Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😲 Försökte hitta en sån här tråd, tyckte frågan borde ha ställts, men...

Vilka lurar använder ni när ni spelar in?

Jag har sett en del diskussioner om lurar vid mixning , men inte för inspelning.

Visst - det är lite charmigt att det låter "bip-bop-bop-bop" om sång-pålägget efter en inspelning.... 😛

Men jag undrar-vad är en prisvärd hörlur, som inte är helt sopig? Och - som inte läcker ut clicket till mikrofonen... 🥰

/Pelle

Annons
Postat

Kör på samma som ovanstående, riktigt bra lur tycker jag, kostar runt 1100 har jag för mig, lätt värt pengarna.

Postat

Har under flera år kört med ett par Sony CD570, som är ganska täta och låter helt ok och är rimligt sköna att ha på sig.

Sennheiser HD280 Pro blev det sedan. Bättre definition av ljudet och bättre dämpning än i Sonylurarna. Ultrasone HFI650 blev det sedan vid nästa uppdatering. De är skönare och låter lite bättre än HD280 Pro - och dämpar i princip lika bra.

Sista anhalten hittills är Ultrasone Proline 750, som låter helt underbart, dämpar lika bra som HFI-650 och är mycket sköna att ha på sig. 😲 Inga kompromisser, helt enkelt - och det till ett pris som inte är helt verklighetsfrämmande... 🥰

Postat

Finns bara 2 lurar i världen:

*Ultrasone 750 (sluten) 2500 (öppen-samma lur)

*AKG K-271 studio

du kommer inte vilja sätta på dig några andra efter att ha hört någon av dessa...

🥰

Postat

Jag köpte ett par Vic Firth hörlurar för 950:- för att jag fick ont av min egen röst när jag la sång. Dom dämpar hur bra som helst -24 db och jag tycker inte att klicket läcker ut. Vet inte hur dom är audiofilmässigt men jag är riktigt nöjd.

Postat (redigerat)

HD280 är bra för inspelning, i synnerhet sång. Alla nämnda lurar är bra, äger de flesta.

För lyssning skulle jag rekommendera Sennheiser HD650, finns knappt något som är bättre och garanterat inget innunder 3000 kr.

HD650 är ibland de mest neutrala jag hört och går nästan att mixa enbart i dessa, även om dom ju såsom alla lurar knappast är neutrala.

HD650 har även ett förrädiskt lyxigt samt behagligt skimmer över all musik, det låter nästan bättre än det kanske egentligen är 🥰?!

En annan än mer positiv egenskap som HD650 har är att av alla lurar jag provat är HD650 dom som gett mig minst lyssningströtthet!

Redigerat av Hans
Postat

HD280 pro dämpar -32dB. Lysande när man spelar in trummor. Däremot har jag inte stött på nån som föredrar dom när det ska läggas sång. Då upplevs dom som för slutna. Hos mej hänger folk oftast på sig ett par AKG 240 istället (halvöppna eller vad det kallas). Läcket till en sångmick har jag aldrig haft problem med. Många föredrar att lyssna på monitorer när dom sjunger för att höra sig själva i balans med musiken.

Postat (redigerat)

Jag har haft problem med läcket på alla hörlurar förutom HD280.

Kanske är överdriven perfektionist men ogillar verkligen den ofrivilliga "chorus"-effekten på musik som läck mer eller mindre bidrar till.

Att använda slutna lurar är nog mest en vanesak. (Hel-)Öppna är ju annars alltid att föredra - minst lyssningströtthet, minst risk för hörselskador

och låter bäst!

Redigerat av Hans
Postat

Jag använder ett par AKG 271k framförallt för att de är så ruskit sköna att ha på sig. Ingen huvudvärk här inte! Sedan låter de ju bra också...Det är ett plus 😏

Postat
19 krs öronsnäckor!

🙂 Bubbeltian!?

Postat

Jag kör också Sennheiser HD280 Pro, är dock inte lika nöjd. Kan bero på mina inbygda hörlursförstärkare i M-Audio's FW-410, de är lite svaga.

little_arnis (oregistrerad)
Postat

Jag har ett par Sony MDR 7506 som jag är nöjd med. Täta och sköna.

Postat

😱 I am most grateful!

Tack för tipsen - ska kolla upp dem allihopa. (När jag vågar titta ner i min plånbok...) 😉

Pelle

Postat

Philips SBC HP 1000! Läcker som ett såll men AKG K270 låter verkligen SKIT jämfört med dessa. Aldrig hört bättre lurar.

