Loaded Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 Hej, min första post här, lite trist att den ska handla om problem men jag har googlat och letat och inte hittat nånting. Jag köpte ett M-Audio Firewire Solo igår, men det verkar helt omöjligt att installera det. Jag har följt instruktionerna >här< till punkt och pricka och allting funkar fint fram till punkt 11, där skiter det sig och Windows kan inte hitta drivrutinerna, det är ett problem som beskrivs >här<. Smarta som dom är, så har dom ju inte skrivit hur man löser problemet, jag har mailat deras support men jag kommer inte få svar förens på måndag och det hade ju varit kul att kunna spela in lite i helgen. Jag installerar på en 2 dagar gammal Windows XP-installation med service pack 2. Datorn är en Shuttle SB61G2 V3 Det måste ju finnas någon som har haft samma problem och vet hur man löser det?
Linus Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 (redigerat) När den bootat om datorn, hittar den nån ny hårdvara men känner inte igen rätt drivrutin? Eller händer inget alls när du kopplar in kabeln? Har du kikat i Enhetshanteraren? Redigerat 25 mars 2006 av Linus
Loaded Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Första gången jag startade detorn med kortet inkopplat, så hittade den det men kunde inte installera drivrutinerna, Guiden Ny Maskinvara poppar alltså upp och säger att den hittat ny maskinvara som den kallar "Ljudstyrenhet för multimedia" vilket rimligtvis borde vara mitt ljudkort. När jag sedan ber den hitta drivrutinerna så söker den en liten stund, och sen säger den att den inte kan hitta drivrutinerna och att enheten därför inte kan intalleras. De följande 2 eller 3 gångerna så hittade den inte kortet alls och jag befarade att någonting var trasigt, tittade dock i enhetshanteraren och hittade "ljudstyrenhet för multimedia" där, dubbelklickade på den för att kolla, stod att drivrutinerna inte var installerade för den. När jag valde att installera nya drivrutiner, så blev det likadant som första gången. Jag tog då bort kortet ur enhetshanteraren och då hittar windows kortet igen vid uppstart, men kan fortfarande installera drivrutinerna. Jag har även försökt att söka efter ny maskinvara direkt efter m-audios installationsprogram gått klart (UTAN att starta om datorn först) men det fungerar inte heller.
Linus Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 (redigerat) Sådär! Jag laddade hem installationsprogrammet från M-Audio, körde igång och extraherade mappen med drivrutinerna. Ladda hem här: http://www.filegone.com/8ezd Skapa en installationsmapp och packa upp zip-filen. Starta om datorn, och när den hittar "Ljudstyrenhet för multimedia" - låt den inte söka efter drivrutin själv. Välj alternativet som heter i stil med "Sök inte. Jag vet vilken drivrutin som ska installeras". I nästa fönster väljer du Diskett finns... och öppna sedan mappen med drivrutinsfilerna. (MAudioFW.inf) Nu ska Windows hitta drivrutinen och kunna installera. Redigerat 25 mars 2006 av Linus
Loaded Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Det verkar fortfarande inte fungera, packade upp alltihop en mapp som jag la i C: valde den mappen i guiden ny maskinvara men det står fortfarande att enheten inte kunde installeras eftersom den inte hittar några drivrutiner. Har även försökt installera genom enhetshanteraren, men då sa den att "den angivna platsen innehåller ingen maskinvaruinformation" Börjar ju bli rätt fundersam nu, kan det vara nåt som är trasigt ändå? Och är det i så fall datorn eller ljudkortet det är fel på? Datorn är ju nyformaterad som sagt
Linus Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 ...valde den mappen i guiden ny maskinvara men det står fortfarande att enheten inte kunde installeras eftersom den inte hittar några drivrutiner. Gjorde du verkligen rätt i guiden Ny maskinvara? 😆 Öppna Enhetshanteraren (Start, Kör, skriv devmgmt.msc och klicka ok) Finns det icke-fungerande drivrutin för multimedia där, med en gul ikon och ett utropstecken i? 😆 Högerklicka på den och välj Egenskaper Gå in på fliken Drivrutin och klicka på knappen Uppdatera drivrutin... Nu frågar datorn om att ansluta till Windows Update. Välj Nej, inte den här gången och klicka Nästa Vad vill du att guiden ska göra? Ändra det föreslagna alternativet till Installera från en lista eller angiven plats (avancerat) Nu väljer du det andra alternativet. Sök inte. Jag väljer själv vilken drivrutin som ska installeras. Klicka på Nästa. Klicka bort Visa kompatibel maskinvara Välj Diskett finns... Sätt in tillverkarens installationsdisk... Bläddra fram till just den mapp där du packade upp MAudioFW.inf och klicka OK. Nu ska M-Audios drivrutin synas i listen. Markera den och klicka vidare för att installera. Om Windows XP varnar för att drivrutinen inte är signerad, klicka bara vidare.
