Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er-vill på detta sätt fråga en sista gång (innan jag kastar ut datorn 😉 ) trots att jag tagit upp detta i annan tråd så kommer inget svar i ärendet/fallet med min diskmätare i Cubase SX 2 som peakar och ställer till det vid inspelning/mixning-

speciellt som igår då jag spelade in trummor igen via 7 samtidiga spår/ingångar på mitt Delta 1010 (som delar IRQ med USB) och mätarn hoppar upp i taket så att ljudet försvinner under flera längre stunder då och då=mkt frustrerande för mig och trummisen,nu är han ju en sjusärdeles tålmodig kille och en klippa så han lyckades på något ostört och förunderligt sätt lägga trummorna ändå på de ställen där ljudet försvann bitvis,hans inspelning blev inte avbruten vilket var tur...spåren fortsatte att spela in så att säga!

Detta har ju börjat inträffa redan tidigt i projekten numera,utan någon vidare belastning såsom pluggar/midispår med vst-instrument etc...jag kör i 48.000 khz---tidigare i 96.000 khz men då inträffade samma sak vid full inspelningskapacitet=8 kan på 1010:an varför jag gick ner till 48.000 khz...

Datorn är en P4 2.4 ghz med 1024 i RAM och 2 st hårddiskar på 80 GB för system och pluggar / 120 GB för musikfiler.Windows XP pro sp 2.

*Vad är det som gör att den inte orkar med längre-är det för lite RAM-minne?

-knappast-

*Är det för slö processor?

-inte heller troligt-eller...

*Handlar det om överföringen mellan diskarna?

-inställningarna är gjorda enl optimeringstips för bakgrundstjänster,ultra dma osv för bästa prestanda-

*IRQ konflikt?

Oerhört tacksam för svar under dagen,tur att man har analogbandare och tonvis med hardware ändå,visste att datorer var skit...

🙂

Annons
Postat
  Citat
Normalizer usage:

Fill the first insert slot with this plugin. Put the plugin that's supposed to cause denormalisation into the second slot.

kanske värt att testa?!?

lägga den på masterregeln???härovan står ju att man skall lägga den på insert slot nr.1 och sedan den plugg som orsakar denormalisation etc etc,men hur vet man det-vilken plugg alltså,måste man ju flytta om alltihop eller:.:.:

Postat

finns flera möjligheter:

1) IRQ-delning är aldrig bra. Speciellt inte med USB-controllers. Försök ändra på det om möjligt

2) det ovan beskrivna "denormalization problem"

3) diskarna är för slöa. 7200 rpm skall det helst vara och helst inte IDE- eller USB-diskar. Firewire är bättre, S-ATA bäst. Beror dock på hur många spår du kör. är det väldigt få spår skall det dock funka med vanliga IDE-diskar.

Postat

oj. ser att det är diskmätaren som peakar och inte cpu'n. då är det definitivt något med disken i din dator. kanske är det något fel på den och den behöver formateras om. kanske använder du samma disk för systemet och dina ljudfiler (mycket dålig idé), eller kanske är den helt enkelt för fragmenterad. eller också helt enkelt för slö.

Postat (redigerat)

Jag har upplevt samma sak (dvs att diskmätaren går i taket) på en projekt med enbart audiofiler (ca 20 st) i Cubase SX2.

Det visade sig att jag hade ljudfiler till projektet på olika diskar dvs att programmet fick hämta information från fler än en mapp.

Kan dock inte säga med säkerhet att ditt problem skulle bero på samma sak. 🙂

Lycka till

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

verkar som om mapparna och ljudfilerna ligger på samma=D disk...

Cubase programfolder på C-disken men det kanske är något med detta i alla fall som jag får kolla upp...

Postat

klart den kan bli slöare av att den är fragmenterad. men det borde inte vara så att den beter sig på det här viset. vilken version av SX är det..? 2.0? 2.2?

Postat

2.2.0033 för mig som inte är datorexpert så är det int så jä-la klart,alla säger ju att man skall defragmentera ofta,gäller inte det plötsligt,du får gärna förklara dig lite närmare så man har en chans att snappa läget...

Postat

Linus---fortfarande inget svar från dig angående att lägga normaliseringspluggen på masterregeln istället för-som de skriver på slot 1 i inserts...varför på master-regeln?

vet du säkert att det hjälper/funkar,verkar lite weird,,,

har kört med tune up-diskmätaren forsätter att freaka så...

