Henkera Postat 27 mars 2006 Dela Postat 27 mars 2006 Jag har hållt på att ratta i Reason i ett par år nu. Efter alla laborationer med framför allt subtractors, eq, scream och mastering suits har jag fått fram sannerligen imponerande ljud men det där riktigt feta fylliga basljudet och de rullande och punchiga bastrummorna som brukar dominera psytrance lyckas jag aldrig riktigt med. Jämför jag med färdiga produktioner så bleknar mina resultat alltid mer eller mindre. Håller inte Reason måttet eller vad är hemligheten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 27 mars 2006 Dela Postat 27 mars 2006 Jag har hållt på att ratta i Reason i ett par år nu. Efter alla laborationer med framför allt subtractors, eq, scream och mastering suits har jag fått fram sannerligen imponerande ljud men det där riktigt feta fylliga basljudet och de rullande och punchiga bastrummorna som brukar dominera psytrance lyckas jag aldrig riktigt med. Jämför jag med färdiga produktioner så bleknar mina resultat alltid mer eller mindre. Håller inte Reason måttet eller vad är hemligheten? Skicka hit någe så kan man väl kolla lite på'n 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 27 mars 2006 Dela Postat 27 mars 2006 Du kanske bara har fel refills? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 27 mars 2006 Dela Postat 27 mars 2006 SIDECHAINING! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 28 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 28 mars 2006 SIDECHAINING! Kan du utveckla det där lite? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 28 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 28 mars 2006 Jag har hållt på att ratta i Reason i ett par år nu. Efter alla laborationer med framför allt subtractors, eq, scream och mastering suits har jag fått fram sannerligen imponerande ljud men det där riktigt feta fylliga basljudet och de rullande och punchiga bastrummorna som brukar dominera psytrance lyckas jag aldrig riktigt med. Jämför jag med färdiga produktioner så bleknar mina resultat alltid mer eller mindre. Håller inte Reason måttet eller vad är hemligheten? Skicka hit någe så kan man väl kolla lite på'n 🙂 ...jag tycker det känns lite onödigt att skicka något som jag inte fått fram, och jag menar absolut inte att vara otrevlig men jag har ju inte lyckats få fram några feta basar eller trummor. När det gäller refills så är jag lite emot att använda ljud som inte går att tweeka i realtid så där går ofta samplingar bort. Har hittills använt samplade bastrummor och snares men skulle gärna slippa det. Verkar som det är dags att lära sig ett Program som stödjer vst(i) och liknande. Vad innebär sidechaining? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danabacken Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 Klart du kan få till pheta ljud! Du behöver bara veta vilka rattar du ska dra i. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strukt Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 Här ska du få en länk till en PDF fil som är rätt vettig! kolla in den vetja! Och danabacken! svara i den andra tråden? 🙂 http://www.computermusic.co.uk/pdf/tutorials/sidechain.pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 Vad har sidechain med fylliga basar att göra nudå? 😏 Ta en "phet" patch du gillar på en annan synt, och demontera den del för del. -Okej, det här synten använder tre sågtandsoscillatorer... Då behöver jag två Subtractors med sågtand. På den andra oscillatorn är fasen förskjuten. Okej, då ställer vi in Subtractorn likadant. Den tredje oscillatorn på synten är en oktav ner. Då tar vi Subtractor 2 och sänker oktaven på dess oscillator. Sådär.... Vad händer sen på synten? Mhm, vi har Unison-mode, envelopes och PWM. Okej, då gör jag liknande i Reasonkedjan... Punchiga trummor? Köp en modern & schysst samplingsskiva för trance, så får du nästan 500 bastrummor för mycket 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 I många sammanhang brukar man något elakt säga skit bakom spakarna när någon inte lyckas med något. Det är elakt, men tyvärr helt sant. Det är nämligen så att även om du fick alla de där superfeta ljuden från en superfet producent skulle det ändå låta skräp om dina låtar. Hemligheten ligger i kombinationen av bas, lead, effekter och allmän mixning. Så om du säger att din musik låter bättre än förut är det bara att fortsätta att ratta tills det låter sådär superfett om din musik. Och det lustiga är att du inte kommer fatta vad du gjorde för fel i början när du väl har lärt dig knepen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 Jag har hållt på att ratta