Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ni är ute och valsar hela högen... 🥰 ...Frank Zappa---the deathless horsie

(shut up and play your guitar)

eller en jädrans massa andra Zappasolon-Han kunde lira gitarr minsann som ingen annan!

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Äh ni har ju ingen smak!

Det finns inget bättre solo än "Highway Star" med Deep Purple, speciellt då på liveplattan "Made in Japan"

Sen skadar det ju inte att låten innehåller ett av världens grymmaste orgelsolon heller 🙂😎

Postat
dede Postat: 30 March 2006, 23:59 

äeh, vad som helst med Robert Fripp brädar väl resten 

Jag såg Fripp på G3 i Sthlm för nåt år sen och han kunde lika gärna ha suttit vid en synt och spelat pad-ljud! Vad fan jag som trodde han skulle spela gitarrlicks? Ok det är kul att leka med gitarreffekter, HEMMA, men i 45 minuter nonstop på en konsert!? Nån måtta får det väl ändå vara!? Alla bara satt och gapade och undrade vad fan han sysslade med! 😎

Postat
Gitarrsolot i "Ronka" med the Pervets gillar jag. Dessutom klarar jag att spela det åxå.

-Nästan.

Hehe! Det skriver jag under på också! Gillar speciellt hur gitarrsolot imiterar sångslingan så perfekt! Klockrent!

Sen, alla solon Chris Poland spelat på Megadeth-skivorna är verkligen underbara - ta bara solona på Die dead enough på senaste skivan - helt underbart! Han har verkligen en egen stil. Supersnabbt och tekniskt, men samtidigt mjukt och melodiskt.

Postat
Äh ni har ju ingen smak!

Det finns inget bättre solo än "Highway Star" med Deep Purple, speciellt då på liveplattan "Made in Japan"

Sen skadar det ju inte att låten innehåller ett av världens grymmaste orgelsolon heller 🙂😎

Jag tror att du skulle kunna skriva det bästa solot med din fina stålsträngade gitarr. Sätt dig i helgen och skriv några riff & licks vetja!

MÄSTAREN

Postat

En bubblare: Hotel California. Blir lika förbannad varje gång när de tonar ner det på radion......

Postat
Äh ni har ju ingen smak!

Sen skadar det ju inte att låten innehåller ett av världens grymmaste orgelsolon heller  😠  😏

Jag tror att du skulle kunna skriva det bästa solot med din fina stålsträngade gitarr. Sätt dig i helgen och skriv några riff & licks vetja!

MÄSTAREN

Näe för jag är kass på solon 😆

Postat

allt med srv...

inte att glömma... Brothers in arms me Dire straits... fy fasen va gött gura ljud....

Postat
Solot i Sultans of Swing live från Alchemy plattan.

Jag pratar självklart om Dire Straits, vem kan spela ett solo med mer känsla än Knopfler him self.

ja jävlar, den där mellanspels-solo-grejjen är ju helt underbar!

den biten förlorar ijufförsej charmen lite eftersom den inte är improviserad...

eller är den det? vore lite konstigt

mm den lungna biten är underbar.

tror inte det är improviserat eftersom han kört det på sultans från typ 84 till 96 eller senare hang ör det iaf inte längre.

På tal om det är det någon som ska se knopfler i sthlm i maj, jag har platser längst fram 😛

Postat

Solot i "Rock around the clock" med Bill Haley.

Tänk att han får ihop det till slut!

Postat (redigerat)

"When You're Gone" med Bryan Adams och Mel C.

Lite alternativ till alla hårdrock-solon 🙂

Det här är faktiskt en riktig rockstänkare av högsta klass.

Redigerat av Bebopkeys
Postat

Jag tycker snarare att de bästa gitarrsolona, är de som aldrig blir av... 🙂

Ärligt talat, så är det ganska tröttsamt med solon (oavsett instrument) - åtminstone när de blir för långa. De tillför ofta inget till låten i sig, utan är mest till för att någon ska visa hur duktig han är och att han minsann kan annat än ta ackord som stöd för sången... 😆

Postat
Jag tycker snarare att de bästa gitarrsolona, är de som aldrig blir av... 😠

Ärligt talat, så är det ganska tröttsamt med solon (oavsett instrument) - åtminstone när de blir för långa. De tillför ofta inget till låten i sig, utan är mest till för att någon ska visa hur duktig han är och att han minsann kan annat än ta ackord som stöd för sången... 😆

Skojar du? Det är ju jävligt gött med gitarr onani! Men jag kan hålla med om att det är jobbigt om det blir för långt. För att inte tala om när en del väljer att ägna en hel sida på vinylen till ett trumsolo. Vilket slöseri med tid.

