punkrockdude Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 (redigerat) Hejsan. Jag har kommit feam till att jag oftast gillar hög ratio. Känns som jag får mer kontroll på det mesta då. Speciellt enskilda instrument och inte hela mixar. Jag vet att det hänger på hur bra det låter, men jag undrar om ni har någon bra riktlinje för när man ska använda låg respektive hög ratio. Redigerat 13 februari 2014 av punkrockdude
Carl_B Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Hejsan. Jag har kommit feam till att jag oftast gillar hög ratio. Känns som jag får mer kontroll på det mesta då. Speciellt enskilda instrument och inte hela mixar. Jag vet att det hänger på hur bra det låter, men jag undrar om ni har någon bra riktlinje för när man ska använda låg respektive hög ratio. MvH Rickard Gerthsson trummor - hög ratio resten - låg ungefär..
punkrockdude Postat 1 juni 2004 Trådstartare Postat 1 juni 2004 Tack för ditt snabba svar och tipset. Jag tycker att hög ratio var är bra på ett basspår som jag sitter med nu. Lika så sång ibland när sångaren har svårt för att sjunga någorlunda jämn styrka. Bara släng rekommendationer på mig. Jag uppskattar allt som kan tänkas hjälpa mig
Carl_B Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Tack för ditt snabba svar och tipset. Jag tycker att hög ratio var är bra på ett basspår som jag sitter med nu. Lika så sång ibland när sångaren har svårt för att sjunga någorlunda jämn styrka. Bara släng rekommendationer på mig. Jag uppskattar allt som kan tänkas hjälpa mig inga problem... baskaggen ca 9:1 basen ca 8:1 hihats ca 4:1 clap ca 6:1 melodiljud ca 3:1 jag skulle rekomendera en vocal compressor istället på vocalen... blir lätt ryckigt med hög ratio annars... en vocal som pumpar e väl inte de vackraste precis.. :/
punkrockdude Postat 1 juni 2004 Trådstartare Postat 1 juni 2004 Tackar än en gång. Off topic. Men är det samma sak för dig att det är ett helv*te att mixa en sång som har sjungits in utan känsla? Jag kan slänga hur mycket kompressor och effekter på sången utan att få det bra. Och sedan när man lyssnar ordentligt på sången så märker man att det är framförandet som suger känslan ut låten. 😉
Carl_B Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Tackar än en gång. Off topic. Men är det samma sak för dig att det är ett helv*te att mixa en sång som har sjungits in utan känsla? Jag kan slänga hur mycket kompressor och effekter på sången utan att få det bra. Och sedan när man lyssnar ordentligt på sången så märker man att det är framförandet som suger känslan ut låten. 😉 jag har faktsikt inte jobbat så mycke med sång så ja kan tyvärr inte svara på det... förresten... sen är de ju skillnad på compressor o compressor... alla låter olika.. de inställningarna ja nämde är på en Waves C1...
punkrockdude Postat 1 juni 2004 Trådstartare Postat 1 juni 2004 Den har jag testat. Jag har inte riktigt kommit fram till vilken kompressor som är min favorit. RComp gillar jag och även Sonalksis Compressor. Men de kostar som attan, så jag skulle vilja hitta en billigare som ändå är riktigt bra. Men jag har även hört/sett att folk använder mer än en kompressor modell i de flesta projekt.
Carl_B Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Den har jag testat.Jag har inte riktigt kommit fram till vilken kompressor som är min favorit. RComp gillar jag och även Sonalksis Compressor. Men de kostar som attan, så jag skulle vilja hitta en billigare som ändå är riktigt bra. Men jag har även hört/sett att folk använder mer än en kompressor modell i de flesta projekt. RComp tycker jag är lite för mjuk... det är schysst på melodiljud osv.. men i trummor vill ja ha mer snärt...
punkrockdude Postat 1 juni 2004 Trådstartare Postat 1 juni 2004 Ja, det har du helt rätt i. Vill du ha snärt så kör med Blockfish i complex mode 😉 hehe
Plus o Minus Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Ja, det har du helt rätt i.Vill du ha snärt så kör med Blockfish i complex mode 😉 hehe sådan ägare sådan compressor 😛
insolitus Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Men den skönaste kompressionen jag vet är nog när hela mixen försvinner till förmån för bastrumman...sånt blir jag lyrisk av! 😉 Någonting i stil med Benny Benassis Satisfaction.
Carl_B Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 Men den skönaste kompressionen jag vet är nog när hela mixen försvinner till förmån för bastrumman...sånt blir jag lyrisk av! 😕 Någonting i stil med Benny Benassis Satisfaction. hehe när de pumpar sådär gött ja... synd bara att basen glöms bort... 😳
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.