Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Spelar in elgitarren med två 57:or genom en Behringer ultragain pro.

MIC2200medium.jpg

Har jag nått att vinnna på att byta mickpreamp? Vad skulle det vara för någon isåfall. Den kommer bara användas till instrumentmickning och mestadels gitarrförstärkare.

Den får inte kosta 10lax.

Kanske en från Line audio? Men frågan är gör det stor skillnad?

Annons
Postat

Fast ska du använda den till sagda sitution och med sagda micar så tror jag inte att du kommer att märka så mycket, om nåt alls? Mer skillnad skulle du märka om du använder en stormembranare och inspelning av akustiskt material.

Postat
Fast ska du använda den till sagda sitution och med sagda micar så tror jag inte att du kommer att märka så mycket, om nåt alls? Mer skillnad skulle du märka om du använder en stormembranare och inspelning av akustiskt material.

Precis det här är det jag undrar över, kommer jag märka någon skillnad när jag ska ha den till dynamiska 57or på ett gitarrcabinett?

Postat

Ville bara lägga en kommentar...

Val av mikrofon har mer med EQ att göra än transparens.

Med andra ord..

En SM57 låter bättre med en preamp för 40.000 en en preamp för 500 spänn.

Punkt!

Man ska också veta att val av preamp är lika viktig som valet av mikrofon.

Det finns inga generella preampar.

Neve - Gitarr, Bas etc

SSL - Trummor framför allt!

Varför försöka smida järn på ett nytt sätt för när erfarenhet finns från flera tusen års testande?

Samma sak gäller ljud.

Det man vet är att dyrare utrustning gör jobbet lättare för dig. Du når lättare det du vill höra.

Jag hade nog också satsat på en pre från LineAudio!

Take care!!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

Precis det här är det jag undrar över, kommer jag märka någon skillnad när jag ska ha den till dynamiska 57or på ett gitarrcabinett?

Gitarrstärkaren brusar ju också en hel del från början, så den lägre brusnivån kommer du nog inte att märka speciellt mycket av - och det spelar därför mindre roll i sammanhanget. Det hade varit annorlunda om du skulle spela in akustisk, där man gärna vill ha renare ljud...

När det gäller färgningen, så modifierar dock Line Audio-preampen inget, medan Behringern gör det...

Behringer-preampen är faktiskt inte alls fel. Jag har min egen kvar, eftersom den låter helt ok - och så har den i princip inget andrahandsvärde, så det är inte lönt att sälja den begagnad heller... Jag använder förstås hellre andra, men som en backup eller komplement om fler skulle behövas någon gång, är den helt ok. 😆

Redigerat av Claes
Postat

Så claes förstår jag dig rätt när du inte tror jag har så mycket att vinna på att byta till en Line Audio så länge den används som idag och att även om jag köper en Line Audio preamp till att micka upp ackeguran så kan jag lika gärna förtsätta använda ultragainen till elgitarren?

Postat
Det man vet är att dyrare utrustning gör jobbet lättare för dig. Du når lättare det du vill höra.

Stackare.. Du kommer få det jobbigt i livet.

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Jag vet inte vad Florian funderar över, men jag funderar i alla fall över fikonspråket. Vad betyder transparent i ljudsammanhang?

Detsamma gäller när folk pratar om att det låter varmt - rörvärme.

Skulle vara intressant om man kunde få höra skillnaden mellan en transparent preamp och en icke-transparent, samt få höra skillnad mellan varmt och kallt ljud...

Starkt och svagt kan jag greppa. Bas och diskant också. Men de andra...

Kan någon få mig att känna?

//nemo

Postat (redigerat)

Med varmt ljud menas ett färgat ljud. Med ett färgat ljud menas ett icke transperent ljud.

Jag brukar tänka så här.

Tänk dig en vanlig tråkig bild. Dra in den i Photoshop och addera mer färg till den. Dra upp kontrasten. När du gör det kan den både bli fulare och snyggare. Ju mer du gör det desto mindre transperent blir den. Samma sak med ljud.

Med transperent menas att ljudet inte färgas något. En transperent preamp adderar inget brus, ingen färg.

Lyssna på plattor från 70-talet om du vill höra hur värme låter.

Jag tror Tommy Bolin - Teaser är den varmaste plattan jag känner till, hot hot.

Redigerat av chilone
Postat
Så claes förstår jag dig rätt när du inte tror jag har så mycket att vinna på att byta till en Line Audio så länge den används som idag och att även om jag köper en Line Audio preamp till att micka upp ackeguran så kan jag lika gärna förtsätta använda ultragainen till elgitarren?

Det beror ju lite på hur kinkig du är... 😄

Har du rattat in ett perfekt ljud på stärkaren, så vill du kanske helst att det ska låta likadant på inspelningen?

I så fall behöver du en ofärgad preamp och en ofärgad mikrofon. Om du inte har det, så får du kompensera för färgningen som kommer från micen och preampen om du vill komma tillbaks nära originalljudet från stärkaren.

En SM57 färgar ganska rejält redan den, så du har ingen större chans att komma nära verkligheten med den (det kan dock låta bra ändå...). Behringerpreampen färgar mer än Line Audio-modellerna - så där halkar du ännu längre från hur det egentligen låter - men det kan ju fortfarande ändå låta bra. Det är ju till syvende och sist en fråga om tycke och smak - och helt "enkelt" en fråga om vad du är ute efter för något sound.

