Burnin Sven (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 LÅTNAMN: Where a heart can fly ARTIST/GRUPP: Burnin Sven o Stajo GENRE: kanske country pop ballad LÅTLÄNGD: 3,26 KOMPOSITÖR: Göran melodi, Stajo piano och arr, Katy Powers text PRODUCENT:Stajo EV. MEDVERKANDE:Göran o Stajo INSPELNINGSÅR:2006 FORMAT: mp3 STORLEK: ca 4 meg STATUS: Skiss Stajo nappade på min förfrågan om samarbete på den här låten och gjorde ett riktigt najs arr tycker jag bland annat så är pianot är hur rätt som helst. Han fixade sticket där jag inte hade nån melodi eller musik, blev skitbra tycker jag. Min sånginsats är inte på topp ska göras om, tog ett par bärs för att komma i stämning och fy F vad det svajar 😆 så lyssna och begrunda blanda aldrig bärs och musik 😆 . Men framför allt ta er ett gött skratt det bjuder jag på. Det låter skitbra just då men sen är det nån som meckar med det under natten när man sover och nästa dag då låter det ju helt sjukt 🥰 . Låten och melodin i sig är nog inte så dum och stajos arr tycker jag är super. Vad tycker ni är vi på rätt väg? Skäll lite om sången om ni vill 🥰 men vi är mest intresserade av det andra. Lofilänk kommer när den är klar whereAheartCanFlyMix01.mp3
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Trevlig liten snutt dethär ju. Melodiöst och mycket trevligt arrangerat, stämningsfullt på allt vis. Eftersom det är en skiss så kritiserar jag väl ändå mixen lite. Mixen är ganska täppt. Panorera pianot och akustiska lite till olika kanaler, det skulle ge utrymme åt rösten. Andra allternativet skull vara att sidechaina pianot mot rösten, så att rösten skulle få mera utrymme, men akustiska skulle jag ändå flytta på lite. Akusitskt som det är, skulle det hämta lite realism också. Mixen är också lite torr, men det kan vara att stämningen skulle gå förlorad med effekter. Kanske lite delay på sången, och lite genomskinligt ofärgat verb på helheten, men det är ju smaksak, och kunde provas på i varje fall. Sången kun också de-essas lite tycker jag, den är väldigt ess-vass. Eff-vass också för den delen, du har sjungit ganska nära micken då? Ju längre låten går, desto mera grejer och sound har du i mitten, och sången sjunker lägre och lägre, vilket är synd. Mixa till det så har du en annorlunda hit. Aijoo, påminner på vissa ställen farligt mycket om fields of gold tycker jag, har jag helt fel?
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Tackar tsmalmbe bra tips inför fortsättningen. Har nog aldrig hört fields of gold så vet ej faktiskt men det är nog å andra sidan svårt att skriva nåt som inte är influerat av nåt annat tror jag. Får väl kolla det om det mot förmodan skulle visa sig att den är av intresse för nån hugad artist. Göran
karl Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Ja...kanske lite Fields of gold på något ställe men WTH, uttrycket stämmer perfekt med bira...inget fel på detta...helt klart skön stämning i denna...nice coooollab 😳😲
Harmonica mike Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Tja göran...Å stajo! Tycker det här låter mycket bra..jag har hört "fields of gold",tycker väl mera att ni är i samma genre..kanske därav likheten..ballader är skit nice..dom andra har ju redan skrivit..typ reverb..så jag lägger mig inte i det.. Har haft sångerska på besök,spelat in stämmor på ett alster som jag gjort,varit lite upptagen med det - så därför har jag inte ringt! Håll ut,jag ringer. Gillade det här och väntar på den färdiga mixen.. MVH Micael
bimbambop Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Yes, det här är bra, och kommer bli ännu bättre när ni får finputsa. Det är en riktigt bra låt och stajos arr är skitsnyggt. Ta en funderare på om akkeguran verkligen behövs, jag är inte säker på att den gör det - inget fel på den, liret är bra men för att sparsmaka det lite. Spännande samarbete.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Skitskoj att ni ger beröm trots den taffliga sånginsatsen måste vara stajos arr och spel som går hem. Har också funderat på gitarren och lite mer avskalat. Tack igen Göran
stajo Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Gott Göran 😆 tsmalmbe Bra tips har ännu inte lagt på några effekter mer tittat på nivåer. Är ingen höjdare på att mixa men håller på att lära mig. Begreppet 'sidechaina pianot mot rösten' he he betyder det att man panorerar pianot tex lite till höger och rösten till vänster? . Göran hade du någon effekt?? jag la inte på något i alla fall, vi får fundera... Håller med att det inte känns så luftigt, mina mixningar har en tendens att bli lite täta. Gärna fler tips vad gäller detta. karl Gött! Göran har tokhärlig känsla i rösten 😉 . Harmonica mike Tack, och du har ett pm som väntar... bimbambop Göran o jag har faktiskt diskuterat gitarren och men ännu har vi inte tagit beslut i frågan. Det kanske lutar åt... hm ja 😄 . Tack för kritiken.
