Jump to content
Annons

Kan spela in midi men inget hörs vid uppspelning

eriksson (oregistrerad)

Recommended Posts

eriksson (oregistrerad)

Hej! Skulle uppskatta lite tips för att komma igång med jammandet! Min blygsamma konfiguration:

MIDI-Kontroller: Midistudio-2

MIDI-gränssnitt: USB

Sequencer: Mjukvara i PC, Cubase

Ljudgenerator: Ljudmodul, Roland

Med andra ord:

USB kabel från keyboarden till datorn.

MIDI kabel från MIDI out på keyboarden till MIDI in på ljudmodulen.

Ljudmodulen kopplat till högtalare.

Jag kan spela på keyboarden, välja ljud o så och det jag spelar hörs. I Cubase ser jag att MIDI trafiken lagrats vid inspelning men när jag väljer att spela upp hörs ingenting.

Ska det inte vara så att när man trycker på play i Cubase så ska de inspelade midi signalen skickas till keyboarden som i sin tur ska anropa ljuden från ljudmodul vilket ska höras i högtalarna?

Suck. Tips någon?

Dela på andra sajter

Annons

Har du valt något som ska spela upp midi signalerna?,

till höger har du två rutor där det står:

in: All MIDI Inputs och under den:

out: där väljer du vad som ska spela upp midisignalerna. din keyboard eller någon mjukvara synth.

borde du inte ha en midi sladd från midi ut på ljudkortet till midi in på keyboarden. annars borde det väl funka med bara usb? är inte helt säker på detta men testa.

Redigerat av sixties
Dela på andra sajter

eriksson (oregistrerad)

Hej sixties.

Som IN har jag Mstudio2 och som out midiUSB (dvs keyboarden). Även testat att ha ljudmodulen som out.

Har ingen midi-in på keyboarden.

Har ingen midi alls på ljudkortet.

Midi meddelande skickas till/från datorn/keyboarden via USB kabeln. Det fungerar ju åt ett håll (när jag spelar in) men inte åt andra hållet (när jag ska spela upp från datorn). Bugg med USB kanske, jag vet inte? Vad jag vet ska min uppsättning fungera, trodde det var ngn inställning i Cubase jag missat.

Synd att jag inte har MIDI kontakt på ljudkortet då hade jag kunnat testa det.

Dela på andra sajter

Men du måste ha en kabel till från Mstudio2 MIDI out till MIDI in på keyboarden för att du ska kunna spela upp midi du spelat in. MIDI är envägsinformation.

Jag uppfattar det som om du bara har 1 MIDI-kabel (MIDI out från keyboard till MIDI in på Mstudio2)

Vad är det egentligen för Keyboard du använder?

Dela på andra sajter

Midistudio-2 är keyboarden, kopplad med USB till datorn.

Midisignalerna går över USB och spelas in korrekt i Cubase.

Sedan skickar du ut från Cubase... till din midikeyboard? 😉

Kan din midiklaviatur ta emot midi från datorn och skicka vidare ut på Midi out? 😮

Jag tror att klaviaturens midiinterface bara är riktad åt ett håll. Dvs. till datorn, men inte från datorn. Midi out på klaviaturen hade du använt för att skicka midi till datorn om den saknat USB, eller spela direkt på ljudmodulen utan att passera dator.

Jag tror att du behöver ett midiinterface till datorn (fristående midiinterface på USB, eller ett ljudkort med midiinterface på)

Sedan skickar du signalen från Cubase till midiinterfacet och sedan via midikabel till din ljudmodul.

Dela på andra sajter

eriksson (oregistrerad)

Tack för svaren. Detta e nytt för mig men jag trodde vitsen med ett USB komp. keyboard var att man slapp MIDI kablar till/från datorn?

Har jag fattat rätt om vad som måste göras:

• Måste köpa ett midi-interface till datorn
  • Måste använda nuvarande midi-kabel ut från Midistudio-2 till midi-interfacet
  • Måste köpa en till midi-kabel från midi-interfacet till ljudmodulen
  • Har ingen användning av USB-porten på Midistudio-2

Fungerar ovanstående 🙂 ?

Dela på andra sajter

eriksson (oregistrerad)

Det är detta jag inte riktigt fattar. Se bild nedan.

Här finns ju en vanlig USB kabeln som går från datorn till midi-interfacet, alltså måste USB vara dubbelriktad? Då borde jag ju klara mig utan midi-interfacet? hehe Grejen är ju den att min keyboard (midistudio-2) inte har midi-in utan endast midi-ut.

usb_midi_s2.gif

Dela på andra sajter

USB är dubbelriktad helt klart.. Men har du båda midikablarna i som (bilden visar) till din keyboard/synt också???

Och jag upprepar frågan.. Vad har du för keyboard?

EDIT: Aha.. midistudio-2 men det är ett MIDI-keyboard.. Och det kan inte ge nåt ljud.. Bara skapa MIDI. Du behöver nåt som kan tolka dina MIDI-signaler.. Din Roland ljudmodul t.ex.. Du måst koppla en MIDI sladd från datorn/keyborden till din ljudmodul.. Sen måste du gå in under Devices i Cubase och välja "Devices setup" (längst ner) och välja MIDI ports. ange den enhet (ljudkort) som du har kopplat till din Roland ljudmodul.

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Måste du inte använda ingången "midi through" om du ska skicka midisignaler från datorn, till keyboarden och vidare till ljudmodulen, eller är jag ute och cycklar? Jag har aldrig seriekopplat midienheter.

