Jump to content
Annons

trummaskin att "loopa"


leere

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Har precis kommit igång med min hemstudio, efter 3 månader av saknad av klaviatur, vilket jag fick hem idag *lycklig*

Men min fråga är: Jag använder CubaseSL2 trummaskin, vilket inte är den bästa. Men hur kan man få den att "spela av sig självt" likt en analog maskin? Eller måste jag sitta med klaviaturet och knappa in trummorna under hela låten eller kan man få den att spela av sig själv?

Har bara testat under en dag och jag känner mig nästan handikappad. Nackdelen med att jag fick klaviaturen blev att jag fick blackout 😳 . Inspirationen försvann direkt. Fan...

MvH

Leere

Redigerat av leere
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har bara testat under en dag och jag känner mig nästan handikappad. Nackdelen med att jag fick klaviaturen blev att jag fick blackout . Inspirationen försvann direkt. Fan...

Jag vet vad du menar, jag kör själv Reasons trummaskin Redrum för trummorna, av samma anledning.

Men min fråga är: Jag använder CubaseSL2 trummaskin, vilket inte är den bästa. Men hur kan man få den att "spela av sig självt" likt en analog maskin? Eller måste jag sitta med klaviaturet och knappa in trummorna under hela låten eller kan man få den att spela av sig själv?

Du kan, på midikanalen som går ut till trummaskinen, aktivera Drum edit istället för den vanliga not-editeringen. Det är lite smidigare för att skriva trummor, men du kommer tyvärr inte i närheten av enkelheten av en trummodul med inbyggd sequencer. Om någon hittat en VST-trummaskin med inbyggd sequencer där man kan ladda samples, får de gärna säga till mig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju också låta Groove Agent styra en annan trummaskin om man vill ha möjlighet att byta trumljud... Kör man Groove Agent som kompgenerator, så låter man i så fall LM-4 eller annan trumsampleplayer ta emot GA's midioutput på sin midi in. Fungerar klockrent! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Om någon hittat en VST-trummaskin med inbyggd sequencer där man kan ladda samples, får de gärna säga till mig också.

Har jag också letat efter.

Nog borde det väl finnas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt det jag erfarat av Groove Agent så känns det "för mycket" för mig då jag sysslar med synth/Body, noise och Industri (tänk er en kombination av Kraftwerk och Einsturzende Neubaten). Så om någon kan rekomendera en simpel trummaskin med inbyggt sequencer, dock ingen 909 klon så tar jag tacksamt emot förslag. Kommer ändå att förvränga ljudet lite här och där.

Är även i farten med ett ljudkortsbyte så jag får fler ingångar 😉 . Så annars skaffar jag en "analog" trummaskin (om det finns några analoga maskiner numera). Om någon kan tipsa om olika riktiga trummaskiner så maila mig gärna på

likgiltighet@msn.com

MvH

Leere

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

EDIT: Var för snabb i fingrarna, och slö i huvvet. Nedanstående spelar inte samples, men låter bra...

Sonic Charges Microtonic. Den är nog vad du söker. Kan göra allt ifrån snälla ploppljud till sönderdistade beats. Har använt den sedan jag betatestade den och måste säga att den låter fruktansvärt bra.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hooo... vi har ju alltid

Sonic Charges Microtonic. Den är nog vad du söker. Kan göra allt ifrån snälla ploppljud till sönderdistade beats. Har använt den sedan jag betatestade den och måste säga att den låter fruktansvärt bra.

Den spelar inte samples.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pucko jag.... 😉 dumt av mig... men jag var så inne på hans ljudbild 😉 jaja... så kan det vara. Men om han vill ha en burk som INTE spelar samples, så kan det vara ett alternativ 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den spelar inte samples.

vad jag har fått för mig så tar Waldorf Attac in samples (eller ialla fall audio), men om den har inbyggd sequenser tror jag inte, har pirat testat den (sorry), och den föll mig inte i smaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...