Shaidar (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Jepp, det känns som om ni kan med gitarren bestämma om det ska vara en countryballad eller inte. Om ni vill köra countrystuket så är det bara att köra med mer gitarr, eller så tar ni bort det. Låten skulle bära i vilket fall i mitt tycke. Bra grejjor hörni 😄
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Tack ska ni ha det var skoj att den går hem lite grann får försöka oss på att snida till den lite då. Nä har ingen effekt på sångfilen stajo och sidechaina tro jag jag läste nått om men trodde man använde det för att typ få fram baskaggen i förhållandet till basen eller var det tvärtom 😄 . Nä får nog inget jobb i Abbey Road studios inte imorn i alla fall 🙂 . Tack ska ni ha igen alla som pratar så snällt. Göran
Desmond Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Helt OK låt men för lik "Fields of Gold" i mitt tycke. Sticket passar inte in så bra. Problemet är att Göran skriver ganska ostrukturerat och flyter gärna ut med ackordväxlingarna men det låter bra ändå för han har viss talang för det här. Sticket känns däremot väldigt strukturerat och inrutat och det passar inte till resten av låten tycker jag. Ett råd till Stajo då är att kanske dra ut på ackorden en extra takt någon gång innan man byter och kanske inte utnyttja varje harmonisk möjlighet utan tendera att hellre ligga kvar på dur än att variera det till moll bara för att man kan. För att få det att passa bättre in med Görans stil. Jag vet inte om detta gör mening för er. Bara ett förslag, behöver inte ses som en lag! 😄 Förresten tycker jag du sjunger bättre än tidigare låtar jag hört dig på Göran! Mer avslappnat, tidigare tyckte jag att du lät lite för ansträngd för att vara riktigt bra men det tar sig! 🙂
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Tack desmond mycket bra och tänkvärda tips tål att tänka på men troligtvis så blir det inte några större förändringar i harmoniken ändå men som sagt till nästa projekt kan det vara guld värt att ha i åtanke. Men som sagt mycket bra synpunkter. Ny sång blir det vill ju lägga ut den på min Sound Click och i det här skicket svajar det ju på ju riktigt duktigt (så dragen va jag inte faktiskt 😄) och där kan det ju hoppa in nån som inte fattar läget och då kan man ju missa nåt bra läge. Göran
equality Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Schysst gubbar! Vacker melodi. Tycker sången räcker långt, lite ärrad kämpe över denna med mycket feeling. Något svag i mixen. Skitsnygg pianofigur mellan stroferna som skulle kunna repriseras som en hook (tydligast vid 01:08). Flöjterna funkar bra också. Kanske hade jag velat ha något ackord som bryter av harmoniräckorna på något ställe men då jag inte lyssnat på varenda ord i texten kan det bli plumpt. Tycker ni kompletterar varandra perfekt, mera! 🙂
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Angående allmänt sidechain: sök på forumet. Mera i detalj vad jag menar alltså. Du lägger "sensorn" på rösten, och själva compressorn på pianot. Sen börjar pianot komprimeras enligt röstens dynamik (sjung hårdare, pianot blir varsamt saktare). På det sättet blir det alltså som om man hela tiden skulle pyssla med volymen så det hela passar in i hur solisten sjunger. Detta kan kanske verka somom pianot skulle börja pumpa , men i praktiken blir det inte så, eftersom vi som människor har tendens att fastna för sången. Har använt detta på en mix jag helt enkelt inte blev klok på, antingen var pianot för högt eller för lågt hur jag än ställde på volymen. Sidechainen räddade mig där. Effekten är ganska osynlig, och hur mycket man vill pyssla med det är ju upp till en var. Själv är jag så in i fan pedant med mina mixningar (betyder dock inte automatiskt att nån annan sku tycka om dem sen!)
