Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det känns som jag bombarderar forumet med Logic-frågor, men här kommer ännu en 😄

Jag vill alltså styra lyssning för sångaren, trummisen gitarristen etc. Just nu använder jag samma lyssning som jag själv har i monitorerna, men man vill ju kunna styra enskilt för varje enskild person. Jag antar att det har med outpouts att göra, men jag har inte listat ut det än.

Alltså jag vill kunna styra lyssning för personen som spelar/sjunger och inte använda min egna lyssning. Om man vill ha fler olika lyssningar, om man spelar in hela bandet samtidigt, hur gör man då?

Annons
Mindjive (oregistrerad)
Postat

då måste du först se till att du har ett ljudkort med flera utgångar.

Exempel:

Låt oss säga att du har ett ljudkort med totalt 4 utgångar.

Då använder du dig av utgång 1-2 för att ta ut datorns ljud till mixerbordet och sedan ut i DINA högtalare.

Utgång 3-4 har tar du ut musikernas lyssning på varsina reglar på mixerbordet och skickar dessa in till musikerna. Att skicka det in till musikerna kan göras på olika sätt. Antingen drar du det direkt från utgångarna till en hörlursförstärkare som dom kan koppla in lurarna i.

Eller så drar du in utgång 3-4 in på en egen kanal på mixerbordet och skickar via 2 auxpre in till rummet där musikerna står. Men här är det då viktigt att du ser till att huvudregeln på den kanalen du har kopplat in "musikrnas lyssning" är neddragen för annars kommer du att få "dubbel lyssning" (din lyssning plus musikernas lyssning i DINA högtalare.

i Logic fungerar det så enkelt att du kan ju välja vart du vill skicka ljudet efter varje regel.

Om du går in i mixern så ser du ett fält i mitten som det står i/o då input betyder vad som ska gå in på kanalen (din micingång, eller kanske ett instrument?).

Under den så har du "Output" här står det vanligtvis "Output 1-2" vilket betyder den utgången som du har valt att använda till DIN lyssning.

Om du vill sedan fixa då en speratlyssning till dina musiker så finns det lite olika sätt men ett exempel kan vara att använda dig av "sends" på varje logickanal och skicka dom kanalerna du vill skicka till musikerna till exempelvis Bus 1. Sedan väljer du på Bus 1:s "output" så väljer du "Output 3-4".

Då kan bestämma hur mycket av varje instrument du vill skicka till Bus 1 genom att ställa dina "Sends" så som du vill ha dom. Så kommer ljudet att gå då via Bus 1 sedan ut genom "output 3-4" som du sen har dragit direkt till en hörlursförstärkare, eller via ett mixerbord som skickar vidare det genom en preaux (med kanalernas reglar i botten) till en hörlursförstärkare.

Det är lite trixigt och knepigt, men har man koll på hur signalen går så brukar det inte vara så svårt.

Sen om du har fler ljudutgångar från ditt ljudkort så är det bara att fortsätta så med att använda bus 2 och skicka ut genom 5-6 osv. osv.

Men annars kan du även snåla och enbart skicka Monolyssning (vilket är vanligt) till musikerna och då gör du bara busen till en monobus och väljer output 3 och sen en annan lyssning på monobus 2 och ställ output till 4 osv. osv.

Mindjive (oregistrerad)
Postat

oj lite stavfel... är lite trött....

glömde skriva, sendsen i logic måste vara i preläge dom med för annars kommer regelrörelserna du gör på huvudreglarna att påverka musikernas lyssning.

Postat
oj lite stavfel... är lite trött....

glömde skriva, sendsen i logic måste vara i preläge dom med för annars kommer regelrörelserna du gör på huvudreglarna att påverka musikernas lyssning.

Okej tror jag förstår nu 😉 haha måste testa lite. Det dumma är att jag är i stort behov av detta på skolan jag går på, och jag vet inte hur lyssningarna är kopplade. Om jag har otur så är de nog kopplade till outpout 1-2 precis som lyssningen i monitorerna. Men nu vet jag nog iaf hur man ska gå till väga. Tack 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.