Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Har Wavelab 4.0 och ett M-audio audiophile 2496, har ett lustigt problem som bara dyker upp i wavelab, så fort jag spelar upp en fil i wavelab får jag en massa clicks & pops, det låter alltså skiit. Har märkt att om jag minimerar fönstret med uppspelningen igång så försvinner fenomenet... Har då listat ut att det har nåt med grafiken på nåt sätt. Har dragit ner accelerationen, men problemet kvarstår. Har exakt samma konfiguration på en kompis dator och även han får detta problem. Känns som en bugg i wavelab, men det måste vara fler som haft detta problem... Varför är det inte fixat i drivrutinerna, wavelab har ju funnits länge... Finns det någon som har haft detta problem och en ev. lösning?

/Jazz

Annons
Postat

Kan inte hitta tråden nu, men det fanns dom som rapporterade problem med de senaste drivrutinerna. Testa med att avinstallera de senaste och försöka med version 5.10.00.36 i stället.

Postat

Har du trimmat upp XP ?

http://www.musicxp.net/tuning_tips.htm

Kör du med rätt ASIO-drivisar i Wavelab?

Har du inbyggd ljud-device på moderkortet,

så bör du avaktivera detta i BIOS. Det

är ingen höjdare.

En liten regel när det gäller att hela tiden

tanka hem och installera dom senaste drivrutinerna

till t ex ett ljudkort, bör man alltid kolla i

release notes för att utvärdera ifall man

är berörd av de förändringar som gjorts

i drivrutinen. När det gäller den senaste

uppdateringen av M-audio 2496, så tror jag

det är dom som kör Sonar som har

mest nytta av det snarare än de som kör med

ASIO.

En klassiker är: Fungerar det ok, inte pilla...

Postat

samma irriterandes fenomen har visat sig i soundforge och är fortfarande idag ett olöst problem med mina tilltag, vilket var att ominstalera, och detta till ingen nytta då problemet kom tillbaka eller för allt vad jag vet kvarstog i någon subfil :rolleyes:

vonFulvuck (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hallao..

Jag har också råkat ut för samma problem. Kör ett M-audio delta 1010lt-kort och fick från början (efter datorköpet) problem med click och nerpitchning i Wavelab när jag spelade upp filer. Efter en stund märkte jag (liksom du) att det bara inträffar när den grafiska ljudvågen "scrollas". Efter ett tag började jag också få problem med samma sorts click och störningar vid inspelning i Cubase SX, vilket är mycket störigt. 😳

Tror dock att det har med grafikkortet att göra (har nåt inbyggt skit i moderkortet). Ska testa med nya drivrutiner till det, annars blir det väl till att köpa nåt bättre... Har rådfrågat en något kunnigare person i frågan också, och det verkar enligt honom också som att det är grafikkortet som bråkar (själv är jag inte den skarpaste datorteknikern..! 😕 )

Redigerat av vonFulvuck
Postat

Tack för alla div svar!

Jag har provat med drivrutiner innan den senaste releasen också, så det är nog inte det som är kruxet. Jag tror på att det är nåt med grafiken som stör. Min polare som har detta problem har också ett grafikkort av inbyggd typ på moderkortet, så där kan jag förstå om det knasar, men det har inte jag. Jag har ett helt ok ATI-kort. Så den teesen står sig inte heller om det inte råkar vara så att det just är problem med ATI-kort och intergrerade grafikchip 😆

Som sagt fenomenet uppstår bara när cursor:n scrollar över ljudvågen, men minimerar man fönstret försvinner hacket. Detta händer enbart i Wavelab, har provat alla tänkbara inställningar i Wavelab, med div ASIO konfigurationer...

Nån som har lösning?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.