erisja Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Jobbar med Cubase VST och har problem. Jag spelar in sång och gitarr samtidigt men vill sedan kunna mixa dem separat och justera ljudnivåerna. Går detta? Om det inte går, vet någon vilken programvara/ljudkort som är lämpligt? Mitt nuvarande ljudkort är EM-U APS. //Erik
Carl_B Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Jobbar med Cubase VST och har problem. Jag spelar in sång och gitarr samtidigt men vill sedan kunna mixa dem separat och justera ljudnivåerna. Går detta? Om det inte går, vet någon vilken programvara/ljudkort som är lämpligt? Mitt nuvarande ljudkort är EM-U APS.//Erik spela in dem på olika kanaler.. alltså så att du får 2 separata wav-filer...
erisja Postat 1 juni 2004 Trådstartare Postat 1 juni 2004 Har du koll på hur man gör mer i detalj? Har testat hur många varianter som helst känns det som! /E
Carl_B Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Har du koll på hur man gör mer i detalj? Har testat hur många varianter som helst känns det som!/E om du kör 2 micar kopplar du dem till varsinn line-in på ljudkortet... vet inte exakt aldrig gjort det själv... dessutom använder jag inte Cubase.. finns massvis med användare här som kan förklara bättre skulle ja tro...
Twilight_Zound Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Kanske testa spela in var för sig. Spela in git först sen sång. Kanske är svårt men det funkar här. Beroende på hur många in-kanaler ditt ljudkort har så kan du ju testa koppla mic till en och guran till en annnan. Sen får du öppna de kanalerna/ingångaran i Cubase. Ex: Sång, ljud.k in 1 öppna i cubase: kanal 1 Git, 2 öppna i cubase kanal 2. Det gör man i VST inputs sen assignar man kanalerna i mixern.
dbd Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 vet inte exakt aldrig gjort det själv... dessutom använder jag inte Cubase.. finns massvis med användare här som kan förklara bättre skulle ja tro... Nä Carl postar bara för att säkra sin plats på postar-mest listan 😏
Carl_B Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 vet inte exakt aldrig gjort det själv... dessutom använder jag inte Cubase.. finns massvis med användare här som kan förklara bättre skulle ja tro... Nä Carl postar bara för att säkra sin plats på postar-mest listan 😄 o dels för att försöka hjälpa till o dels för att lära mej... glöm inte de... btw.. va har de för betydelse att ja ligger högst upp på listan? om de e så kan ja radera alla mina inlägg... 😏🙂
dbd Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 o dels för att försöka hjälpa till o dels för att lära mej... glöm inte de... btw.. va har de för betydelse att ja ligger högst upp på listan? om de e så kan ja radera alla mina inlägg... 🙂🙂 JA RADERA! RADERA!@#¤ Lugn lugn! 🙂 Jag retas bara med dig.
hackeman Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Kramas i mailtrafiken pojkar, kramas i mailtrafiken! 🙂
Rapid Wanker Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Jag skulle nog rekommendera att du spelar in en sak åt gången. Det är svårt att micka upp så att inte gitarren tas upp av sångmicken och tvärtom. I värsta fall kan du få fasfel när du spelar upp mixen pga olika avstånd mellan mickarna och t ex gitarren.
Majken Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 Du skriver inte vad du använder som mikrofonförstärkare. Så jag gissar hej vilt på att du använder en mixer. Koppla mikrofonen på kanal1, gitarren på kanal2 sedan panorerar du kanal ett till vänster och kanaltvå till höger. Koppla master ut från mixern till ingångarna på ljudkortet. Vänstra kanalen "1 i datorn" kommer nu att innehålla sången, högra kanalen "2 i datorn" kommer nu att innehålla gitarren. Kanske till hjälp, kanske inte. /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.