Postat
Bästa gitarrsolot finns i en av världens mest uttjatade låtar, av Jimmy Page:

STAIRWAY TO HEAVEN

Fatta det!!!

bra axl-men om du har sån bra smak varför den fåniga avataren?

inte alls i samma klass ju 😠 lite kuriosa:

Page´s gitarrsolo (som är ett mkt bra skrivet sådant) spelades upp exakt,not för not och så jävla svinbra (för er som inte vet-Zappa´s musiker är/var världsbäst-finns ingen som kommer i närheten-någonsin=fakta...) av en 7-hövdad blås-sektion i Frank Zappa`s band på 1988 turnen vilket är något utav det grymmaste jag hört i mitt liv,då de framförde en "cover" på Stairway to heaven...

Postat
Bästa gitarrsolot finns i en av världens mest uttjatade låtar, av Jimmy Page:

STAIRWAY TO HEAVEN

Fatta det!!!

bra axl-men om du har sån bra smak varför den fåniga avataren?

inte alls i samma klass ju 😳 lite kuriosa:

Page´s gitarrsolo (som är ett mkt bra skrivet sådant) spelades upp exakt,not för not och så jävla svinbra (för er som inte vet-Zappa´s musiker är/var världsbäst-finns ingen som kommer i närheten-någonsin=fakta...) av en 7-hövdad blås-sektion i Frank Zappa`s band på 1988 turnen vilket är något utav det grymmaste jag hört i mitt liv,då de framförde en "cover" på Stairway to heaven...

Fåniga avataren?? Ska du börja bråka med mig nu igen?? 😠 Nä, skoja bara... 😳

får väl tillägga att de flesta gitarrsolon på KISS skivor gjorda före -79 håller världsklass!! Så det så!!!

Men jag blir nu grymt sugen på att få höra stairway covern du snackar om! Var hittar jag den?

Postat

så där ja-nu kanske vi kan börja snacka normalt igen-bra det!

covern på Stairway finns säkert på dc++ annars får du köpa dvd´n från Barcelona 1988 där den finns med + I´m the walrus (Beatles cover) som också är helgrym!

ett hett tips är att skaffa "the best band you never heard in your life" 2 cd med material spelat live utav oöverträffade killar i världshistorien i Zappa´s band,där finns även Hendrix´s Puple haze med som cover och den är sjuuukt bra,värsta futuristiska blip versionen,man ryser helt enkelt OBS inget nonsens-om du hör detta blir du inte längre den du var förut... 😎

Postat (redigerat)
så där ja-nu kanske vi kan börja snacka normalt igen-bra det!

covern på Stairway finns säkert på dc++ annars får du köpa dvd´n från Barcelona 1988 där den finns med + I´m the walrus (Beatles cover) som också är helgrym!

ett hett tips är att skaffa "the best band you never heard in your life" 2 cd med material spelat live utav oöverträffade killar i världshistorien i Zappa´s band,där finns även Hendrix´s Puple haze med som cover och den är sjuuukt bra,värsta futuristiska blip versionen,man ryser helt enkelt OBS inget nonsens-om du hör detta blir du inte längre den du var förut... 😎

Jaså du vågar nämna DC++ på det sättet här? 😎 (lugn jag ska inte skvallra, men det är det snart andra som gör, så har den diskussionen hittat in i denna tråden oxå hehehehehe.... 😄 )

Ok, ska leta upp den och lyssna.

Im the Walrus med beatles är ju sjukt bra, men den finns dock i flera versioner(av Beatles själva då menar jag)och det är den rockigaste versionen med mest distade gitarrer jag gillar. vilken skiva den är på har jag däremot ingen koll på.

"Johnny Winter And" på Colombia är ju värt att kolla in annars om du inte redan snöat in där? (finns säkert på DC++ , men självklart tycker jag att du ska köpa alla dina skivor!! hehehehe... 😆 )

(det är inte olagligt att säga att det finns musik på DC++ bara så att ni vet det)

Tillägg: Nu har heal natten gått utan några negativa kommentarer om DC, kors i taket!! 😛

Redigerat av AXL THE ROCKER
Postat

ja det här med dc++ är ju onekligen upphov till känslosvall hos vissa damer här i världen 😎 man blir tydligen brännmärkt och utsatt för häxjakt så fort man bara nämner ordet liksom... men en nödvändighet både diskussionsmässigt och till stor del för dagens utveckling som vi alla befinner oss i,man kan med internet´s hjälp snappa tips etc på ett tidigare omöjligt sätt-för att sedan slippa köpa grisen i säcken eller tvärtom helst: springa till affären och köpa de plattor man verkligen diggar,finns ju FÖR mycket musik idag-för mycket skräp helt enkelt-därför får man leta på alternativt vis för att finna guldkornen,om man inte vill det så stör inte det mig! 😄

