga om sådana saker. :rolleyes:

OK, men jag tycker att folk är mycket kunniga här inne och ofta kunnat svara på frågor på ett bra sätt.

Postat (redigerat)
Mitt råd är att inte lita på någon här inne (sorry, grabbs) utan att gå till en musikaffär och fråga. De är/ska vara kunniga om sådana saker.

Med andra ord gå INTE till en musikaffär. gör tvärt emot vad alla rekomenderar. 😛

Visst kan du gå till en musik affär, de kanske känner till detta problem. men om hålen krymt/pluggarna växt så är det ju bara att göra hålen större eller pluggarna mindre.

Redigerat av sixties
Postat

Men vadå dom kan ju inte växa och hålen kan ju inte bli mindre bara sådär. Min gitarr är inte så värst fin så jag brukar våga ta i ordenligt och det är ju det man ofta måste göra. Sådär på gränsen till att det går hål på gitarren. Testa banka med nåt verktyg också =)

PÅ EGEN RISK OBS OBS!!111

Postat
Men vadå dom kan ju inte växa och hålen kan ju inte bli mindre bara sådär. Min gitarr är inte så värst fin så jag brukar våga ta i ordenligt och det är ju det man ofta måste göra. Sådär på gränsen till att det går hål på gitarren. Testa banka med nåt verktyg också =)

PÅ EGEN RISK OBS OBS!!111

Ja det låter ju lite riskfyllt, min gitarr är inte heller den dyraste men ganska ny och för min egen del väldigt kär. Så man vill ju inte riskera att skada den...

Tror du inte jag själv resonerar likadant. Självklart kan inte "plupparna" växa, men hålen måste på något sätt krympt, alltså det är ingen liten diff... det är som sagt "mycket lustigt"...

captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Klart att hålen kan krympa. Stallet kan vara gjort av trä - låt vara ett hårt träslag, men ändå. Trä är ett levande material.

Men gå till musikaffärn - eller ring till någon som säljer akustiska instrument.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Postat

Är det exakt samma typ av strängar? Eller med andra ord; är det samma storlek på "plupparna"??

Postat
Är det exakt samma typ av strängar? Eller med andra ord; är det samma storlek på "plupparna"??

Förstår inte riktigt vad du menar, men jag svarar ändå 😳

Ja det är exakt samma pluppar som satt där innan, och nej jag tror inte strängarna är samma storlek, märke och kvalite som de förra men det kan väl inte spela roll i detta?? 🙂

Postat (redigerat)

Hmmm, har nu skrapat och filat på plupparna så de passar i hålen.

MEN, då börjar nästa roliga företeelse...

I stallet på min akustiskta cort för 6000:- har träet efter mindre än ett år börjat "anpassa sig" efter strängarnas tryck, dvs. små "hack" har bildats mellan hålet och plastbiten som strängen ligger mot, är detta normalt eller onormalt, dvs. ska träet ge efter för strängen lite?

Redigerat av billy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.