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Skitbra tips det var nåt sånt jag läste om och det är ju klart att det går att köra på rösten också. Helbra ska snacka med stajo om det här inför fortsättningen kanske iofs. inte behövs när det är klart men det kan va ett bra äss att ha i rockärmen. Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Såg inte ditt inlägg E tack ska du ha bra input som alltid, fan vi får bilda en låtproducerar trio (finns det nåt sånt ord 🙂 ) du och jag och stajo 😄 vårat collab så många tårar va inte dumt det heller. Ses kanske på Jazz och Blues på lördag då, ha det bra. Göran
stajo Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Shaidar Kul att du tycker det blir bra. Får se hur vi gör med gitarren, jag har nog veto eftersom jag står som producent eller hm 😄 Desmond Bra analys du gör av hur Göran och jag skiljer oss i låtskrivandet 😄 , stämmer till fullo... Antingen anpassar man sig och det blir helt en Göran eller inte alls och det blir något nytt spännande som GörSta eller nåt 😉 . Skall ändå fundera på tipset. Vad gäller Fields of Gold som alla pratar om... så har jag lyssnat på den idag, visst likheter finns men endast i karaktär och den atmosfär som byggs upp. Melodiern tycker jag inte ligger nära varandra, då finns det nog andra melodier som är mer lika. equality Aj, aj så man är gubbe nu 😄. Vad säger man, verkligheten hinner i fatt en... Jo det är det där att bryta av... har ju det i bakhuvudet hela tiden 😄 . Göran sjöng allt i ett sträck och i slutet av låten hade han fått i sig hela ölen och började svaja och luta sig lite längre från micken... 😄 . Men, men det hade jag kunnat fixa till men väntar på ett nytt sångspår. Vill dock att det ärriga förblir kvar. tsmalmbe Sidechain, ja då förstår jag, jo det hade ju funkat bra här i denna versionen faktiskt. Skall kolla upp det, verkar vara lockande att använda sig av.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Göran sjöng allt i ett sträck och i slutet av låten hade han fått i sig hela ölen och började svaja och luta sig lite längre från micken... . Micken nä fan mot slutet så var det kontorslampan 😏 såg det för sent och sen var det kört för omtagningar 😆 . Nä skojar bara men det blir påt igen som vanligt ingen vila ingen ro bara ila bara gno.
Harmonica mike Postat 30 mars 2006 Postat 30 mars 2006 Tja.. Tyckte det var dags att lyfta fram eran låt så man slipper leta när man vill lyssna.. Funderar på sången..är lite sugen att prova sjunga..vet inte om det går men lite sugen är jag allt! Har mixat lite på "You got to wait"..skippade pianot - la guror över hela grejen..släpper nog inte ut den på forumet,,folk ledsnar väl om det blir en så där "långkörare".. MVH Micael
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 30 mars 2006 Postat 30 mars 2006 (redigerat) Ja men det är väl klart att vi kan fixa det, ska PM:a stajo och inviga honom också musiken utan sång har jag här redan så testar vi, kan bli skoj som fasen. Sen får dom andra välja 🥰 en liten mini gallup 😲 . Nä jag bara skojar det skulle faktiskt vara riktigt skoj att få höra en tolkning av den. Jag drar väl oxå dit en ny (bärsfri 😛) version nån gång så fort det blir tid. Fan kul idé kör bara och lägg ut din låt man vill nog höra den igen jag vill i alla fall. Ha det gott Göran Redigerat 30 mars 2006 av Burnin Sven
stajo Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Tja..Tyckte det var dags att lyfta fram eran låt så man slipper leta när man vill lyssna.. Funderar på sången..är lite sugen att prova sjunga..vet inte om det går men lite sugen är jag allt! Har mixat lite på "You got to wait"..skippade pianot - la guror över hela grejen..släpper nog inte ut den på forumet,,folk ledsnar väl om det blir en så där "långkörare".. MVH Micael Det är bara o köra på sången, jag gillar bådas sång, väldigt olika, det blir spännande att höra. 😳 Faan det är klart du skall lägga ut den, det blir helkul att höra gurorna, lyssnade ett par gånger till på den och känner mig lite småaktig när jag påpekade pianot... skitskön låt! Nu blir jag ju så nyfiken 😳
Herr Q Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 lite mycket högt register på sången...det skär till lite grann... men de e en jäklit go låt!!! 😳
