Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Ja det vet man ju aldrig vad fasen som kan hända. 😎

Med tanke på hur snikna dom är på Digidesign som inte låter en uppgradera gratis när man har köpt eländet så har dom säkert byggt in en stor behållare med kackerlackor som väller ut när man försöker installera nåt.

Redigerat av Snow Brigade
Postat (redigerat)
Vilka tillverkare av inspelningsprogram låter dig uppgradera gratis?

Synapse Audio

Inte från pro till platinum, men sedan jag köpte min 5.0 version har mycket hänt. Jag har för 0 kr fått:

Massor med uppdateringar av mjukvaran (än så länge från version 5 till 6.2).

En FM synt som kostar ca 700kr (toxic av maxx claster)

Samplingsbibliotek

Visst kanske inte så dunderhäftiga saker så att man verkligen hoppar runt. Men med tanke på att programmet kostade mig ca 2400 kronor då jag köpte det, och de utan vidare hinkar på mig en synt som är värd en tredjedel av det, det tycker jag är grym service. (Toxic låter dessutom bra)

Redigerat av Neko
Postat (redigerat)
Vilka tillverkare av inspelningsprogram låter dig uppgradera gratis?

Vissa uppgraderingar fick jag gratis ett tag, t ex från 6.1 till 6.4.

Känns lite snopet bara att helt plötsligt kommer det en gratisplug som man inte vet om man kan använda. Det är ju inte så att det var 15 år sen jag köpte ProTools. Men men, det är bara att leva med det.

EDIT: vore det inte bättre att dom tar betalt för pluggarna och istället låter en uppgradera till t ex version 7 gratis? Känns rimligare.

Postat

Lite utanför ämnet:

Frågan är generellt inte lätt och tillverkare kör med olika förmåner/rabatter/metoder. Först och främst bör man ju naturligtvis skilja mellan uppgradering och uppdatering, där det sistnämnda nästa alltid är gratis. I de flesta fall handlar det om versionsförändringar i stil med X.0 till X.1 eller X.1.1 till X.1.2.

När det gäller hela uppgraderingar så är det ju oftast (långtifrån alltid) förändringar i heltalet - och de brukar kosta pengar.

Hur man får ta del av uppgraderingar skiljer också. Det verkar som att fler och fler tillverkare väljer att under en period låta köpare av en produkt ta del av även uppgraderingar under den närmast kommande perioden. Det finns ju för- och nackdelar även med detta. De som var tidigt ute och köpte en ett program med version 2 får inte ta del av version 3, vilket de som var sena med att köpa får ta del av. Men betraktar man köpet som ett köp av en produkt plus en licens för uppgradering under exempelvis det kommande året, blir det mer logiskt. Den som var tidigt ute och köpte en produkt och inte får ta del av en uppgradering har förhoppningsvis använt den en hel del, vilket den som köpte produkten sent inte har har gjort. Man får snarast räkna på priset för att använda en produkt. Finns både rätt och fel i frågan om uppgraderingar som jag ser det.

Men några generella regler vad gäller versioner och uppgraderingar som gäller alla finns inte. Och ska nog heller inte finnas.

Postat (redigerat)

hmmmm, vad kostigt allt blev plötsligt? Digidesign släpper en riktigt bra RTAS synth (tro mig, jag har kört den ett par veckor nu, och den låter vekligen kanon) helt gratis, och de första inläggen när STUDIO lägger upp den för gratis nedtankning är en massa gnäll? Är det inte helt fantastiskt? 😛

Redigerat av ProTools
Postat (redigerat)
hmmmm, vad kostigt allt blev plötsligt? Digidesign släpper en riktigt bra RTAS synth (tro mig, jag har kört den ett par veckor nu, och den låter vekligen kanon) helt gratis, och de första inläggen när STUDIO lägger upp den för gratis nedtankning är en massa gnäll? Är det inte helt fantastiskt? 😏

Jag kanske var lite gnällig. Funderade på att lägga in en EDIT om det. Jag tycker det är skitbra att dom släpper gratisgrejer. Väldigt bra att den kan tankas ner från Studio (går ej att ladda ner från digidesign).

Men jag tror du inser mitt lilla dilemma också.

Men vi får nog skapa en tråd för en fullständig diskussion om det.

Så, jag ber om ursäkt för tonen i sammanhanget.

Postat
Ladda ner synten Xpand gratis!

Yeeeeey! ☺️

För Pro Tools 7 eller senare

aaaww 🙁

Uppgradera till protools 7... lovar att det är värt det

😉

Postat

Fanken alltså.. den vill inte hitta "DAT"-filen när jag ska installera Xpand.. Vad har jag nu gjort för fel? ..Jag är säkert en ärkeklant, men jag får det verkligen inte att fungera.. i "known issues" står det att det bara är Mac som har drabbats av det problemet förr, och detta är i högsta grad en PC. Jag kör PT 7.0 btw..

DAT-filen hittar jag alltså, men installern vill inte hitta den när den ska installera Xpand.. 😉

/David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.