Vallhagen Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 Ja 🙂 Mera såna här trådar. Fler luftgitarrer fan! Här finns det faktiskt en klar etta: Eddie Van Halen: Aint Talkin Bout Love! Ja! Bäst! Sen är det svårt, och jag ändrar mig till i morrn osv... Ozzy: Crazy Train (ja, fiss-riffet) Pantera: Mouth For War, just öppningsriffet. Makalöst. Van Halen: Unchained. Fin gitarrist hr Edward Trust: Antisocial. Kanske en klassikeroutsider. Fan va svårt. Sen finns ju maiden, toydolls, priest, sabbath, saxon.. accept
Gäst Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 (redigerat) K, så här, över en morgonkaffe (och ja, denna är odiskutabel och att betrakta som absolut sanning... 😎 ): Slayer - "Black magic" Iron Maiden - "The Trooper" AC/DC - "The Razors edge" Megadeth - "Symphony of destruction" Destroyer 666 - "I am the Wargod" Utsidare: Van Halen (ni vet vilket), Accept (malande riffet i "Burning" och öppningen på "Son of a *****"), U2 ("Pride" och "Where the streets have no name") samt kanske något med... Peps...? Redigerat 2 april 2006 av Artean
Hilmer Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Det här var inte lätt, men jag har gjort ett försök i alla fall: AC/DC - Highway to hell Dire Straits - Money for nothing Rainbow - Man on the silver mountain Deep Purple - Smoke on the water Derek & the Dominoes - Layla Runners up: Cream - Sunshine of your love AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap Yngwie Malmsteen - I'm A Viking Dio - Holy Diver (När den väl kommer igång) Black Sabbath - Voodoo
favino Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Ah, äntligen kom lite mer Purple riff, Tack Izhiak o Hilmer! - Stormbringer - Purple - - Burn - Purple - Balls to the wall - Accept - Minor Blues - Kurt Rosenvinkel - Peter Svenssons riff i Cardigans låten I´m losing my favourite game, eller vad den kan heta FFE, FFE , FFE , F! E! , fast tror det är Jocke Berg i Kent som gjort riffet. Så fort man kopplat ned kommer man väl på vilka riff som egentligen är MYCKET bättre...
Micke H Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Finns väldigt många, men, men... Klassiker: Kiss - Rock And Roll All Nite (vem kan glömma introt på denna?) Iron Maiden - The Number of The Beast (samma som ovan, även om det nog mer var sången man blev förälskad i...) Black Sabbath - Warpigs (så simpelt, så enkelt och så genialt) Lite nyare: Opeth - The Drapery Falls (tusen saker händer i denna låt, men alla är de lika roliga att lyssna på 😕 ) Dream Theater - The Root of All Evil (vilket sätt att starta en platta! Synd bara att resten inte är lika bra...) Symphony X - Inferno (jäkla elakt vers-riff!) Finns tusen andra också, förvisso! 😄
aka_Basse Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 De flesta av Slash's riffs; Sweet Child O' Mine, WTTJ, ja de flesta. Nä nu är du fel ute, ska vi snacka Guns, så är nog bästa riffet versen i "you could be mine". ' Nä det är det inte jag förvexlade den återkommer med rätt låtnamn. (men you co... är en jävligt bra låt. 😄 ) Just det!! "Dont damn me" fertt jävla drag i det riffet! Ja jävlar, det är bra skit på min ära! annars finns ju babe im gonna leave you - led zeppelin Runnin with the devil - van halen Back in black - ACDC Kiss - Cmon and love me Sweet home alabama - Lynyrd skynyrd 😆 Motley crue - wild side basriffet i Money - Pink Floyd Cowboys from hell - Pantera finns ju för många för att det här ska bli rättvist... 😆
Egghuvud Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Okej here goes.... Svårt att bestämma sig. Hade en tretton fjorton bubblare och kommer säkert att gräma mig över alla som jag missat. Jag älskar riff-rock. 1. Burn - Deep Purple – hårdrockens kulmen 2. Crazy nights – Kiss, som för övrigt är en riktigt usel låt, men riffet är fett. 3. Frank Zappa – the Slime, Zappa i högform utflippat unisont och udda. 4. Blue Öyster Cult – E.T.I - Extra terrestrial intelligens…. så grymt coolt. 5. Boston – Piece of mind – Boston äger FM-rocken på de två första plattorna, ett gitarrljud att drömma om 6. Det sista får bli ett som man nästan skäms för - Sweet Home Alabama -Lynyrd Skynyrd – Spela detta introt vid ett par promille så går hälften av de närvarande igång med luftgitarrerna. Sönderspelad av andra klassens coverband förståss. Fan. Har minst tio till och har glömt de coolaste… vänta vänta jag skall bara… 🙂
Overkill Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Slash's Snakepit - It's Five O'Clock Somewhere är en grym skiva! Slash är verkligen i en klass för sig (eller var kanske man ska säga 🙂)
Christofer Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 De flesta av Slash's riffs; Sweet Child O' Mine, WTTJ, ja de flesta. Nä nu är du fel ute, ska vi snacka Guns, så är nog bästa riffet versen i "you could be mine". ' Nä det är det inte jag förvexlade den återkommer med rätt låtnamn. (men you co... är en jävligt bra låt. 🙂 ) Just det!! "Dont damn me" fertt jävla drag i det riffet! Ja jävlar, det är bra skit på min ära! annars finns ju babe im gonna leave you - led zeppelin Runnin with the devil - van halen Back in black - ACDC Kiss - Cmon and love me Sweet home alabama - Lynyrd skynyrd 🙂 Motley crue - wild side basriffet i Money - Pink Floyd Cowboys from hell - Pantera finns ju för många för att det här ska bli rättvist... Cowboys from hell är ett riff som har fasnat i huvet på mig 🙂 troligtvis p.g.a. jag har lirat de hela dan 😄
The Edge Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Anya - Deep Purple Jumping Jack Flash - Rolling Stones Go - Asia Burn - Deep Purple hmm..får tänka lite till
AXL THE ROCKER Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Nä, nu såg jag ljuset! Ni är ute och cyklar allihopa! De e såklart: "Love her all I can" med KISS såklart!
