Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Bytt gitarrer...Men det blev fanimej värre tror jag... Kan inte någon komma och sno wah-wha´n av mig... Den är ju bara för kul!!!!

Är det någon som har ett bra råd hur man eqár distade gitarrer så de inte blir så jävla burkiga och dova..

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Använd parametrisk eq, kör med låg q-värde och stor gain. Kör över hela frekvensområdet tills du hittar din personlig sweetspot. När du hittat den kan det vara skäl att lite öka q-värdet och minska gainen.

Samma fungerar förstås också så att du råkar hitta "burk"-spoten, då är det helt enkelt bara att köra ner gainen till -10 istället, och vips är burken borta.

Your mileage may vary.

Postat

Kan tyvärr inte ge några eq och mixningstips eftersom jag själv bara chansar och slumpar mig fram (ibland går det och ibland inte). Som tur är finns det ju andra här som kommer med goda råd 😄 - däremot tycker jag låten är rätt klockren. Tuff soulrock rejält rotad i äldre tider med balla körer och wah-wah gitarr. Sånt gillar jag.

Postat

Beror nog en del på hur du spelar in guran.

Kör du via en plugin ? , Lajnat från en POD etc ? , Uppmickad stärkare ?

Låter guran bra innan du spelat in dem ? Kanske bör ratta lite på efekter/stärkare etc. Alla ljud går inte att rädda med EQ'n, tyvärr 🙁

Postat

Jag linar in den från en Pod...Låter ruskigt bra när man spelar utan att spela in den... Skitsamma. Jag börjar hitta ljuden nu... Det är inget fel på prylarna, det är min mixarkunskap som tryter...men jag är inne i ett kunskaps rus nu. Har nog aldrig lärt mig så mycket som denna vecka. Det kanske inte hörs på låten för er gamla studio rävar, men jag börjar tycka att det låter bättre och då är man ju på rätt väg..

Nu ligger en rykande färsk version uppe.

Jag är stormförtjust i gammal punk så jag antar att mina krav inte är skyhöga..hehe

Postat

Vet hur det känns ! Så jävla kul när det lossnar så där 😏

Postat

har lyssnat på din låt och jag tycker du ska höja sången, körerna överöstar den så det skulle låta bättre om körerna låg i bakgrunden i stället.

du kan nog höja trummljudet lite också.

du kanske skulle byta den odistade kompguran mot en med lite fetare ljud/dist.

virveln låter väldigt tunnt, gör den lite fetare.

Jeff Strong (Digital ljud inspelning i ett nötskal) föreslår:

öka 100-150 Hz för mer värme (öka här)

öka vid 250 Hz för att få djup (öka här)

skär vid 800-1 kHz om virveln låter lådaktigt

en liten ökning vid 3-5 kHz ökar attacken

en ökning vid 8-10 kHz kan ge klarare ljud (sänk här)

Postat
Lägg upp den på ett annat sätt en på studios server så kan alla lyssna. ( bojkotta studio 😱 )

Vänta nu... du väljer mellan Norton och Studio, och väljer att bojkotta Studio. Är det verkligen det bästa valet? 😕

/Mats

Postat

Sixties,

Håller helt med ang trummorna.. Skulle nog bli mer gung i låten om trummorna kom fram lite bättre.

All sång kommer att läggas om, då det inte bara är överstyrt utan jävligt håglöst, så jag instämmer verkligen även på denna punkt. Vad det gäller den odistade gitarren så är jag grymt rädd att gröta till det. Har så förbannat svårt att få de distade gitarrerna att låta distinkt. Hur jag än gör så blir det en jävla sörja av dem.

Skulle bli otroligt glad om jag fick lite "tumregler" då det däller mixning av distade gitarrer.

Toppentack för råden. Tar med mig det hem från jobbet och sätter igång!

/U

Postat

ang. gitarr: Jeff strong tycker:

minska under 100 Hz för att få bort grötighet.

höj mellan 120-250 Hz för värme.

höj 2,5-4,5 kHz taar fram attack

höjning vid 5 kHz ger ett visst bett.

Allmänt.

frekvenser under 100 Hz värmer eller gör instrumentet bullrigt.

mellan 100-200 Hz kan låta grötigt eller ge tonrikedom (beror på instrument)

runt 400 Hz kan ge lådaktigt ljud.

runt 800 Hz kan lägga till djup eller kraft.

1-2 kHz kan ge tryck och attack för vissa instrument medans andra får ett nasalt ljud.

2-5 kHz kan öka närvaron.

5-8 kHz kan låta skarpa hos vissa instrument.

8-17 kHz ger luftighet eller ljusa klanger för ett instrument.

• 2 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Är det Medelisetet som lirar här låter inte så tokigt minsann hmm får träna lite och lägga upp nåt jag med. Kanske en Medeli mini gallup kan det va nåt 😛 . Kul låt och det låter bra till och med här i mina sunkiga datorhögtalare modell 1996 eller nåt.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.