Postat
  Florian le Sage sa:
ja men dåså-om jag fragmenterat ofta borde ju inte det vara problemet alltså???

jag menar inte att märka ord men det du har gjort är DE-fragmentera ofta.....att disken blir fragmenterard innebär att filer inte hänger ihop som sammanhängande data på ett ställe på disken utan delas upp i små delar (fragment) som hamnar på olika fysisk plats på disken och när disken ska läsa dessa delar för att sätta ihop det till en fil så måste den leta på flera ställen vilket gör den långsammare än om datat satt ihop......hoppas det är begripligt : )

Postat

ja men vad är det som gäller då???

fick en idé----om man bränner varje projekt man vill spara,rensar disken för musik/projektfiler och lägger in i tur och ordning-då måste det ju bli lättare för datorn att jobba,eller...

är detta inget jag bör lägga infernaliskkt frustrerande tid på,jag är mitt i ett projekt som måste bli klart snart och har ingen som helst lust att mecka med datorn vareviga dag för att diskmätaren flippar ur,jag hoppas verkligen det finns EN människa som KAN svara på vad symptomet tyder på....

Postat
  Florian le Sage sa:
Linus---fortfarande inget svar från dig angående att lägga normaliseringspluggen på masterregeln istället för-som de skriver på slot 1 i inserts...varför på master-regeln?

My fault. Gör som de skriver. 🙂

Postat

OK,vilket betyder att alla kanaler med fininställda pluggar nu måste tas bort för att ge plats åt denna normaliser som skall in på slot 1 i inserts och sedan återställa pluggarna på efterkommande slots-ett helvetiskt arbete i mina ögon...finns det någon smartare metod?

Postat (redigerat)

<EDIT> Läste igenom ditt inlägg igen, och insåg att jag inte riktigt läste så noga.. Hur många spår spelar du upp samtidigt som du spelar in sju spår? Jag har inte en aning om hur många spår man kan köra.. Men nedan kan vara värt att läsa i alla fall. Fetmarkerade lite mer också.. </EDIT>

Hmm... Burken du har borde ju klara av detta utan problem...

Men..

1. Disken

Om du formaterar disken, eller kör defrag på den (vilket jag såg att du har gjort) borde ge ungefär samma resultat såvida inte disken är extremt full. Något bättre resultat kan du få om du formaterar och lägger tillbaka projektet du arbetar med, men det borde vara marginellt.. Jag tror inte problemet ligger där. Men en tanke om din disk börjar bli full kanske kan vara att skaffa en USB/firewire disk, och att förutom att defragmentera disken, dessutom flyttar alla projekt som är klara/du inte kommer arbeta med till den externa disken (eller bränner ut som du själv pratade om då). Defragmenteringen gör du i så fall efter att du bränt ut/flyttat projekten.

2. Pluggar

Inga kommentarer, är inte så hemma här, läs ovan.

3. CPU, minne

Borde räcka gott och väl.

4. Hårdvarukonflikter, delad IRQ mm..

Inga kommentarer, är inte så hemma så läs ovan.

5. Övriga program

Används burken enbart till musik? Har du antivirusprogram, internet, spel mm på datorn? Det är inte säkert att det är Cubase som krånglar. Det kan vara antivirusprogram som scannar filer, spyware från internet, virus eller nästan vad som helst som ligger och stör.

Uppstår problemet hela tiden ( = hög diskbelastning hela tiden), eller kommer det lite sporadiskt ( = lite då och då, allt från någon sekunds intervall till någon gång i minuten)?

Om du har möjlighet, kanske det kan vara värt att skapa en ny partition på systemdisken, installera Windows och Cubase, och därefter testa om du får samma problem på den nya installationen?

Om problemen försvinner på den nya installationen, så hade jag rekommenderat dig att köra två separata OS. Annars så är det dags att kontrollera vilka program som går i burken? Kan du identifiera det program som orsakar problemet? Kör antivirus program. Kör antispyware program. Avinstallera/inaktivera program som stör under inspelningen. Kontrollera vilka program som autostartar. Det här kan vara bra att göra ändå, men om du inte upplever det som ett problem när du inte håller på med musik, så sparar du ju en del tid på att helt enkelt ha ett dedikerat musikoperativ installerat också (och slipper städa upp i ditt befintliga :rolleyes: ).

Det finns en hel del bra program för att lösa liknande problem, men någon annan får tipsa om dessa. Men om du väljer kör i startmenyn och starta msconfig, så kan du se de program som autostartar och tillfälligt inaktivera autostarten för dessa. Starta sen om datorn och se om det går bättre.

Redigerat av Jonte

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.