Micke H Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Nä, nu såg jag ljuset!Ni är ute och cyklar allihopa! De e såklart: "Love her all I can" med KISS såklart! Jäpp, Kiss har en del coola riff.
AXL THE ROCKER Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Nä, nu såg jag ljuset!Ni är ute och cyklar allihopa! De e såklart: "Love her all I can" med KISS såklart! Jäpp, Kiss har en del coola riff. 😆 De gött, vi två mot resten!
Micke H Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Nä, nu såg jag ljuset!Ni är ute och cyklar allihopa! De e såklart: "Love her all I can" med KISS såklart! Jäpp, Kiss har en del coola riff. 😄 De gött, vi två mot resten! 😆 För fan! 😄
djonas Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 The Mirror med Dream Theater. Så enkelt riff men ack så genialiskt uppbyggt intro. Reverbet på trummorna går ju inte heller direkt av för hackor.
strobanik Postat 5 april 2006 Postat 5 april 2006 ja du, nåt sånt här kanske: Beatles - I want you ( she's so heavy) Big Elf - Frustration Black Sabbath - Black Sabbath Soundgarden - Spoonman Giantess - The marriage of mr teeth and ms knuckles (he, egna bandet)
claypool Postat 7 april 2006 Postat 7 april 2006 (redigerat) 1. New Born - Muse 2. Don't damn me - GnR 3. Hysteria - Muse 4. Kalamazoo - Primus (vet att det är på bas men det låter kanon på gura oxå) 5. Paraniod Android - Radiohead (kickin squeeling gucci little piggy - delen) Edit: Hysteria är också ett basriff.... Redigerat 10 april 2006 av claypool
claypool Postat 7 april 2006 Postat 7 april 2006 ja du, nåt sånt här kanske: Beatles - I want you ( she's so heavy) Big Elf - Frustration Black Sabbath - Black Sabbath Soundgarden - Spoonman Giantess - The marriage of mr teeth and ms knuckles (he, egna bandet) Fan, glömde jue... 6. Spoonman - Soundgarden
Julgran Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 (redigerat) Enligt mig så är Ritchie Blackmore kungen av riffen så jag får la ta och skriva tre Blackmorelåtar. * Burn - Deep Purple * Man On The Silver Mountain - Rainbow * Och så får man ju inte glömma en av värdens mest spelade rockriff ---- Smoke On The Water Redigerat 21 augusti 2007 av Julgran
tomazopantera Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 (redigerat) turbonegros - apocalypse dudes... hela albumet faktiskt 😳 Redigerat 21 augusti 2007 av tomazopantera
tomazopantera Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 (redigerat) sweet - love is like oxygen tsool - sister surround ac/dc - back in black ac/dc - highway to hell ozzy - no more tears reserver... 😳 rainbow - since you been gone msg - samurai stones - no satisfaction saxon - strangers in the night kent - så nära får ingen gå (kräm) - tyvärr har kent helt tappat stilen.... Redigerat 21 augusti 2007 av tomazopantera
Novembernatt Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 (redigerat) . Redigerat 31 augusti 2022 av Novembernatt
notna (oregistrerad) Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Få som klår Pearl Jam när det gäller att leverera riff! Världsklass nästan jämt... Vill även nämna Audioslaves Chochoise (rättstavat?)
GitarrJim Postat 24 augusti 2007 Postat 24 augusti 2007 1. Sweet Child 'O Mine (fantastiskt skönt att lyssna på) 2. Shout At The Devil (gammal klassiker 3. Strutter
Valle Postat 24 augusti 2007 Postat 24 augusti 2007 Intressant tråd… Personligen är jag ”hooked” på dessa riff: 1. Kansas - Carry On Wayward Son (Leftoverture) 2. Yes – Changes (90125) 3. Och ett av de mest klassiska: outrot på KISS – Let Me Know (KISS), som också användes i Cold Gin (Alive!) som brygga till Ace’s (”show off”) solo. Det finns fler…
Fredrik Karlsson Postat 24 augusti 2007 Postat 24 augusti 2007 Måste vara Smoke on the water eftersom alla har hört det och alla som börjar spela gitarr så är det just det riffet de får lära sig! Tycker att Iron man är god tvåa!
Riffraff Postat 26 maj 2008 Postat 26 maj 2008 Måste vara Smoke on the water eftersom alla har hört det och alla som börjar spela gitarr så är det just det riffet de får lära sig! Tycker att Iron man är god tvåa! AC/DC - Back in black, You shook me all night long, Stiff upper lip
Anders F Postat 26 maj 2008 Postat 26 maj 2008 hm..ingen som sagt AC/DC - hells bells 😉 Det intro-riffet förtjänar lite rampljus i denna tråd tycker jag.
Memphis Postat 26 maj 2008 Postat 26 maj 2008 (redigerat) Gammal tråd men what the hell. 😉 Ruskigt bra öppningsriff: Freak Kitchen - Silence Dream Theater - About To Crash (Reprise) Dream Theater - The mirror Liquid Tension . Kindred Spirits Sum 41 - Fat lip 😄 Edit: Glömde en underskattad klassiker: Nirvana - Smells like teen spirit Redigerat 26 maj 2008 av Memphis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.