Postat (redigerat)
Stackare.. Du kommer få det jobbigt i livet.

det här var det såklart jag funderade på i Nurfens inlägg...menar du att det blir jobbigt om/när man inser att qualitäääät kostar och att det blir roligare och lättare att höra det man gillar etc...det är ju för fasiken precis tvärtom,livet blir jobbigt med lågbudgetskit!

ja du,några förklaringar har redan givits,jag refererar till min egen utrustning:

Aphex Expressor 651-ger en REN och TRANSPARENT compression till skillnad mot-

Chandler TG 1-som ger en mkt FÄRGAD och pumpande effekt om man så vill-

(man kan ju självklart få transparenta kompressorer att pumpa om man manglar dom till döds vill säga...)

Preamps,samma där Aphex 207 D ger en puristisk och REN insignal-för klassisk musik eller jazz eller annan renlärighet-helt ofärgad,min är förresten till salu!

Trident/Neve/Chandler-ger en vacker och färgad KARAKTÄR åt signalen som passerar-

för pop och rock etc...

Vad betyder transparent i ljudsammanhang?

Skulle vara intressant om man kunde få höra skillnaden mellan en transparent preamp och en icke-transparent, samt få höra skillnad mellan varmt och kallt ljud...

nu kom allt huller om buller... 😄 Redigerat av Florian le Sage
Postat (redigerat)

Illusionen om att budgetprylar låter lika bra som hi-end-prylar är den viktigaste faktorn till att man faktiskt orkar skruva till ett bra ljud på dem. Snälla rara. Riv inte min illusion.

Redigerat av chilone
Postat

chilone,kämpa på tills du får råd med bättre,jag lovar dig att det går bra med billiga grejor också förstås---tills den dagen man bara inte kan stå på samma fläck längre...olika faser i utvecklingen som tekniker/producent!

Håller verkligen med dig om Tommy Bolin soundet,och musiken förstås,jävligt bra och enastående schysst sångljud,kan du gissa hur dom gjort? 😉

Postat

Jag har faktiskt ingen aning om hur de gjort. Men gissningsvis fin akustik, dyyyra mickar, dyyyra fina preamps och goa plate reverbs 😉 Älskar reverbet på Dreamer. Har du någon aning om vilket ? 🙂

Postat

Jag upplever att det som skiljer bra prylar från budgetprylar är just det där man inte direkt kan sätta fingret på, det man inte kan beskriva så lätt utan det som är så uppenbart när man jämför i ett A/B test.

Jag och en kollega har varsin studio i samma kåk och vi brukar göra lite tester emellanåt, framför allt mickar. Sätter vi upp ett par billiga overheadmickar och spelar in kan det låta bra tycker vi. Allt går fram osv, snärt i virveln etc... men sen mutar vi dessa och släpper på några riktigt dyra och kvalitativa mickar så vips blir skillnaden enorm.

För länge sedan spelade jag in en platta och gjorde ett dåligt val när det gällde sångmick. Jag fick slita hund vid mix och fick aldrig till det speciellt bra. Använde tom mic modeller för att få det acceptabelt. Det intressanta var att jag ett par år senare använde originalsångaren, då det var en cover, på låten. Jag spelade in med en mycket bättre mick, dock samma tillverkare, och helt plötsligt gick sången fram på ett helt annat sätt. Jag kunde lägga den nya tagningen mycket lägre än den första, men den gick ändå fram mycket bättre.

Det är just sådana saker som man inte upplever förrän man jämför. När man sedan har hunnit med att jämföra en del inser man att man inte orkar lägga pengar och energi på grejer som är budget.

Samma princip som att köpa dyra skridskor till grabben när han vuxit färdigt och hyfsade så länge han växer ur grejorna. Jag menar att man även i denna bransch växer ur prylar.

Postat
Jag vet inte vad Florian funderar över, men jag funderar i alla fall över fikonspråket. Vad betyder transparent i ljudsammanhang?

transparent ljud, ca 35% högre pris

rörvärme ca 30% högre pris.

fördelen är att du kan visa alla dina polare en annons som säger att dina prylar ger ett transparent ljud med rörvärme.

men i övrigt så är det i första hand något som tillverkare skriver för att du ska betala lite mer för en pryl.

budgettipset är att lyssna på vad dina öron säger dig.

Postat

Jo men visst Itzhak-många tillverkare missbrukar de för länge sedan inflaterade begreppen i säljsyfte för de med mindre plånbok/vetande...

Men lyssnar du på en Pendulum OCL-2 etc så förstår du vad transparent limitering betyder,likaså APHEX produkter som tyvärr är föga omtalade/kända i lilla Sverige!

Jag har dock aldrig hört "transparent kompression med rörvärme" måste småle lite...

Summa summarum: smakar det så kostar det,tyvärr!!!

Postat

...men en välkonstruerad rörpreamp kan faktiskt låta lika transparent som en transistor-dito, men det kostar...

Det är dock så, att många av de dyrare preamparna och kompressorerna säljer på att de har sitt eget speciella sound - och det kan aldrig handla om något transparent sound när det är på det sättet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.