Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kör Garageband på min iMac G5 och har kopplat in en mixer. Men jag får lätt rundgång när jag kör med medhörning påslaget när jag vill lägga på sång. En annnan sak är att när jag lagt på lite sång och enbart lyssnar på sångspåret så hör jag metronom och bakgrundsmusiken som jag lagt på tidigare.

Vad är fel, har jag kopplat nåt fel eller är det nåt reglage jag ska sänka?

Annons
Postat

Du ska inte använda högtalare som medhörning då du spelar in sång (eller annat då du använder en mikrofon): Du ska använda tätslutande hörlurar. 😳

Postat

Men det är ju det jag gör... det är så skumt det jag hör i lurarna kommer in på spåret och det är täta lurar. Lurarna är inkopplade på mixern. Högtalarna på datorn är frånkopplade i och med att jag kör in ljudet i mixern.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Dina lurar läcker garanterat, sänk volymen i lurarna bara till att börja med. jag trodde mina var täta, men så var icke fallet.

Postat

Det låter som att du har alldeles för hög gain på insignalen som därför tas upp av dina lurar och rundgången uppstår?

Postat

Du säger mixern. Du har ett mixerborda alltså.

Det är inte så att du har kopllat fel då?

Om du skall spela in sång så skall bara sången skickas till datorns in.

Kan det vara så enkelt att du kopplat main out från mixerbordet till in på ditt ljudkort?

Hur går sången vidare från mixerbordet till datorns in?

Om du har några subbussar så kan du leda ut sångljudet den vägen till datorn, om mixern har directout på kanalen så kan du skicka den den vägen.

Postat

Tack för svaren. Jag har prövat att helt enkelt spela in sångspår samtidigt som jag kopplar ur mina lurar men bakgrundsmusiken ligger ändå lite halvtyst på sångspåret...

Jag har följande mixer: http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...20181&visible=2

Jag har dragit följande kopplingar till datorns interna ljudkort.

Från Mixerns RCA-kopplingar: Rec Out till datorns ljudingång.

Från datorns ljudutgång har jag dragit en koppling till mixerns kanal 3-4.

Mikrofonen sitter i kanal 1 och hörlurarna sitter i mixerns Phones-ingång.

Någon som blev klokare på mitt problem?

Postat (redigerat)
Tack för svaren. Jag har prövat att helt enkelt spela in sångspår samtidigt som jag kopplar ur mina lurar men bakgrundsmusiken ligger ändå lite halvtyst på sångspåret...

Jag har följande mixer: http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...20181&visible=2

Jag har dragit följande kopplingar till datorns interna ljudkort.

Från Mixerns RCA-kopplingar: Rec Out till datorns ljudingång.

Från datorns ljudutgång har jag dragit en koppling till mixerns kanal 3-4.

Mikrofonen sitter i kanal 1 och hörlurarna sitter i mixerns Phones-ingång.

Någon som blev klokare på mitt problem?

Du har kopplat "halvrätt" :rolleyes:

Ljudkort utgång -> 2tr rtn på mixern

Rec Out -> Ljudkort ingång

Cntrl room -> därifrån koppar du till dina högtalare

Sen borde det funka som det ska

Redigerat av lavrell
Postat

Tack för tipset ska kolla upp det men måste skaffa en ny RCA-kabel eftersom jag bara har en sån. Jag använder än så länge bara hörlurar men kanske kör högtalare sen.

Postat

Nu vet ju jag inte vad du har för mixer och utgångar på den men om du kopplar "rec out" till ljudkortet som Lawrell tipsar så tror jag att du fortfarande får med musiken.

Bara sången får gå in i ljudkortet. Alltså måste du leda den kanalen som micker är kopplad till via en dedikerad utgång.

Kan du välja vilka ljud kanaler som skall ut ur "rec out" utgången så visst. Men jag tror att den tar alla kanlaler som går via mainbussen.

Har du några fler bussar en mainbussen.

Några subbbussar? Auxutgångar som du kan skicka till? Eller som jag skrev tidigare direktutgång från kanalen.

Har du inte det kan du som sista utväg skicka signalen från kanalens insertjack, men det betyder att du inte får lyssning från den kanalen. Då måste du lyssna från programmet eller om ditt ljudkort har directmonitoring.

Postat

Jag har den här mixern: http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...20181&visible=2

Eftersom jag är nybörjare så är jag lite osäker på subbussar samt hur man styr ljud på olika sätt. Här är en beskrivning på innehållet för min mixer, kanske kan det klargöra nåt:

Mitt mixerbord har Kanal 1 o 2 som har xlr-ingångar och möjlighet till Line samt reglagen: Level, Pan, EFX, Low, mid, high och gain.

Sen har jag två kanaler som heter 3-4 och 5-6 de har inga mik el lineingångar de har två telejack för L o R Mono Bal or Unbal. Ovanför dem har jag två Telejack L o R där det står "Stereo Aux RTN" samt en utgång för "EFX SEND".

Övrigt på den del som jag betraktar som allmän har jag:

L o R för Main,

ett phones-jack,

CTRL RM L o R och

RCA-uttag för Rec-out och 2T RTN samt mini stereo-jack.

Brevid regeln sitter:

Phantom-knappen.

Reglage för AUX RTN,

reglage för 2T RTN,

knapp "TO MAIN L-R",

knapp "TO CTRL RM",

knapp "EFX CUE"

samt ett reglage för hörlurar-nivån "CTRL RM/Phones"

Hoppas någon vet hur jag ska koppla och kanske skruva.

Tack för hjälpen!

M

Postat

Länken funkar inte.

Då du har två val som jag förstår det av din förklaring.

Du kan skicka sången via "efx send" utgången.

I kanalerna måste du ha ett volymratt för att skicka till "efx send".

Vrid upp den på bara kanalen som sången är på.

Koppla "efx send" till ljudkortets in.

Nu skall du bara få in sångljudet i datorn och kunna hör allt från mixern.

Ett bättre alternativ skulle vara att koppla main out till datorn och ctrlroom till ett par högtalare. Men då måste du kunna styra vad som skall skickas till dom två utgångarna.

Lägg upp en bild på mixerbordet så man ser.

Postat

hansjohnnys första alternativ är det som gäller på den mixern. Alternativet (om du har låg latency på ljudkortet) är att skippa mixern som uppspelningsmaskin. Alltså skicka ljudet från datorn direkt till förstärkaren och styra lyssningen direkt i datorn.

Postat

Ja precis!

Koppla efx send till in på ljudkortet. Vrid ner alla efxsend rattar i botten förutom den som sången ligger på.

Ljudstyrkan in till datorn styrs nu av efxsend rattane på sångkanalen.

Börja spela in nu och lägg upp din första sång.

Lycka till!

Postat

Tack så mycket för all hjälp!!!

Ska bara skaffa in en sån sladd och sen så är det musikproduktion som aldrig förr!

Kommer säkert tillbaka och ställer andra frågor senare.

Tack igen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.