Grannen Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 I denna sången hade det varit gott med ett riktigt piano. Låter för mycket midi tycker jag eftersom låten bygger på akustiska instrument. Är jag för gnällig? Annars har du defenitivt en röst som är personlig, hade nog önskat mer sång och mindre prat. Har liiiiiiite svårt för pratsångare. Tycker att det är helt ok med akustisk gitarr. Har lyssnat fyra gånger på låten. Den växer. Du tycker ju det är viktigt att skicka med texten, gör det är du snäll. Har svårt att förstå vad du berättar om. Det är något i strukturen av låten som är lite konstig, den flyter på något sätt ut. Tycker att strukturen är lite suddig, kan ju vara en smaksak. Mer dynamik hade varit bra, något som gör att delarna inte flyter in i varandra. Tycker att det finns potential. 😠
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Tack ska ni ha Herr Q och Grannen verkligen bra synpunkter kommer väl tillpass inför fortsättningen. Harmonica Mice vill testa att sjunga den, det finns också planer på en duett kan bli skit bra vi får se vad som händer tack igen för all bra input på den här låten. Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 (redigerat) Ja det tycker jag faktiskt den här låten sticker ut lite från mina vanliga lite mera hobbybetonade låtar speciellt efter stajos fina lir på piano. Kort sagt jag tror den här kanske skulle kunna ha en chans om man lägger manken till lite. Då blir det ju viktigt med konstruktiv ganska kritisk kritik 😠 eller hur man ska säga 😳 . Det är ju inte min tex så jag vet inte om det passar sig att lägga ut den i nuläget, får inte tag på damen som skrev den. Göran Redigerat 31 mars 2006 av Burnin Sven
DåligtGehör Postat 1 april 2006 Postat 1 april 2006 Underbart bra! Skön låt med skön feeling. "Min sånginsats är inte på topp ... ska göras om, tog ett par bärs för att komma i stämning och fy F vad det svajar" Om det är så här det låter när du inte anser det bra, hur fan bra skall det då låta när du är nöjd? Jag gillar det släpiga. Kanske finns det ställen som du kunde få till lite bättre men själva uttrycket skulle jag verkligen inte vilja förändra eller förfina. Gillar att gitarren är med men mer klart tveksam till stråkar. Det blir så sött och gulligt ibland när de kommer in och mot slutet är det verkligen snyftigt. Jag hade hellre hört en sparsamt lagd orgel -typ tramporgel eller nåt annat med ett "gammaldags sound". Det känns lite som om låten har två sidor som inte riktigt förenas. Det primitivare lite "oslipade" utrycket samt det "vackra tjusiga". Som väl redan framgår vill jag reducera det tjusiga - menar då mest stråkar och sådana farliga tenderser. Pianot tar över sången på sina ställen, men det har redan nämnts. Allt som alles är det mycket mycket bra!
stajo Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 Grannen Har tyvärr inget piano i närheten, närmsta är i stugan 20 mil härifrån 😄 . Håller på att checka efter sidor som beskriver hur man kan mixa ett piano snyggt... Någon som har ett tips. Man kan ju inte gärna spela en gång till nästan exakt lika dant och sedan panorera ut åt sidorna som med gitarr. Har testat att förskjuta två spår ytterst lite för att sedan panorera, har inte bestämt mig för om det blev bra eller dåligt. Någon som har någon bra idè? DåligtGehör Du har en poäng där, skall kolla efter något orgelljud och testa. Det är väldigt lätt att fastna i vissa ljud teman har jag märkt. Flöjten kanske man kan behålla men det skimmer av stråkar som finns kanske skulle vara orgel istället... Vi får se 😆. Kul att du tycker den är bra, kände direkt jag hörde den på samarbetsforumet att den hade något speciellt.
91:an Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 Har hört låten ett par gånger nu med nån dags mellanrum och det lät t o m ännu bättre andra gången! Mycket behagligt pianokomp till den bra sånginsatsen. Första gången jag lyssnade var jag lite tveksam till stråkljuden men vad sjutton det ger en variation i ljudbilden som tillför, men kunde utvecklas. Låten skulle klara sej med enbart piano som komp, men finns där ändå gitarr och stråk med så saknar man bas och ev slagverk. Det blir kanske nåt mitt i mellan nu. Hur som helst en bra låt som sitter ju mer man lyssnar och en melodi som känns annorlunda, jag associerar i alla fall inte till nån annan låt.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 2 april 2006 Postat 2 april 2006 Hörni man blir ja vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men det känns väldigt bra att läsa allt som sägs om den här låten. Fan det skulle finnas såna där hjärtan som smileys också det vore lättare att illustrera hur det känns då 😎 . Ännu en gång så vill jag påpeka att det var stajo som gjorde så det kom liv i den här låten så en stor del är hans förtjänst och det ska bli spännande att se var vi hamnar. Ha det bra och tack igen. Göran
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.