Jump to content
Annons

Skapa Wav av Midi spår?

Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej,

Denna fråga är resultatet av en diskussion runt en demolåt, så den finns även där, men jag har insett att den är så viktig att jag postar den här också.

Jag är i slutfasen av inspelningen av en låt och min dator börjar knäa rejält nu. Jag fick förslaget att skapa wav filer av mina MIDI-spår...Nu undrar jag hur detta går till? Finns det någon feature som jag missat i Cubase som gör detta åt mig? Annars låter detta som knepigt skit.. Någon som har lust att berätta hur detta enklast går till?

/Uffe

Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Använder du VST-instrument, fryser du dom. Använder du externa (riktiga) instrument, bandar du bara helt enkelt in dom som vilket som helst annat audiospår.

Dela på andra sajter

Jag hittar inte den funktionen i Cubase... Eller är detta ett yrkesmanna uttryck? Jag har gått igenom trummorna (6 kanaler) och dessa skulle gått kunna "frysas". Kan man fortfarande lägga på effekter och eq'a dem efteråt?

Hur gör man?

Dela på andra sajter

Du kan göra en audio mixdown av trummorna när dom är klara och du inte vill ändra nått mer.

det beror lite på vad du använder för program att göra trummljuden hur du går till väga. jag har groove agent och i det programet (förmodligen andra program också) så har du fyra kanaler att välja vilken du vill ha bastrumma, virvel, cymbaler osv. på om du inte vill ha allt på en kanal. Men det är ju bra att kunna fixa nivåer och lägga olika effekter på tex, virvel och bastrumma.

så då gör jag 4 audio mixdowns (efter varandra) och väljer GA1, GA2 osv. för att få ljuden på egna spår. normalt väljer du ju stereo out när du gör audio mixdown.

om du vill frysa spåren innan du bestämmer dig för audio mixdown så gör du det på rutan där du öppnar och väljer VST instrumentet, ser ut som en snöflinga.

efekterna och Eq tror jag inte du kan lägga på efter frysningen utan då måste du göra audio mixdown först men du spara processor kraft på frysningen.

Redigerat av sixties
Dela på andra sajter

Om du inte har SX2 eller 3 så kan du inte frysa dina MIDI spår. I så fall rekommenderar jag att du gör audio mix down på ett spår i taget = 6 audio spår. Då kan du även processa dem i efterhand vilket du inte kan om du fryser MIDI spåren. I det fallet får du göra en 'unfreeze' och sedan lägga effekter och frysa igen.

/Joey

Dela på andra sajter

Sixties,

Jag måste vara ofattbart morgon trög. Jag hittar inga snöflingor där jag brukar välja vst-instruments.. (Under Devices menyn)

Jag blev lite intresserad av det du sa om att skapa audiofiler av Midi filerna.

Rätta mig om jag har uppfattat detta fel...

Du markerar MIDI-spåren (1 per mixdown) och gör dessa till wav-filer. Sedan tar du bort MIDI-spåret´om importerar Wav-filen i stället? Kommer dessa automatiskt läggas rätt i tiden i så fall eller är det en massa pillergöra?

/Uffe

Dela på andra sajter

Nja, du kan välja, när du gör din mixdown, om du vill att audiofilen ska hamna i din mix direkt. det tycker jag att du ska göra!

Muta alla kanaler förutom den som du ska mixa ner. Se till att locators är rätt inställda!

Lycka till!

Dela på andra sajter

Fan grabbar... Jag är hemskt tacksam för hjälpen... Dock så får jag ett reverbigt ljud på virveln när jag spelar upp audiofilen... Vilken upplösning skall jag använda mig av för att få wav-filen att bli så lik midi- filens ljud som möjligt? Mono eller stereo? 44khz eller högre?

Dela på andra sajter

ta inte bort midi spåren. stäng bara programet som skapar ljudet.

välj devices-> vst instruments sedan har du före varje instrument en snöflinga, en av och på knapp, ett"e". där du fryser eller stänger av instumentet och du inte behöver det (föra att du använder dina wav filer istället)

när du gjort audiomix down så kommer det upp en ruta där du kan du kryssa i 2 rutor "save in pool" och en till under. så kommer filen in på rätt plats i mixen.

glömm inte att rösta i punkfestivalen!! :rolleyes:

punkfestivalen

Redigerat av sixties
Dela på andra sajter

Räcker det att muta Midikanalerna?

Skall kolla in Punkfestivalen 60-ies...Kul att se att liket lever i fler garderober än min :-)

Skall åka till Newcastle och se mina gamla favoritgäng The Damned och Penetration den 28 May...

Dela på andra sajter

Räcker det att muta Midikanalerna?

Det räcker om du inte vill höra ljudet från dem men för att slippa slösa datorkraft på trummor du inte hör måste du stänga av själva programmet som skapar ljudet vilket du gör på av och på knappen jag nämnde i förra inlägget eller helt enkelt tar bort programet från vst instruments panelen ( det är ju bara att öppna det om du kommer på att du vill ändra något.)

spar midi filen ifall du vill ändra något eller vill ha den till någon annan låt så behöver du bara lite så ändringar kanske.

lyssna på bidragen i punkfestivalen, ovanligt jämnt, många bra låtar. får se vad det blir för tema på nästa festival, det är ett bra sätt att få färdig en låt och lära sig nya saker.

Kul att se Damned, har aldrig gjort det. Ramones är ju stora favoriter. fanns mycket bra förr.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.