Postat
ja det här med dc++ är ju onekligen upphov till känslosvall hos vissa damer här i världen 😎 man blir tydligen brännmärkt och utsatt för häxjakt så fort man bara nämner ordet liksom... men en nödvändighet både diskussionsmässigt och till stor del för dagens utveckling som vi alla befinner oss i,man kan med internet´s hjälp snappa tips etc på ett tidigare omöjligt sätt-för att sedan slippa köpa grisen i säcken eller tvärtom helst: springa till affären och köpa de plattor man verkligen diggar,finns ju FÖR mycket musik idag-för mycket skräp helt enkelt-därför får man leta på alternativt vis för att finna guldkornen,om man inte vill det så stör inte det mig! 😄

Precis, här är något vi är överens om, känns ju bra... 😆

Postat (redigerat)
Poppen Postat: 31 March 2006, 10:27  

En bubblare: Hotel California. Blir lika förbannad varje gång när de tonar ner det på radion...... 

Kul! Den låten finns med i tråden om sämsta gitarrsolo också! 😎

Kan tillägga att jag är en sucker för gitarristen som lägger solon i Brian Adams låtar! "You know it´s true, everything I doooo, I do it for youuuu"

Redigerat av Järven
Postat (redigerat)

Förmodar att det är Mustaine som spelar...?  😉

Njao, det är väl Marty Friedman?! Han är näst bäst, efter Uli Roth 😱

Gee, hoppas jag inte har fel nu. Ohhh vilken prestigeförlust i så fall...

Okej. Har alltid trott det var Mustaine, men jag böjer mig för en riktig kalenderbitare som du Vallhagen, du har ju haft rätt mer än en gång. 😆

Snyggt solo är det iallfall.

I övrigt så är det faktiskt rätt så kul att se på variationen i vad folk väljer. Det, om inte annat, bör betyda att gitarrsolo är en viktig beståndsdel i modern musik. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Postat
QUOTE (Vallhagen @ 30 March 2006, 13:31)

QUOTE (Egghuvud @ 30 March 2006, 11:33)

Förmodar att det är Mustaine som spelar...? 🙂

Njao, det är väl Marty Friedman?! Han är näst bäst, efter Uli Roth🙂

Gee, hoppas jag inte har fel nu. Ohhh vilken prestigeförlust i så fall...

Okej. Har alltid trott det var Mustaine, men jag böjer mig för en riktig kalenderbitare som du Vallhagen, du har ju haft rätt mer än en gång.🙂

Snyggt solo är det iallfall.

Det ÄR Marty Friedman som spelar solot i Symphony of destruction! Sådeså! :-)

Dave Mustain kan inte spela sådär heller för den delen, hans spelstil låter mer som shreddarna lät i mitten av åttiotalet, fortfarande.

Postat
Det ÄR Marty Friedman som spelar solot i Symphony of destruction! Sådeså! :-)

Dave Mustain kan inte spela sådär heller för den delen, hans spelstil låter mer som shreddarna lät i mitten av åttiotalet, fortfarande.

Okej som sagt var jag böjer mig. Tycker nog att jag hört en del fräcka grejor av Mustaine men... Har inte lyssnat på Mega de sista åren. Men jag såg en livekonsert för en tio år sedan (eller nåt) då var Mustaine rätt så cool och spelade rätt så coolt, men Friedman är i så fall strået vassare. :rolleyes:

Postat
... Tycker nog att jag hört en del fräcka grejor av Mustaine men... Har inte lyssnat på Mega de sista åren. Men jag såg en livekonsert för en tio år sedan (eller nåt) då var Mustaine rätt så cool och spelade rätt så coolt, men Friedman är i så fall strået vassare. 😉

Yep Friedman är kung 🙂 Eller åtminstone prins... efter Uli Roth (det var ett jeffla tjat...)

Men har du inte hört Megadeth på länge, så är det dags att du lubbar iväg till nasaren och shoppar in dig på senaste plattan. "The system has failed" är det starkaste de släppt på länge. Riktigt riktigt bra. Mycket bra låtar och (precis som Steinberg skriver ett par inlägg upp) Jävligt bra gitarrlir.

tjing

Bengan

• 2 veckor senare...
Postat

Tycker dte är rikit gött i Lynyrd Skynyrd - Born to Run när det liksom är tre solon samtidigt (en gitarr till höger, en till vänster och ett piano som plinkar 😠). SÅ lyssna på den!

Postat
Jag tycker snarare att de bästa gitarrsolona, är de som aldrig blir av... 😉

Det beror på flera saker förstås. Det är inte alla gitarrister som kan tillföra något men de som kan... mums. Sedan kanske det helt enkelt är så att man inte gillar gitarrsolo och då kan man ju inte göra så mycket. För mig personligen kan ett solo vara lika viktigt eller viktigare än sången, sånt händer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.