Jump to content
Annons

60Hz TV ?


Vallhagen

Recommended Posts

Tjena!

jag läste på lådan till det nysläppta TV-spelet "Oblivion" (till x-box 360) att man måste ha en TV som är kompatibel med PAL 60Hz.

Hur vet man att TVn är det? Den vi har är en "vanlig" TV med kanske 10 år på nacken.

***

Jepp, jag skall leverera konsol och spel o hela köret som fölsedagspresent i morrn så jag behöver veta. Någon?

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte det standard för äldre TVs?

(Det svarar väl inte på din fråga iofs)

Ser ut som att jag hade fel i mitt första antagande; 50Hz verkar vara

standarden för PAL.

Wiki

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jepp, 50 Hz är standard för "gamla" TV, även om jag köpte en sprillans ny sådan modell i höstas. Jag ser ingen skillnad nämligen, mellan dem och 100 Hz. Det är inte bara hertzen det kommer an på!

Men beträffande spel så kan de börja hacka och så, om inte TV:n uppdaterar bilden tillräckligt ofta. Jag tror det är det som menas med PAL 60Hz.

Vad de får 60 ifrån vet jag inte! 50 eller 100... Fler varianter känner jag inte till.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Har för mig nu när jag tänker efter att...både Playstation 3 och X-box 360 kräver 100 Hz-Tv! När allt kommer omkring så är det det bästa för "gamla" XBox och Playstation 2 också, för det har jag testat!!!

Det är mer KONSOLLEN som kräver det!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

PAL/50 Hz (720*576) och NTSC/60 Hz (720*480).

Ni förstår säkert att detta hänger ihop med våra olika strömsystem.

Sen har ett nytt fenomen vaknat till de senaste åren... PAL60 dvs. samma upplösning som PAL-systemet fast byggt runt 60 Hz. Och det handlar om när man flyttar amerikanska skivor in i Europa.

Matar du in en NTSC-skiva i en DVD-spelare idag kan den förmodligen konvertera bilden till PAL, eftersom tv:n troligen inte klarar att ta emot NTSC.

De flesta DVD-spelare konverterar dock till PAL/60 för att det är enklare att göra. Och det är säkert enklare för Xbox/speltillverkare också.

Nej, det kan inte garanteras att riktigt gamla tv-apparater klarar detta. Om inte, så kommer bilden att rulla på skärmen. Så jag förstår dig, Vallhagen. Tv-manualerna säger inget om såna här saker. Likaså kan man inte vara riktigt säker på att tv:n kan ta emot S-VHS eller bara komposit. Man får prova och se...

Det kan vara värt att kika på Xboxen om den klarar att konvertera till ren PAL (PAL/50) isåfall. Men vi får väl hoppas att tv:n tar emot PAL/60 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Rulla?

Jag trodde att det mer hängde samman med att vissa nyare TV-spelskonsoller har en högre uppdatering och att skärmar med 50 Hz inte klarar av att uppdatera bilden lika snabbt. Vad är det annars som händer när bilden hackar om man spelar ett vanligt gammalt Xbox (ej Xbox 360) på en TV med 50 Hz och bilden hackar? Det är vad som händer för oss. Vi har testat FLERA Xbox-konsoller (svarta och Crystal Clear) och på flera OLIKA TV (alla med 50 Hz). Så det är inte något enskilt fel på något enskilt apparatexemplar.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Rulla?

Jag trodde att det mer hängde samman med att vissa nyare TV-spelskonsoller har en högre uppdatering och att skärmar med 50 Hz inte klarar av att uppdatera bilden lika snabbt. Vad är det annars som händer när bilden hackar om man spelar ett vanligt gammalt Xbox (ej Xbox 360) på en TV med 50 Hz och bilden hackar? Det är vad som händer för oss. Vi har testat FLERA Xbox-konsoller (svarta och Crystal Clear) och på flera OLIKA TV (alla med 50 Hz). Så det är inte något enskilt fel på något enskilt apparatexemplar.

😱

:musik

Alltså, att visa material som uppdateras i 60 Hz med en uppdateringsfrekvens på 50 Hz kommer sannolikt att ge "rullningar" då 60/50 (= 1,2) inte går jämnt ut, alltså kommer TV'n inte hinna rita upp hela bilden innan nästa kommer = "rullningar".

Att visa 100 Hz-material på en 50 Hz-TV borde istället bara ge halva frameraten rent logiskt, men vad vet jag!

