Jump to content
Annons

Hur får man bort nollan?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag hade ett eget företag mellan cirka 96 och 00. Alltså avregistrerades det för några år sedan. Däremot har jag fått uppmaning om att redovisa näringsverksamhet alla dessa år därefter. Därför har jag lämnat in en nollad Näringsdeklaration vartenda år. D.v.s. en med siffran 0 i alla kolumner! Dessutom har jag påpekat att företaget upphört. Detta har de varje gång noterat. Nu senast tyckte jag att det borde räcka och fick en handläggare som lovade att fr.o.m. NU (=förra året) så skulle jag aldrig behöva deklarera detta företag längre.

Vad hände i veckan? Jo, jag fick en deklarationsblankett och där står att jag åter igen måste deklarera för företag. Varför? Jo, enbart för att jag lämnat in en deklarationsblankett för företag förra året, vilket de krävde.... Alltså står samma sak, samma uppmaning även detta år!

Det står:

"Följande skäl gör att du förväntas lämna N-blankett: Du redovisade näringsverksamhet i föregående års deklaration."

Och varje år gör jag likadant: lämnar in en NOLLAD näringsdeklaration!!

Hur länge ska det hålla på? Teoretiskt i oändlighet!

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skriv in belopp på några miljarder så får du väl till svar att företaget inte finns längre. 😉

Klockrent förslag!

Administration av Barréackord: 36 400 000 000 SEK

...Håller dom inte käften sen, så får du väl författa en punkdänga

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv in belopp på några miljarder så får du väl till svar att företaget inte finns längre.  🙂

Klockrent förslag!

Administration av Barréackord: 36 400 000 000 SEK

...Håller dom inte käften sen, så får du väl författa en punkdänga

36 400 000 000 EUR

Låter skumt, finns namnet på företaget kvar? Ring å snacka med skattemöjligheten så kanske de kan hjälpa dig att reda ut saker å ting? Men hoppas inte för mycket...

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Eternal, tack för sympatin. Hur är det det står i Bibeln? "Dom Gud älskar, dom hatar han" eller nåt sånt...

Light Head och alla andra: Jag har en jättebra relation med skattekontoret. Varje år går jag dit med min deklaration och påtalar att det är sista gången jag lämnar in en nollad företagsdeklaration.

De ler, gör tummen upp och beklagar att de gjort fel. Och nu senast sa en riktig handläggare (inte bara snack med deklarationsmottagande personal i "kassan") att det verkligen var sista gången jag behövde deklarera näringsverksamhet för det gamla företaget. Företaget finns inte kvar, det är avregistrerat sedan många år tillbaka. Men så länge jag lämnar in en nollad näringsdeklaration, så måste jag lämna in en nollad näringsdeklaration nästkommande år också...

De lovade dock att jag skulle få straffavgifter och skit om jag fått en uppmaning att lämna in näringsdeklaration och inte gjort det...

Moment 22 eller nåt?

🙂🙂😄🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men Grahn... Jag vill inte betala 560 plus 300 plus ränta i straffavgift och sedan riskera fängelse i värsta fall, eftersom det gäller näring och inte privat deklaration.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Grahn... Jag vill inte betala 560 plus 300 plus ränta i straffavgift och sedan riskera fängelse i värsta fall, eftersom det gäller näring och inte privat deklaration.

😎

För att du inte har något företag?

Hmm... Sverige är ett konstigt land. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

???

För att jag inte lämnar in Näringsdeklaration när jag fått en uppmning till det såklart!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jo, reglerna är ju såna. Lagen alltså. Precis som vanligt m.a.o. Det är ju tyvärr så att jag då måste dra detta till domstol och om jag vinner då blir det ju annat... Men det är ju först i ett SENARE skede. Men jag måste ju först betala straffavgifter. Det vill jag inte!

Hallå ja!

😄😎😄😄😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag ska träffa handläggare nån dag snart när jag inte jobbar utan är ledig. Vet inte när. Hoppas hon har stora tuttar. De förstår mig bäst...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, reglerna är ju såna. Lagen alltså. Precis som vanligt m.a.o. Det är ju tyvärr så att jag då måste dra detta till domstol och om jag vinner då blir det ju annat... Men det är ju först i ett SENARE skede. Men jag måste ju först betala straffavgifter. Det vill jag inte!

Hallå ja!

😉  🙂  😆  😆  😆  😆

MEN FÖR I HELVETTE!!

😆

Om du inte driver någon form av företag så kan dom väl inte BEGÄRA att du ska deklararera för det? Skattemyndigheten har väl själv sagt det?

Ja du musik, du har det inte lätt...

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste säga upp din F-skatt. Jag har själv F/A skattebevis.. Och så länge jag har F-skatt så måste jag redovisa företaget.. Även om det bara är nollor att redovisa... Som tur är så behöver jag bara redovisa 1 gång per år så det är inte så kinkigt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag vet inte hur det är ute i ödemarken Grahn... Finns det skattekontor där?