i Reason i ett par år nu. Efter alla laborationer med framför allt subtractors, eq, scream och mastering suits har jag fått fram sannerligen imponerande ljud men det där riktigt feta fylliga basljudet och de rullande och punchiga bastrummorna som brukar dominera psytrance lyckas jag aldrig riktigt med. Jämför jag med färdiga produktioner så bleknar mina resultat alltid mer eller mindre. Håller inte Reason måttet eller vad är hemligheten? Skicka hit någe så kan man väl kolla lite på'n 😉 ...jag tycker det känns lite onödigt att skicka något som jag inte fått fram, och jag menar absolut inte att vara otrevlig men jag har ju inte lyckats få fram några feta basar eller trummor. När det gäller refills så är jag lite emot att använda ljud som inte går att tweeka i realtid så där går ofta samplingar bort. Har hittills använt samplade bastrummor och snares men skulle gärna slippa det. Verkar som det är dags att lära sig ett Program som stödjer vst(i) och liknande. Vad innebär sidechaining? Oke oke 😱 Fattar inte vad du menar med tweeka i realtid. Jag brukar använda massor med samples och det har aldrig varit något problem att mixtra med dem i realtid 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danabacken Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 I många sammanhang brukar man något elakt säga skit bakom spakarna när någon inte lyckas med något. Det är elakt, men tyvärr helt sant. Det är nämligen så att även om du fick alla de där superfeta ljuden från en superfet producent skulle det ändå låta skräp om dina låtar. Hemligheten ligger i kombinationen av bas, lead, effekter och allmän mixning. Så om du säger att din musik låter bättre än förut är det bara att fortsätta att ratta tills det låter sådär superfett om din musik. Och det lustiga är att du inte kommer fatta vad du gjorde för fel i början när du väl har lärt dig knepen. WORD! 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 28 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 28 mars 2006 I många sammanhang brukar man något elakt säga skit bakom spakarna när någon inte lyckas med något. Det är elakt, men tyvärr helt sant. Det är nämligen så att även om du fick alla de där superfeta ljuden från en superfet producent skulle det ändå låta skräp om dina låtar. Hemligheten ligger i kombinationen av bas, lead, effekter och allmän mixning. Så om du säger att din musik låter bättre än förut är det bara att fortsätta att ratta tills det låter sådär superfett om din musik. Och det lustiga är att du inte kommer fatta vad du gjorde för fel i början när du väl har lärt dig knepen. Beror väl på vilka kreterier man har. jag har inte problem med att få det att låta balanserat o bra, men att ha problem med att få till en bastrumma som låter fyllig och tung och stabil i en subtractor kan ju faktiskt bero på att programmet inte är tillräckligt bra. För jag har inte hört ett enda refill som får det att låta så som det bör. Att skapa detta i ett sequenserprogram som man kör en vst-synt i är däremot hur lätt som helst. Visa mig en Reason-låt som du gjort så skall jag tala om för dig om det är skit bakom spakarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 28 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 28 mars 2006 Vad har sidechain med fylliga basar att göra nudå? 😕 Ta en "phet" patch du gillar på en annan synt, och demontera den del för del. -Okej, det här synten använder tre sågtandsoscillatorer... Då behöver jag två Subtractors med sågtand. På den andra oscillatorn är fasen förskjuten. Okej, då ställer vi in Subtractorn likadant. Den tredje oscillatorn på synten är en oktav ner. Då tar vi Subtractor 2 och sänker oktaven på dess oscillator. Sådär.... Vad händer sen på synten? Mhm, vi har Unison-mode, envelopes och PWM. Okej, då gör jag liknande i Reasonkedjan... Punchiga trummor? Köp en modern & schysst samplingsskiva för trance, så får du nästan 500 bastrummor för mycket 😳 Mycket bra idé tack... men hur analyserar jag ett patch till en synt som jag inte har, eller är det någon sorts standard? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 28 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 28 mars 2006 Här ska du få en länk till en PDF fil som är rätt vettig! kolla in den vetja! Och danabacken! svara i den andra tråden? 😕 http://www.computermusic.co.uk/pdf/tutorials/sidechain.pdf Sjyst.. tack.. älskar sånna guider. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 Visa mig en Reason-låt som du gjort så skall jag tala om för dig om det är skit bakom spakarna. Sorry, jag kör redan Cubase. Ingen skit bakom spakarna här! