Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej..har lite frågor att ställa..e nybörjare så..här är frågorna:

1,Nu när jag lirar in har jag kopplat gitarr å så direkt in i mitt m audio ljudkort.har en mixer som jag inte andvänder..ere nån ide å koppla in den till ljudkortet?kanske e bättre?å hur kopplar jag den isåfall..

2,vad e bästa sättet å lira in..lägga komp å så först..å sen lägga sången efter det..så man får sång på ett spår osv..?

3,Det är bättre att micka upp förstärkarn väl än att koppla guran direkt till ljudkort/mixer?om man tex vill ha vox ac30 soundet som i mitt fall..

tacksam för svar..mvh

Annons
Postat

Det är bättre att koppla gitarren till mixerbordet och sen till ljudkortet.

Allra bäst är alltid att micka stärkaren.

Blir nog enklast att lägga lite komp innan sången. Kan bli svårt att sjunga i rätt tonart annars om du inte har exakt gehör dvs. 😆

Lycka till

Postat

okay..jo.. 😆 ..men hur kopplar jag mixen till ljudkortet rå?har ett m audio firewire solo kort å en soundcraft compact 4 mixer 😆

Postat
Det är bättre att koppla gitarren till mixerbordet och sen till ljudkortet.

Allra bäst är alltid att micka stärkaren.

Blir nog enklast att lägga lite komp innan sången. Kan bli svårt att sjunga i rätt tonart annars om du inte har exakt gehör dvs. 😆

Lycka till

Håller inte med...

På ljudkortet kan du välja mick/instr/line välj instr och lajna gitarren istället för att gå via mixerna, det är helt onödigt.

Om det är bättre att micka stärkaren beror givetvis på vad du har för mick, akustik (i inspelningsrummet) och förstärkare.

Kan va en ide att lägga en metronom eller trumloop allra först också...

Postat

Om ditt ljudkort har riktiga instrument ingångar så är det onödigt att använda mixerbord.

Jag vet inget om ditt ljudkort.

Skall du koppla in en mick så behöver du en mickpreamp, men det kanske finns på ditt ljudkort. Annars är det bättre att använda en lös preamp direkt till ljudkortet.

Kan du strunta i mixerbordet så gör det.

Postat
Hej..har lite frågor att ställa..e nybörjare så..här är frågorna:

1,Nu när jag lirar in har jag kopplat gitarr å så direkt in i mitt m audio ljudkort.har en mixer som jag inte andvänder..ere nån ide å koppla in den till ljudkortet?kanske e bättre?å hur kopplar jag den isåfall..

2,vad e bästa sättet å lira in..lägga komp å så först..å sen lägga sången efter det..så man får sång på ett spår osv..?

3,Det är bättre att micka upp förstärkarn väl än att koppla guran direkt till ljudkort/mixer?om man tex vill ha vox ac30 soundet som i mitt fall..

tacksam för svar..mvh

du ska börja med att tala om vad exakt du har för grejer, om du vill få vettiga svar.

det är inte alls omöjligt att din mixer har en bättre preamp än ditt ljudkort, och då kan det vara bättre att ansluta mixern till linjeingånge på ljudkortet. ja, och att använda preampen som finns i mixern.

som man frågar får man svar. vem vet, du kanske har en förstärkare med en bra line-out funktion?

Postat

ok...jo..men jag sa ju va jag hade fö kort åså iaf..men ok..jag har riktiga instrument ingångar(gitarr å micpreamp) på ljudkortet.. så jag skiter nog i mixern rå så länge..tack för svaren iaf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.