Postat
Philips SBC HP 1000! Läcker som ett såll men AKG K270 låter verkligen SKIT jämfört med dessa. Aldrig hört bättre lurar.

K 270 ??? K 271 heter dom väl...låter dom skit skall jag äta skit 😉

Postat

K 270 ??? K 271 heter dom väl...låter dom skit skall jag äta skit 😉

"75 ohms K270 STUDIO made in austria" står det på ena luren och"AKG" på den andra. Kanske föregångaren till 271? Lånade dem av en ljudingenjör för att testa. Men kolla Philipslurarna även om de läcker, jag kan inte ge nog med superlativer över dessa! 😱

Postat (redigerat)

😆 Några pratar om öppna lurar...

Men innebär inte det att miken fångar upp det jag har i lurarna?

Eller...ska jag börja känna mig korkad nu 😛

::hehe....Tills jag började med det här var en hörlur en hörlur::

😕 Märks det att jag nyss ramlat in i inspelningsvärlden?

Redigerat av Pelle Rylander
Postat (redigerat)

Öppna lurar släpper igenom väldigt mycket - och är därför olämpliga för monitorlyssning vid inspelning. Det läcker in väldigt mycket i micen och i värsta fall kan det också bli rundgång om man är nära micen...

Slutna lurar är bäst när man spelar in sång om du frågar mig. Somliga trivs bättre med halvöppna (som exempelvis AKG K240), men de läcker förstås mer (dock inte så mycket som öppna).

Öppna lurar är som regel behagligare att ha om man ska sitta länge och redigera inspelningar och inte vill köra med monitorerna. Vissa lurar kan fungera hyfsat att mixa med, men monitorer är att föredra. Personligen skulle jag aldrig få för mig att mixa med lurar, annat än i ett nödläge där jag måste få ihop en slaskmix och inte har tillgång till mina monitorer...

Redigerat av Claes
Mindjive (oregistrerad)
Postat

alla skriver om olika lurar men ingen nämner hörlurstestet som va i studio för ett tag s en.

Om du är osäker så kolla in det testet, då dom testade ett antal olika lurar för studiobruk.

Postat

Kul med lurar, framför allt ett aldrig sinande debattämne, liksom mickar, preamps, monitorer etc... ;-)

Hur som helst, till den nytta det nu kan vara så har jag efter att ha provat runt följande favoriter i mitt personliga sortiment:

Lyssning generellt: 1 st Sennheiser HD650

Lyssning detaljer: 1 st Beyerdynamics DT880

Inspelning, medhörning, sluten med maximal dämpning: 1 st Sennheiser HD280 PRO

Inspelning, medhörning, sluten med något mindre dämpning: 2 st Beyerdynamics DT250

Sen har jag diverse slutna "reservlurar" från Sennheisers budgetsortiment under tusenlappen, men det är en annan historia.

Hörlursförstärkning: Fostex PH50 med fem utgångar/st som kan kaskadkopplas med flera enheter.

En annan lur som jag personligen skulle kunna tänka mig i sortimentet är Sony MDR-7509.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har haft och kört med två par Sony MDR-V3 dynamiska slutna lurar. Det ena parets plastdel ovanför ena öronmuffen sprack rätt av, så det paret består av två delar. För några dagar sedan så försvann ljudet helt i det andra parets ena sida.

Så nu måste jag köpa andra. Funderar på Sennheiser HD 250 Pro Linear II. Ingen särskild anledning förutom att det är märket jag gillar mest sedan tidigare. HAr aldrig hört dem dock - finns det nåt test där de deltagit?

SennheiserHD250LinearIIPro.jpg

Vad som förvillar är att det ibland står att de har 150 ohm och ibland 300 ohm. Kan det finnas olika utföranden? Även uppgifterna för frekvensomfång varierar kraftigt!! Pris 1700 idag.

bampa enl bror//:musik

Postat

Tack, Claes! Sakliga och bra svar som vanligt! 😆

Ska kolla tester/recensioner (Tack Mindjive!) också

Tack Violiner också för ännu fler alternativ 🙂 hehe

Fast först - puffskydd. (Eller nylonstrumpa? 😠

Postat

beyerdynamics dt 770 och 990 låter galant o dämpar galant me tycker jag!! lagom pris också!!!

Jonas

Idf

drloop (oregistrerad)
Postat

Beyerdynamic DT220, funkade för ABBA, funkar för mig...

OBS! inget seriöst inlägg i debatten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.