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 hur analyserar jag ett patch till en synt som jag inte har Ja, du jämför bara mot färdiga låtar och inte mot andra instrument? 😆 Då kan jag bara rekommendera att fortsätter skruva... 😆 :lol: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 28 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 28 mars 2006 (redigerat) hur analyserar jag ett patch till en synt som jag inte har Ja, du jämför bara mot färdiga låtar och inte mot andra instrument? 😆 Då kan jag bara rekommendera att fortsätter skruva... 😆 :lol: Jämför helhet mot helhet för att avgöra hur ljuden interagerar. Japps! Edit. Jag blev nyfiken och började tro att det fanns ett program som analyserade patchfilens ljudegenskaper. Du får inte leka med mina känslor sådär, hehe Redigerat 28 mars 2006 av Henkera Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 28 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 28 mars 2006 Visa mig en Reason-låt som du gjort så skall jag tala om för dig om det är skit bakom spakarna. Sorry, jag kör redan Cubase. Ingen skit bakom spakarna här! 😆 Det är sällan jag läst något som inte låter negativt och/eller nedvärderande från dig, hoppas det bara är tillfälligheter. Medans andra här är ödmjuka, roliga och trevliga, som hjälper till när man försöker utvidga sina kunskaper så tillför du igentligen inte någonting genom att poängtera dig själv på grund av att en persons kunskaper sviker på ett specifikt ställe. ...och resultatet blir att det fortsätter vara "skit bakom spakarna", det är nog minst lika viktigt att det inte finns skit på forumet. Tippsa om ditt senaste skivsläpp istället så man kan beställa den på ginza. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 Det är inte så att det kan ha med mixningen att göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 28 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 28 mars 2006 Det är inte så att det kan ha med mixningen att göra? Mixningen påverkar men det är framför allt att få fram rätt bastrumma med subtractorn, om jag tar en färdig sampling som är totalt regelrätt så kan suben helt enkelt inte matcha det ljudet med det jag gjort än, och detta har jag tampats med länge, inte ens när man lägger på en scream (som för övrigt förstör lika mycket som den tillför genom att den gör ljudet för hårt i ljudets start och slut när den bryter upp den låga frekvensen och gör den mer hörbar) ...och jag har sagt det förut och jag säger det igen. Att använda färdigsamplade grejjer har jag en strikt syn på. Skulle jag nån gång mot förmodan lyckas ta fram ett patch så stoppar jag ner det i en combinator och postar det på forumet. Propellerheads har nog stoppat in en trumsynt i Reason 4, 5, 6 och 7 vid det laget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 Va? Gör du bastrumman med Subtractor? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 (redigerat) Det är sällan jag läst något som inte låter negativt och/eller nedvärderande från dig, hoppas det bara är tillfälligheter. Medans andra här är ödmjuka, roliga och trevliga, som hjälper till när man försöker utvidga sina kunskaper så tillför du igentligen inte någonting genom att poängtera dig själv på grund av att en persons kunskaper sviker på ett specifikt ställe. ...och resultatet blir att det fortsätter vara "skit bakom spakarna", det är nog minst lika viktigt att det inte finns skit på forumet. Tippsa om ditt senaste skivsläpp istället så man kan beställa den på ginza. Varsågod, här kommer de fem senaste trådarna jag har skrivit i: forum.studio.se/index.php?showtopic=23694&hl= forum.studio.se/index.php?showtopic=23686&hl= forum.studio.se/index.php?showtopic=23739&hl= forum.studio.se/index.php?showtopic=23220&hl= forum.studio.se/index.php?showtopic=23640&hl= Alla innehåller konkreta råd och/eller tips. Och det gäller även många andra trådar jag har skrivit i. Vad gäller skit bakom spakarna, så konstaterar jag bara att jag påstod att det är ett elakt uttryck, om ändock sant. Och precis som jag skrev så kan man skaffa alla feta ljud från varenda superproducent. Det kommer inte ge en bättre låt, utan man måste helt enkelt lära sig knepen. Om du läser igenom de trådar jag har skrivit i, så kommer du se att nästan alla innehåller konkreta råd. Däremot är de låtrecensioner jag har gjort rätt elaka på sina ställen. Problemet är (tycker jag) att är låten dålig och har fel och brister skriver ingen något om den. Och om du tycker att jag är skit på forumet så får du gärna tycka det, men kollar jag igenom mina inlägg ser jag att du har fel i sak, men jag kan inte säga att du har fel i känslan. Du får helt enkelt tycka vad du vill. Redigerat 28 mars 2006 av AndyPandy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mutto Postat 28 mars 2006 Dela Postat 28 mars 2006 kompis, försök inte rita egna kicks. jag tror t o m att det är förbjudet att ens försöka. tiden du lägger på det kan inte ens till det närmaste räknas om i nån sorts "vinst" i form av bättre ljud. waste of talent. sno en kick du tycker är tung och multidubba och pilla tills det dånar i högtalarna (på ett bra sätt), sen fixar du dig ett vettigt basljud som lirar bra med kicken i fråga om frekvenser och sound. sampla! