Jump to content
Annons

Bygnation av vägg samt flytande golv...

Recommended Posts

I C O N (oregistrerad)
Postat

Bygger flytande golv med komponenter från Vibratec... På regelverket ligger 2 lager Cemiwood med Noisekiller lim emellan... Vad det gäller väggarna så är tanken ett dubbelt regelverk med 3lager gips, luftspalt och sedan 2lager gips... Taket likadant som väggarna... Hur pass dämpat blir ett sådant rum tro???

Luftspalten mellan de två gipsväggarna hur bred bör den vara??? Kommer att gå på med enorma mängder fogmassa i alla skarvar och vinklar på alla väggar... Kan man räkna med att en trummis kan sitta och mangla därinne utan att man hör honom??? Kommer även att bli en sluss med dubbla ljudklassade ytterdörrar in till rummet...

Annons
I C O N (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SKa kanske tillägga att väggarna kommer vila på golvet samt att det tillkommer en luftspalt och ytterligare 2 lager gips innan kontrollrummet... Alltså, vägg =(2lager gips), luftspalt = ca 8-10cm, Vägg = (3 lager gips,) luftspalt = 8-10cm, Kontrollrumsvägg = 2 lager gips...

Redigerat av I C O N
jonny snickare (oregistrerad)
Postat

Vad står ditt ljud golv på för underlag?

I C O N (oregistrerad)
Postat

Betong i hela rummet runtom...

Postat

Inte säker på att jag förstår dig rätt, men kommer du att ha tre väggskikt mellan rummen? Den rekommendation jag har fått är att bygga så att ljudet passerar genom två skikt, varken mer eller mindre. Dvs i ditt fall, bygg det ena väggskiktet på det flytande golvet, och det andra väggskiktet på det befintliga betonggolvet, eller ett annat flytande golv.

Vad gäller avstånd mellan väggskikten gäller att ju större avstånd, desto lägre frekvenser dämpar väggen. Så svaret på hur brett du bör ha är – så brett du har plats för.

I min studio har jag ännu inte gjort flytande golv, utan har bara en dubbelvägg med 3+2 gipsskivor direkt på det befintliga betonggolvet. Det är typ 220 mm luftspalt mellan de innersta gipsskivorna (gipsskivorna är fästa på 95 mm reglar som jag tror hamnade 30 mm från varandra – 95+95+30=220). Detta dämpar effektivare än jag hade trott i förväg. Om jag har en trummis i inspelningsrummet hör jag de lägsta frekvenserna i kontrollrummet. Hade mitt kontrollrum varit en bostad hade det varit störande, men för mina syften duger det fint. Jag behöver inte ha mina monitorer på speciellt högt för att kunna göra en mycket god bedömning av vad det är jag spelar in.

Det du kommer att uppnå med ett helt flytande rum är ju en isolering av de lägsta frekvenserna, så jag tror att du kommer att få något i stil med totalt dämpat om du bygger golvet rätt. Jag känner inte till Cemiwood, vad är det? Något som Vibratec rekommenderar utifrån det du ska bygga? Jag har nämligen lärt mig att bygga golvet mycket tungt, genom att på reglarna ha golvspånskivor, 50 mm cementplattor, sedan korksmulepapp och golvspån igen och högst upp det golv du vill ska bli synligt. Det ger ett golv med en mycket låg egenresonans, under 10 Hz. Det ska alltså mycket till för att alls få det att svänga, och om man ändå lyckas tar gummit i Vibratec-reglarna hand om vibrationerna.

Men notera att jag alltså inte själv byggt ett flytande golv, ovanstående är teoretiska kunskaper för min del. Å andra sidan kommer de från Lennart Nilsson, en av landets främsta akustiker, så jag är nog inte helt off.

I C O N (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för dina svar!!! När jag beställde golvreglarna så diskuterade jag detta med Vibratec, och att det tydligen krävs en viss tyngd på golvet för att dämpningskuddarna som golvreglarna står på ska fungera optimalt...

Enligt min kontakt på Vibratec så fanns det 2 val, antingen kunde man lägga betongplattor som underlag för golvet ovanpå golvreglarna eller Cemiwood... Cemiwood är betongbaserade spånskivor dock är de inte så tjocka som rena betongplattor och tillsammans med Soundkiller limmet samt 2 lager så ska golvet fungera optimalt och tyngden bli den rätta... Dock var de rätt dyra, 130:- per kvm...