Dela på andra sajter

Hej! Skulle uppskatta lite tips för att komma igång med jammandet! Min blygsamma konfiguration:

MIDI-Kontroller: Midistudio-2

MIDI-gränssnitt: USB

Sequencer: Mjukvara i PC, Cubase

Ljudgenerator: Ljudmodul, Roland

Med andra ord:

USB kabel från keyboarden till datorn.

MIDI kabel från MIDI out på keyboarden till MIDI in på ljudmodulen.

Ljudmodulen kopplat till högtalare.

Din koppling med USB kabel från Midistudio-2 till dator gör att midi informationen spelas in i Cubase. MIDI kabel från MIDI out till Roland ljudmodul gör att du hör det du spelar på keyboarden. Det som saknas är MIDI out från PC till Roland ljudmodul så att du kan höra det som Cubase "spelar" upp. Alltså du kan behålla USB kopplingen men du behöver komplettera med ett MIDI interface i datorn så att du kan koppla PC till ljudmudulen.

Dela på andra sajter

eriksson (oregistrerad)
Aha.. midistudio-2 men det är ett MIDI-keyboard.. Och det kan inte ge nåt ljud..

Hegobald, jag beskrev uppsättningen i mitt första inlägg. Midi signaler skickas ut från keyboarden (midistudio-2) till min ljudmodul som alstrar ljud ut till högtalarna.

Måste du inte använda ingången "midi through" om du ska skicka midisignaler från datorn...

Pluffo, intressant det får jag kika på. Midi-through finns ju på ljudmodulen, det skulle jag kunna testa. Men då behöver jag ha möjlighet att ansluta en midi-kabel från datorns ljudkort vilket jag inte kan idagsläget. USB-kabeln klarar nog inte det jag vill. Får la bli ett midi-interface trots allt. Ska leta efter ngt billigt!

Tack för hjälpen.

Dela på andra sajter

Får la bli ett midi-interface trots allt. Ska leta efter ngt billigt!

Tack för hjälpen.

Finns billiga kablar att koppla in i game-porten på ljudkortet.

Midi in och ut till ljudmodul. Midi klaviatur in i Usb.

Dela på andra sajter

Grejen är ju den att min keyboard (midistudio-2) inte har midi-in utan endast midi-ut.

Precis min poäng!

USB kan skicka data åt båda hållen teoretiskt, men jag tror inte att din klaviatur klara det.

Du kan alltså skicka midi från klaviaturen till datorn med USB, men du kan inte skicka midi från Cubase tillbaka in i klaviaturen och vidare till ljudmodulen.

usb_midi_s2.gif

Mmm, där har du ett midiinterface med midiutgång. Koppla ett midiinterface till datorn med USB, och en midikabel från Midi out till ljudmodulens Midi in.

P3t3r skrev samma sak, fast kanske något tydligare än mig. 🙂

Har du gameport? Antingen på ditt moderkort eller på ditt ljudkort? Isåfall kan du köpa en kabel, som Bebopkeys säger, istället för att köpa ett midiinterface med USB.

Dela på andra sajter

Måste du inte använda ingången "midi through" om du ska skicka midisignaler från datorn...

Pluffo, intressant det får jag kika på. Midi-through finns ju på ljudmodulen, det skulle jag kunna testa. Men då behöver jag ha möjlighet att ansluta en midi-kabel från datorns ljudkort vilket jag inte kan idagsläget. USB-kabeln klarar nog inte det jag vill. Får la bli ett midi-interface trots allt. Ska leta efter ngt billigt!

Tack för hjälpen.

Du har ingen "midi through" på klaviaturen? Det är nog den du skulle vara tvungen att utnyttja i så fall. Annars får du som sagt nog skaffa dig ett midi-interface och koppla ljudmodulen direkt till datorn.

Dela på andra sajter

Från dator till USB-interfacet har du tvåvägs handshake d.v.s data i båda riktningar.

Från midiinterfacet till ditt klaviatur räcker det med en kabel - du ska ju bara använda klaviaturet för att skicka mididata till Cubase.

Från USB-interfacet's MIDI-OUT kopplar du sedan en midikabeln till MIDI-IN på din Rolandmodul.

Kontrollera i Cubase att MIDI-THRU är aktiv så datat skickas ut från Cubase också.

Redigerat av Lundin
Dela på andra sajter

eriksson (oregistrerad)
Från midiinterfacet till ditt klaviatur räcker det med en kabel - du ska ju bara använda klaviaturet för att skicka mididata till Cubase. Från USB-interfacet's MIDI-OUT kopplar du sedan en midikabeln till MIDI-IN på din Rolandmodul.

Japp klockrent tack för infot. Interface känns helt klart smidigast!! Men det får bli när man har mer stålar tyvärr. Verkar dock enligt tipsen här att jag kommer undan genom att endast köpa gameport>midi adapter. Då skulle jag kunna koppla så här:

• Ansluta befintlig midi kabel från gameport till midi-in på ljudmodul
  • Använda befintlig USB kabel från keyboard till datorn

Det jag spelar på keyboarden skickas alltså till datorn via USB. Detta fungerar idagsläget helt utan midi kablar! Inkommande midi signaler till datorn skickas sedan vidare till ljudmodulen via gameport>midi adaptern.

Houston, We've Had a Problem 😉

P.s. Det där med att ställa in midi-thru i cubase har jag inte lyckats hitta.

Redigerat av eriksson
Dela på andra sajter

P.s. Det där med att ställa in midi-thru i cubase har jag inte lyckats hitta.

File - Preferences - MIDI - MIDI Thru Active (borde vara ibockad från början)

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.