Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå där!

Nu kommer jag med fler dumma frågor 😱

Jag äger ett Mackie CFX12MKII-bord som används i lite live-sammanhang och så...

men min tanke var, kan jag använda mitt fysiska mixerbord när jag mixar lite verk i cubase också? alltså använda t ex mackie:ns eq istället när jag ska eq:a lite sång/gura och att detta då också naturligtvis hänger med exporteringen.

Kan man koppla så att mackiebordet ligger i någon loop i cubase eller vice verca?

Mitt ljudkort är ett delta 44, alltså 4 in och 4 ut...

Det hade mest varit kul för att få lite riktig mixingkänsla plus att jag trivs med eqn i mitt bord. Där är också en intern effektenhet i mixern som ibland låter lite trevligare än de pluggar jag har...

Om någon vill vara så hjälpsam att kolla mina möjligheter så finns info om mixern här

http://www.mackie.com/products/cfx12mkii/index.html

Jättetacksam för hjälp!

Johan

Annons
Postat

Klart det går. Men du måste göra realtidsexportering i Cubase.

Delta 44 har bara 4 monoutgångar dvs. 2 stereoutgångar. Så du får hålla dig till att mixa i datorn, och bara använda mixerns inbyggda effekt på en kanal.

Postat
jodå det går men du har för få ut/in.

Du kan ha två mono kanaler ut till bordet och in i cubase igen. Läs i manualen om external effects där står allt förklarat.

manualen till cubase alltså?

Johan

Postat

hmm jag kom på att ni kanske missuppfattade mig lite/jag förklarade mig dåligt.

Tanken var inte att jag ska styra hela cubase med hela bordet det var mer tänkt att om jag vill eqa lite på en kanal kanske man kunde använda mixerbordet till det.

t ex köra signalen från ljudkortet in i mixern för att där bearbeta den och sedan tillbaka in i datorn

eller nåt... 😉

Postat
Tanken var inte att jag ska styra hela cubase med hela bordet det var mer tänkt att om jag vill eqa lite på en kanal kanske man kunde använda mixerbordet till det.

Nej, jag missförstod inte utan svarade på din fråga. 😏

Du får fortfarande mixa i datorn och bara EN kanal åt gången kan passera genom mixerbordets effekter och tillbaka till datorn.

Vi tar ett exempel.

Aktivera bussar för in- och utgångar 3/4.

Skicka sångspåret till en Bus och ut på utgång 3/4 på ljudkortet.

Koppla sedan in i mixerbordets ingång 11/12.

EQ:a och lägg på önskade effekter i mixern.

Skicka Tape output från mixern tillbaka till ingång 3/4 på ljudkortet.

Ingång 3/4 skickas vidare till mixen, tillsammans med resten av kanalerna som du mixar i datorn, och till masterregeln i Cubase mixerbord.

Finns det nån nackdel med det här?

Ja, absolut. Mackie-effekterna låter inte bättre än de flesta VST-plugins.

Dessutom tillkommer fördröjningar på ljudet du skickar ut och in genom ljudkortet (räkna med dubbla latencytiderna).

Du har nämligen ingen automatisk kompensation i Cubase för fördröjningen som sker när du plockar ut ljudsignalen utanför datorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.