Han gjorde en uträkning på hela rummet baserat på mängden gipsskivor, Cemiwoodskivor och reglar m.m som kommer att belasta golvet... Så det hela verkar ju seriöst... Gummiprylarna under reglarna skall tydligen knäckas och belastas för att de ska fungera optimalt, valde mellan 30 och 50mm gummibussningar, valde 50mm... 50mm skulle tydligen vara det man bör använda om man har mkt. krävande bullerproblem...

vad det gäller väggskikt med luft så blir det 2 totalt... Det blev kanske lite virrigt i mina ovanstående inlägg... 😠

Alltså, inspelningsrummet kommer bestå av ett regelverk med 3lager gips som efterföljs av ett tomrum på kanske 10-20cm (det är här jag var lite frågande men efter ditt svar så verkar det ju som om man ska ta i rätt rejält här) På regelverk #2 som efterföljs av luftutrymmet sitter det 2 lager gips... Sen blir det förstås ett ett väggskikt till (luftutrymme) innan kontrollrumsväggen tar vid som vi bygger med 2lager gips...

Har även lite funderingar på hur väggarna ska bekläs i inspelningsrummet??? tar gärna emot tips och råd om detta...

Redigerat av I C O N
Postat

Har du snackat med Vibratec om saken så blir det helt säkert bra. Förstår jag det rätt är de bäst i landet på vibrationsdämpning.

En fundering – om du nu har så stort ljudisoleringsbehov, hur gör du med ventilationen? Du kommer att behöva luft. Det finns lösningar, men du bör veta vad du vill göra innan du börjar med bygget.

Ang bearbetning av rummet – hur stort är det? En sak som kan vara ball om det är någorlunda stort är att ha en del helt dämpad, en del bitvis dämpad och en del fritt reflekterande. Annars tycker jag mest att man bör testa sig fram lite grann, spela in lite i rummet och lyssna efter vad man tycker att rummet behöver. Själv kommer jag att bygga ganska grunda helmholzresonatorer i mitt rum eftersom det visserligen låter OK, men har en lite ful puckel omkring 500 Hz.

Hälsningar

/Henrik

I C O N (oregistrerad)
Postat

Rummet är tyvärr inte stort... totalt 10kvadrat... Vad det gäller ventilationen så kommer en ventilationskille i nästa vecka och kollar det hela innan vi börjar resa väggarna...

Valde att satsa på större biutrymmen samt kontrollrum då det är där man tillbringar största tiden... Eftersom hela lokalen är på totalt 35kvm så fick det bli denna lösningen... Men å andra sidan så var gamla studion på totalt 23kvadrat så jag är van vid små utrymmen... 😆

Anledningen till att jag vill dämpa så mycket det går är att det finns kontor på våningen ovanför, samt replokaler i samma plan 5 lokaler ifrån våran, 20-30meter längre bort...

Postat

Det blir nog fint med 10 kvm, mitt inspelningsrum är bara några kvm större. Men ventilation blir ett måste om man ska kunna ha band där alla spelar in samtidigt, de två gitarristerna har 100W Marshallförstärkare, basisten en 300W Ampeg och trummisen kör ett friskispass...

Men om det nu ligger replokaler så nära, behöver du då bekymra dig över ljudstörning till kontorsdelarna? Jag menar, om inte replokalerna stör de som jobbar lär väl inte du heller göra det?

Hälsningar

/Henrik

I C O N (oregistrerad)
Postat

Replokalerna får bara användas efter 18.00... Jag vill kunna spela in vid vilken tid som helst på dygnet...

• 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
I C O N (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har varit på europaturné med bandet en månad så bygget har haltat lite... Inspelningsrummet är i det närmaste helt klart, ska montera dörrar nu i veckan... Måste säga att jag är riktigt imponerad av hur mycket all gips och golvreglarna från Vibratec dämpat ner rummet...

Fick dit fönstren i helgen, 12 och 10 mm ljudisolerglas som enligt glaskillarna ska dämpa ca, 40dB... Dyrt med glas... Rutorna är 100x120mm i storlek så det blev riktigt ljust och fint därinne... Har tagit lite bilder under byggets gång som jag kan slänga upp så småningom...

Redigerat av I C O N

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.