Redigerat av egj
Link to comment
Dela på andra sajter

Rulla?

Jag trodde att det mer hängde samman med att vissa nyare TV-spelskonsoller har en högre uppdatering och att skärmar med 50 Hz inte klarar av att uppdatera bilden lika snabbt. Vad är det annars som händer när bilden hackar om man spelar ett vanligt gammalt Xbox (ej Xbox 360) på en TV med 50 Hz och bilden hackar? Det är vad som händer för oss. Vi har testat FLERA Xbox-konsoller (svarta och Crystal Clear) och på flera OLIKA TV (alla med 50 Hz). Så det är inte något enskilt fel på något enskilt apparatexemplar.

😏

:musik

Att spelen hackar beror väl inte på TV'n, snarare konsollen? 50Hz innebär väl 50 bilder/sekund, dvs totalt hackfritt. Det kommer förmodligen hacka precis lika mycket på en 100Hz.

50hz är dock riktigt jobbigt att titta på tycker jag, tokflimmer när bilden är ljus. Huvudvärk på burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

PAL/50 Hz (720*576) och NTSC/60 Hz (720*480).

Ni förstår säkert att detta hänger ihop med våra olika strömsystem.

Sen har ett nytt fenomen vaknat till de senaste åren... PAL60 dvs. samma upplösning som PAL-systemet fast byggt runt 60 Hz. Och det handlar om när man flyttar amerikanska skivor in i Europa.

Matar du in en NTSC-skiva i en DVD-spelare idag kan den förmodligen konvertera bilden till PAL, eftersom tv:n troligen inte klarar att ta emot NTSC.

De flesta DVD-spelare konverterar dock till PAL/60 för att det är enklare att göra. Och det är säkert enklare för Xbox/speltillverkare också.

Nej, det kan inte garanteras att riktigt gamla tv-apparater klarar detta. Om inte, så kommer bilden att rulla på skärmen. Så jag förstår dig, Vallhagen. Tv-manualerna säger inget om såna här saker. Likaså kan man inte vara riktigt säker på att tv:n kan ta emot S-VHS eller bara komposit. Man får prova och se...

Det kan vara värt att kika på Xboxen om den klarar att konvertera till ren PAL (PAL/50) isåfall. Men vi får väl hoppas att tv:n tar emot PAL/60 😉

Bra svar Linus 😮, Det redde ut eller bekräftade de funderingar jag hade.

Nustatus är dock att det funkar rätt bra här 😄 Det BLEV trial & error o hålltummarna och trycka igång. Och jodå; det funkar 🙂 ...

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Konsollfel? Hmm...då är alltså SAMTLIGA olika Xbox- & Playstation-konsoller vi testat felaktiga? Det är åtminstone minst 5 stycken!!

Låter inte rimligt...

50 Hz är fullkomligt superbt! Jag märker absolut ingen skillnad på min supernya 50 Hz-TV från Philips och de med 100 Hz.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik, varför skulle Xbox- och PS-spelen kräva 100Hz på tv:n? Och hur?

PAL-TV ritas interlaced, dvs. varannan rad per uppritning. 50 Hz ger dig 25 helbilder/sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nej, jag vet inte. Det enda jag säkert kan säga (och som vi alla sex upplevt), det är att spelen hackar på de olika TV-apparaterna. Vi har testat fem olika konsoller och tre olika 20 Hz-Tv. Dessutom handlar det om test av mer än 50 olika spel.

Mest tydligt är det på FIFA 2005 och FIFA 2006, när bollen spelas ut över större delen av planen, t.ex. av målvakten vid utspark. När bollen når mittlinjen ungefär, så rycker/hackar bilden till i sidled. Vi har faktiskt också testat FLERA olika 2005- och 2006-spel, eftersom vi har spelen flera stycken av oss. Är det EA Sports som inte lyckats så väl?

😄

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

NTSC är 60Hz dock.

Stämmer. Det hela har sitt ursprung i att man när man skulle börja sända ut tv behövde någonting att låsa uppdateringsfrekvensen mot. Man valde då frekvensen på växelströmmen, dvs. 50Hz i Europa och 60Hz i Nordamerika. Uppdateringsfrekvensen 100Hz är ett sätt att få tv:n att visa dubbelt så många bilder per sekund. Själva 100Hz-funktionen sitter i tv:n och har lösts på olika sätt av olika tillverkare. Ger en mindre flimrig bild, men särskilt tidigare varianter (och billigare varianter idag) ger problem med t.ex. "släp" i bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...