Wanna-be ljudtekniker Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Jo,,,det är så att jag ska bygga en egen musik studio. En rätt liten en ska det bli. Jag ska köpa ett litet mixerbord och ett ljudkort och en mikrophone samt programmet cuebase. Nu har jag en fråga till någon som kanske är mer rutinerad än jag. Om man ska koppla hörlurar till studio, ska man då göra det genom datans port på ljudkortet eller genom mixerbordet. Jag har hört att det ska bli risk för latency (fördröjning i ljudet) vid inspelning om man kopplar genom datorn. En annan fråga som jag också undrar är om man inte kan lyssna på fler kanaler än man har uppspelnings-kanaler på mixerbordet om man kopplar genom mixerbordet. Jag vill ju helst kunna lyssna och använda alla kanaler som jag har i cuebase. Jag skulle uppskatta om någon renrasig ljudtekniker skulle kunna svara mig på dessa frågor.
Twilight_Zound Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 (redigerat) Jag kopplar mitt system så här: Dator till mixerns 1-2 (Panorerar L-R) Mixern main out till Slutesteg/HemmaStereo Lurar till Mixerns Phones uttag. Beroende på antal kanaler på mixern kan man sen koppla ex. Mic, aku gittarr, andra ljudkällor. Kanalerna du spelar in på i Cubase går ut via 1-2 på mixern. Easy as that......maby 😉 Sen kan man koppla flera datorer till samma mixer, allt beroende på antal kanaler på mixern. EDIT: Just det, lurarna påverkar inte latancyn Hmm... många edit på denna. Jag kör på två datasystem. Det ena som playback midiinspelning och det andra kör jag in audio, (gura, sång etc etc) Redigerat 1 juni 2004 av Twilight_Zound
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.