Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kamrater,

Snälla upplys mig om hur ni jobbar i följande fall:

Tänk er en virvel. På den bankar en känslosam trummis som gärna drar till lite extra inför varje refräng, samtidigt som han emellanåt ligger och fiser lite väl soft. Till råga på allt elände får vi in en massa annat oljud från hi-hat och pukor....

För att fixa detta behöver vi då:

1st. Limiter för att ta bort oönskade peakar och höja den normala "ljudbildsvågformen" så nära 0:an det går.

1st. Gate för att ta bort slaskljud från övriga pukor.

1st. Kompressor för att jämna till nivån.

Hur löser ni detta? -Kör ni en limiter på insert 1, en gate på insert 2, en kompressor på insert 3?

(Går det att köra limiter och kompressor samtidigt?)

Och dessa kör ni i "Realtid" utan att exportera och importera den nya vågformen? dessutom kanske man ska köra dessa pluggar på alla trummicar? +att när man grupperar alla trumkanaler kanske vill lägga ytterligare en kompressor på allt?

Tjohopp!

Annons
Postat

Först skulle jag lägga ett filter och kapa den lägsta basen. Sedan skulle jag lägga en gate och filtrera lyssningen kring virvelns attack. Efter det skulle jag lägga en kompressor med ganska snäll ratio så att slagen rundas av litegrann. Sist skulle jag lägga limitern som kan sänka de toppar som slipper förbi kompressorn.

/Majken

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Först en gate. personligen skulle jag sen komprimera, och kanske med mina komprimeringskunskaper uppnå nånting som inte kräver limiter. Jag limiterar aldrig submixar, eftersom det inte passar in i min värld - man tappar headroom. Hellre kör du med volymknappen. MEN, om du inte får nivåerna tillfredställande satta, så då måste du ju ta till limitern på enstaka kanaler.

Postat
Först skulle jag lägga ett filter och kapa den lägsta basen. Sedan skulle jag lägga en gate och filtrera lyssningen kring virvelns attack. Efter det skulle jag lägga en kompressor med ganska snäll ratio så att slagen rundas av litegrann. Sist skulle jag lägga limitern som kan sänka de toppar som slipper förbi kompressorn.

/Majken

Ålrajt,

Ska testas!

Men,

Om jag fattat korrekt kör du alltså 4st pluggar i realtid på virveln?

Insert 1: EQ (Högpass)

Insert 2: Gate

Insert 3: Kompressor

Insert 4: Limiter

Dessa pluggar ligger alltså på virveln hela vägen? -du kör aldrig någon Audiomixdown på virvelspåret för att släppa Cpu-kraft?

Tjohopp!

Postat

Mjae, jag brukar inte köra både kompressor och limiter. Och om jag använder gate beror helt på vilket typ av låt det är och hur trummorna låter. Men om jag skulle använda gate, kompressor och limiter så är det just i den ordningen. Sedan skulle jag lägga en eq sist i kedjan för att kunna trimma till virveln lite.

Vad gäller mixdown så försöker jag undvika det helt och hållet i mixningen. Jag ser däremot till att mixa ned pluggar som tar riktigt mycket kraft som mjukvarusyntar och förstärkarsimulatorer.

/Majken

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Kamrater,

Snälla upplys mig om hur ni jobbar i följande fall:

Tänk er en virvel. På den bankar en känslosam trummis som gärna drar till lite extra inför varje refräng, samtidigt som han emellanåt ligger och fiser lite väl soft. Till råga på allt elände får vi in en massa annat oljud från hi-hat och pukor....

Gate, följd av kompressor.

Lyssnar mig fram till inställningar, inte tittar.

Voilá.

Det här förutsätter ju förstås att det redan e inspelat o jag inte kan flytta mickar eller påverka trummisen alls.

• 1 år senare...
Postat

Hmmm nu har jag testat lite o jag kommer förmodligen låta som en komplett nybörjare (vilket jag är ) men men.....

Jag testade att höja gainen på min låt i wavelab , lät lite halv kass tyckte jag , så jag normalisera kring 0db.

Vips så lät låten som den gjorde innan fast med högre volym

Jag kan inte höra några märkbara skillnader i dynamik etc på denna versionen och tidigare som ej har höjd volym !

Men eftersom jag i princip inte har en aning om vad det e jag har gjort utan går mest på trial and error metoden så kanske nån vill förklara vad jag har gjort och varför man kan / eller inte kan göra såhär ?

Ps : detta är på min första inspelade låt och absoulut första gången jag sitter o pillar i wavelab ! Så förklara snällt !!

MVH // Robert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.