Jump to content
Annons

hög vs låg ratio på kompressorer


punkrockdude

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan.

Jag har kommit feam till att jag oftast gillar hög ratio. Känns som jag får mer kontroll på det mesta då. Speciellt enskilda instrument och inte hela mixar.

Jag vet att det hänger på hur bra det låter, men jag undrar om ni har någon bra riktlinje för när man ska använda låg respektive hög ratio.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan.

Jag har kommit feam till att jag oftast gillar hög ratio. Känns som jag får mer kontroll på det mesta då. Speciellt enskilda instrument och inte hela mixar.

Jag vet att det hänger på hur bra det låter, men jag undrar om ni har någon bra riktlinje för när man ska använda låg respektive hög ratio.

MvH Rickard Gerthsson

trummor - hög ratio

resten - låg

ungefär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt snabba svar och tipset.

Jag tycker att hög ratio var är bra på ett basspår som jag sitter med nu.

Lika så sång ibland när sångaren har svårt för att sjunga någorlunda jämn styrka.

Bara släng rekommendationer på mig. Jag uppskattar allt som kan tänkas hjälpa mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt snabba svar och tipset.

Jag tycker att hög ratio var är bra på ett basspår som jag sitter med nu.

Lika så sång ibland när sångaren har svårt för att sjunga någorlunda jämn styrka.

Bara släng rekommendationer på mig. Jag uppskattar allt som kan tänkas hjälpa mig

inga problem...

baskaggen ca 9:1

basen ca 8:1

hihats ca 4:1

clap ca 6:1

melodiljud ca 3:1

jag skulle rekomendera en vocal compressor istället på vocalen... blir lätt ryckigt med hög ratio annars... en vocal som pumpar e väl inte de vackraste precis.. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar än en gång.

Off topic. Men är det samma sak för dig att det är ett helv*te att mixa en sång som har sjungits in utan känsla? Jag kan slänga hur mycket kompressor och effekter på sången utan att få det bra. Och sedan när man lyssnar ordentligt på sången så märker man att det är framförandet som suger känslan ut låten.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar än en gång.

Off topic. Men är det samma sak för dig att det är ett helv*te att mixa en sång som har sjungits in utan känsla? Jag kan slänga hur mycket kompressor och effekter på sången utan att få det bra. Och sedan när man lyssnar ordentligt på sången så märker man att det är framförandet som suger känslan ut låten.

😉

jag har faktsikt inte jobbat så mycke med sång så ja kan tyvärr inte svara på det...

förresten... sen är de ju skillnad på compressor o compressor... alla låter olika.. de inställningarna ja nämde är på en Waves C1...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har jag testat.

Jag har inte riktigt kommit fram till vilken kompressor som är min favorit.

RComp gillar jag och även Sonalksis Compressor.

Men de kostar som attan, så jag skulle vilja hitta en billigare som ändå är riktigt bra. Men jag har även hört/sett att folk använder mer än en kompressor modell i de flesta projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har jag testat.

Jag har inte riktigt kommit fram till vilken kompressor som är min favorit.

RComp gillar jag och även Sonalksis Compressor.

Men de kostar som attan, så jag skulle vilja hitta en billigare som ändå är riktigt bra. Men jag har även hört/sett att folk använder mer än en kompressor modell i de flesta projekt.

RComp tycker jag är lite för mjuk... det är schysst på melodiljud osv.. men i trummor vill ja ha mer snärt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men den skönaste kompressionen jag vet är nog när hela mixen försvinner till förmån för bastrumman...sånt blir jag lyrisk av! 😉 Någonting i stil med Benny Benassis Satisfaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men den skönaste kompressionen jag vet är nog när hela mixen försvinner till förmån för bastrumman...sånt blir jag lyrisk av! 😕 Någonting i stil med Benny Benassis Satisfaction.

hehe när de pumpar sådär gött ja... synd bara att basen glöms bort... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...