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 28 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 28 mars 2006 kompis, försök inte rita egna kicks. jag tror t o m att det är förbjudet att ens försöka. tiden du lägger på det kan inte ens till det närmaste räknas om i nån sorts "vinst" i form av bättre ljud. waste of talent. sno en kick du tycker är tung och multidubba och pilla tills det dånar i högtalarna (på ett bra sätt), sen fixar du dig ett vettigt basljud som lirar bra med kicken i fråga om frekvenser och sound. sampla! Jag är rätt enfaldig på det sättet, vill behärska allt från grunden... kanske är dumt att komma på det som så många redan gjort perfekt. Tack för tipset Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strukt Postat 29 mars 2006 Dela Postat 29 mars 2006 (redigerat) Dethär är en experimentell låt jag gjorde i Reason. Skulle ni anse att beatet och basen "kickar" i denhär låten? EDIT: Det var typiskt skruva, visste inte riktigt vad jag gjorde men fick till nåt som lät helt okej iallafall. Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 29 mars 2006 av Strukt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 29 mars 2006 Dela Postat 29 mars 2006 Visst kickar det, kompis! Kanske lite mycket diskant på baskaggen, men annars låter det bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 29 mars 2006 Dela Postat 29 mars 2006 (redigerat) Jag är rätt enfaldig på det sättet, vill behärska allt från grunden... kanske är dumt att komma på det som så många redan gjort perfekt. Tack för tipset God tanke, dålig synt att testa den med. En del syntar kan man göra kickar med, andra inte, så enkelt är det. Subtractorn är inte en sån synt som är optimal för att göra fläskiga kickar med. Finns säkert de som lyckats, men jag har inte upplevt att det är mödan värt i alla fall. Jag har själv levt i tron om att det är så himla häftigt att vara självlärd, men insett att det tar bara längre tid och låter sämre. Sedan något år tillbaka har jag använt tips och lyssnat på hur andra har gjort, det som jag inte har kunnat fixa själv har jag inte heller försökt att fixa själv, eftersom jag inte anser det vara speciellt intressant att ha med något i en låt som jag vet att det kunde låta bättre. Jag lånar sångare, jag använder samples (som jag däremot tweakar sönder) etc etc. Helt plötsligt kan man jobba fortare och få det att låta som man vill. Visst är det skönt att veta hur saker och ting fungerar, och jag är helt säker på att du kan teorin bakom hur man gör en kick, bra att ha när du plockar fram en annan synt, så släng inte bort dne kunskapen. Inse samtidigt att alla syntar inte kan alla saker, gissa varför det finns så himla många hård- och mjukvarusyntar. Redigerat 29 mars 2006 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 29 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 29 mars 2006 Dethär är en experimentell låt jag gjorde i Reason. Skulle ni anse att beatet och basen "kickar" i denhär låten? EDIT: Det var typiskt skruva, visste inte riktigt vad jag gjorde men fick till nåt som lät helt okej iallafall. Your browser does not support the HTML5 audio tag Jo, det låter trevligt för att inte vara några samplingar, här är en annan version som jag satte ihop nu bara för att visa hur nära jag kommit. Visst kickar den men den där dunsen får jag då aldrig till. https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=352510 Tack Neko, behövde höra det där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 31 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 31 mars 2006 Vad har sidechain med fylliga basar att göra nudå? Har utforskat sidechaining lite mer och kommit fram till att man kan om man har 2 kicks, varav en är luftigare/basigare, och en är hårdare så kan man gjuta samman dem så de blir en helhet. Kicken slår igenom och får ett goare djup. Resultatet kan i sin tur ducka en annan basslinga. Mycket onödigt pill.. men det går ju iallafall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.