🙂

Men jag har både personligen och skriftligen fått information om att om det är så att om jag har fått en uppmaning om att lämna in en näringsdeklaration så måste jag göra det i första hand!! Och att det är styrande. Har jag synpunkter på det så behandlas de därefter i vanlig kronologisk ordning, så de försöker rätta till det så att jag slipper deklarera nästa år på det sättet istället. Det är så jag gjort i 7 år. Problemet är inte mitt utan snarare deras, då de inte lyckats få bort företagsnamnet ur sina ebarmliga datorer på den tiden. Tar ju inte lång tid för mig att fylla i en näringsblankett med 0 i varje kolumn. Det är mest skrattretande!

😉

Det vet du väl att ALLA skatteärenden måste gå snabbare från den beskattade än åt andra hållet? Har man typ 2 veckor på sig för ett ärende, så har de 2 år...

Förra gången fick jag officiellt en överklagandechans. Det var bara det att datumstämpeln för det beskedet var satt EFTER deadline för överklagande. Så det nådde mig alltså försent.

//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Legoland,....f'låt Hegobald.... Jag har sagt upp F-skatten för 7 år sedan!!!! Och det vet dom om!!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det är ute i ödemarken Grahn... Finns det skattekontor där?

😆

Men jag har både personligen och skriftligen fått information om att om det är så att om jag har fått en uppmaning om att lämna in en näringsdeklaration så måste jag göra det i första hand!! Och att det är styrande. Har jag synpunkter på det så behandlas de därefter i vanlig kronologisk ordning, så de försöker rätta till det så att jag slipper deklarera nästa år på det sättet istället. Det är så jag gjort i 7 år. Problemet är inte mitt utan snarare deras, då de inte lyckats få bort företagsnamnet ur sina ebarmliga datorer på den tiden. Tar ju inte lång tid för mig att fylla i en näringsblankett med 0 i varje kolumn. Det är mest skrattretande!

😉

Det vet du väl att ALLA skatteärenden måste gå snabbare från den beskattade än åt andra hållet? Har man typ 2 veckor på sig för ett ärende, så har de 2 år...

Förra gången fick jag officiellt en överklagandechans. Det var bara det att datumstämpeln för det beskedet var satt EFTER deadline för överklagande. Så det nådde mig alltså försent.

//:musik

Men hallå? Tror du inte att jag förstår det?

Förbannade nedvärderande människa du är, musik... Jag håller ju med dig.

Jag skrev ju att sverige är ett konstigt land...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Legoland,....f'låt Hegobald.... Jag har sagt upp F-skatten för 7 år sedan!!!! Och det vet dom om!!!

😆

Då kan du slänga alla anmodan och blanketer som har med att redovisa ditt företag.. Då är du en glad A-skattare som inte behöver byr sig 🙂

Fattar inte varför du alltid ska bli ut för all märkliga saker... Börjar tror att du är en mytoman av stora mått! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nej då Hegobald. Mytoman är jag inte. Däremot så skriver jag inte om allt som går bra kanske?!? 😉 T.ex. att jag hade jämn avföring idag, såg delar av ett mycket intressant TV-program om kroppsdysmorfi och bevittnade att Sverige vann Curling-VM på tv. Att de alla arbetskamrater var nice och att jobbet gick utmärkt. Plus att jag i övrigt mår relativt bra och fick en hel del skrivet på novellsamlingen redan i morse, trots att jag normalt alltid är morgontrött.

Men det är svårare att starta en tråd om problemfria grejer?

Jag ska träffa skattekontorets personal i veckan, som sagt...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sicken historia. I bland undrar man hur myndigheter i detta land är funtade. Skrattretande minst sagt att dom ältar detta om och om igen.

Hoppas dom fattar denna gång musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar (oregistrerad)

trummisar kan väl bara dra av cymbaliska summor, eller??? 😕

Redigerat av Shaidar
Link to comment
Dela på andra sajter

Musik, när du träffar hon med stora tuttar, så be att få skriftligt med korrekta underskrifter på att du inte behöver lämna in n'sta år. Lämna sedan in nollor till nollorna i år. När du får uppmaningen nästa år så skicka in kopia på det skriftliga beskedet från skattemyndigheten utan några nollor. Dåå löser det sig nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik, när du träffar hon med stora tuttar, så be att få skriftligt med korrekta underskrifter på att du inte behöver lämna in n'sta år. Lämna sedan in nollor till nollorna i år. När du får uppmaningen nästa år så skicka in kopia på det skriftliga beskedet från skattemyndigheten utan några nollor. Dåå löser det sig nog.

Det är inte vad jag skulle ha gjort om jag träffat henne med stora tuttarna... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...