Fredrik Karlsson Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Min första låt med Groove Agent som trummis! Kul & höra vad ni tycker. Låten är skriven på 10 min eftersom jag ville ha en låt och leka lite GA2 på. Inspelad i raskt tempo utan omtagningar (det kanske hörs 😳 ). Mixad direkt efter inspelning, så öronen var väl inte i bästa skick men vill ändå höra vad ni tycker om mixen. move_on.mp3
Fredrik Karlsson Postat 29 mars 2006 Trådstartare Postat 29 mars 2006 Min första låt med Groove Agent som trummis! Kul & höra vad ni tycker. Låten är skriven på 10 min eftersom jag ville ha en låt och leka lite GA2 på. Inspelad i raskt tempo utan omtagningar (det kanske hörs 🙁 ). Mixad direkt efter inspelning, så öronen var väl inte i bästa skick men vill ändå höra vad ni tycker om mixen. Vet inte men det verkar som om inte hela låten kom med!
Baktakt Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Jävligt skön låt 😠 Grymt sjysst gitarrplock...jag är grymt svag för såna tjusiga harmonier... Runda av virveln lite --lite reverb på trumpaketet piggar alltid upp 😄 crashen låter lite pling... Basen låter bajs. hallå? den låter ju som en piccoloflöjt i mina öron...-och släng in rhodessoundet mer! (lägg dig över klaviaturet i refängen...) och visst ja -det ska ju vara med en tamburin i refrängen för bövelen! tjohopp!
Pluffo Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Alltså....Kör du inte lite väl mycket "Äsch, den här gamla trasan"-stuket nu? För övrigt var det en trevlit låt med en lagom banal text 😄 Du har en stabil trummis också 😠
Harmonica mike Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 (redigerat) Min första låt med Groove Agent som trummis! Kul & höra vad ni tycker. Låten är skriven på 10 min eftersom jag ville ha en låt och leka lite GA2 på. Inspelad i raskt tempo utan omtagningar (det kanske hörs 😄 ). Mixad direkt efter inspelning, så öronen var väl inte i bästa skick men vill ändå höra vad ni tycker om mixen. Jag kör med samma..brukar lägga lite dist samt en gnutta reverb på virveln..basa till kaggen i eq;n..en svag tamburin samtidigt med virveln..ger ett skönt sound..skär lite i eq;n..valfritt åt vilket håll,beroende på vad du vill ha fram. MVH Harmonica mike Edit:skit bra låt!!! Redigerat 29 mars 2006 av Harmonica mike
Fredrik Karlsson Postat 30 mars 2006 Trådstartare Postat 30 mars 2006 Tackar för synpunkterna! Jo jag har en tendens att göra virvlen för vass! Har ytterst lite reverb (har alltid varit rädd för att få ett dansbands sound 😏 ). Faktiskt så har jag öst på rätt mycket reverb på just cymbalerna. Basen är en "riktig" bas, en Fender P-bas, jag är inte heller nöjd med ljudet på denna mix men vet inte riktigt hur jag skall fixa till den, nån som har förslag?? & tamburin måste jag ju ha (hur kunde jag glömma den). Skall testa lägga lite dist på virvlen. Kaggen har jag skurit men jag plockade kanske bort för mycket?? Skönt med synpunkter! Kom gärna med fler så kanske man lär sig ratta ljud vad tiden lider!
Fredrik Karlsson Postat 21 april 2006 Trådstartare Postat 21 april 2006 hmmm! Här finns hela låten! www.myspace.com/carsonscar
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) Sätt ett "kort rum" på både bastrumman och virveln, så för du lite trevligare stämning. Vokalerna kring 1:50 och så, sjunker alltför lågt. Använd flere cymbaler, olikt panorerade för att få mera liv. Fin sång, lite ettrig gitarr. Basen har trevlig sound, synd bara att "basen" fattas 😉 Kör kanske genom en DI-box (eller en tube-pre), komprimera med nån optosimulator eller dylikt. Lek med eq:n. Har du dålig (basbefriad) lyssning, kan det vara svårt att få koll på basgitarren tyvärr. Redigerat 21 april 2006 av tsmalmbe
Fredrik Karlsson Postat 21 april 2006 Trådstartare Postat 21 april 2006 Tackar för synpunkterna! Har inget reverb på bastrumman (förutom lite volym på ambience mickarna)! Virvlen skall jag testa att korta ner rummet på! Basen är en Fender P-Bas lajnad genom en Joe Meek VC3 + en massa kompressor, skall testa och basa på lite mer med EQ´n, lyckas inte få till basljudet riktigt som jag vill! Jag har Event 20/20p monitorer som återger ganska mycket bas så jag måste ofta backa basen mer än vad högtalarna låter! Cymbalerna har jag inte panorerat själv utan lagt dem på en stereokanal och använt panoreringen som var inställd i GA2. Har börjat att panorera trummor mindre och mindre eftersom jag vill att trummorna skall låta samlade som ett kit istället för enskilda instrument. Angående Vokalerna som sjunker allt för lågt så är jag inte riktigt med på vad du menar??
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) ungefär vid 1minut50sek så kör det igång en körgreja, jag tyckte den hade betydligt lägre relativ nivå än vokalerna på andra ställen. jag kanske uttryckte mig oklart? aijoo, med optosimulator menade jag en kompressor med längre attack, annars tar du livet av basen. Redigerat 21 april 2006 av tsmalmbe
Fredrik Karlsson Postat 21 april 2006 Trådstartare Postat 21 april 2006 Jo leadsången liger lägre där (av nån anledning)! Är inte så haj på kompressorer än, skall testa att köra med längre attack! Finns det nån bra site med grundinställnings tips för kompressorer och olika instrument, så man har en grund att utgå ifrån?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 generellt sett: sök på forumet, sök på google. för att lära dig: kör solo på spåret, och lek.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.