Loaded Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Jag är säker på att jag gjorde rätt första gången, jag har nu formaterat datorn igen, med en helt annan windows-skiva till och med och det allra första jag gjorde den här gången var att försöka installera m-audiokortet (var tvungen att installera grafikdrivrutiner först dock). Exakt samma problem uppstår, det är ju helt otroligt. Ska testa det senaste du skrev, återkommer.
Loaded Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 (redigerat) Ok, det här är vad som händer. Jag öppnar enhetshanteraren, där finns "ljudstyrenhet för mutlimedia" under "andra enheter". Jag högerklickar och väljer egenskaper, klickar på fliken drivrutin och väljer uppdatera drivrutin. När jag kommer till alternativet "Sök inte. Jag väljer själv vilken drivrutin som ska installeras." och klickar på nästa, så kommer jag till den här rutan Det finns ingenting från m-audio att välja i den listan, om jag klickar nästa så kommer jag till den här rutan Om jag klickar på diskett finns, och bläddrar mig fram till mappen där jag packat upp filerna (en ny mapp på skrivbordet) och klickar ok, så kommer den här rutan upp Det finns fortfarande inga m-audiodrivrutiner i listan och det finns ingenstans att gå vidare därifrån.. Redigerat 25 mars 2006 av Loaded
Linus Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 (redigerat) Och så här ser det ut hos mig. 🙂 EDIT: Ja, ignorera att jag började mecka med drivrutinen Bluetooth-ljud men jag har ingen oinstallerad drivrutin ala Ljudstyrenhet för Multimedia. 😆 Utgångspunkten är ändå densamma... Redigerat 25 mars 2006 av Linus
Loaded Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Hmm ok, det är den sista rutan där som jag aldrig kommer till. Hur gjorde du när du packade upp filerna som du laddade upp ur installationsprogrammet? Kan testa göra det själv, gör säket ingen skillnad men det känns som att jag börjar få slut på alternativ så..
Loaded Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Har nu testat installera på en helt annan dator och där fungerar det klockrent, så det är inte ljudkortet det är fel på iaf. Frågan är ju då vad som kan vara fel med datorn eftersom jag testat 2 gånger, på 2 olika windowsinstallationer
Linus Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 Fanns senaste Service Pack installerat på båda maskinerna?
Loaded Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Nej, den här datorn är XP Pro med SP2, den andra (Där det funkade) är XP Home med SP1
Linus Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 Problemet, som först verkade enkelt, blir nu mer och mer mystiskt. Själv kör jag SP2 Home och det funkar. Den angivna platsen innehåller ingen maskinvaruinformation Hmm... Vad kan det heta i engelskt Windows? Isåfall kunde vi förmodligen Googla på saken och försöka hitta nåt spår. 😏
Linus Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 Kan du högerklicka MAudioFW.inf och välja 'Installera'? Vad händer då?
Loaded Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 NU, verkar problemet vara löst. Jag lyckades lokalisera problemet till firewireporten, att något var fel upptäckte jag när guiden ny maskinvara poppade upp efter omstart även då ljudkortet inte var inkopplat. Detta beror troligen på att windows kände av att några nya drivrutiner blivit installerade. Jag bytte då firewireport till den som sitter på baksidan av shuttlen, och började pilla med firewireporten i enhetshanteraren, kryssade ur några rutor och plötsligt så kom guiden ny maskinvara upp igen och den här gången hittade den kortet och installerade drivrutinerna. Känns skönt, trodde ju kortet var trasigt först och nu slapp jag ju gå och göra bort mig i musikaffären 😏 Tack för all hjälp Linus! Nu har jag dock en annan fråga av mycket enklare karaktär, vilket är det bästa sättet att koppla ljudkortet till min stereo? Har nämligen stereon som förstärkare mellan dator och högtalare. Tidigare hade jag en adapter i stereo-ut på mitt gamla ljudkort, som konverterade till vanlig röd/vit-audiokabel (vad det nu heter) och sen in i aux på stereon
Linus Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 2 balanserade telekontakter på ljudkortet till 2 obalanserade RCA-kontakter (vit/röd)
Loaded Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Crap, några såna sladdar har jag inte. Får köra hörlurar så länge 😏
Diwic Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 NU, verkar problemet vara löst. Jag lyckades lokalisera problemet till firewireporten, att något var fel upptäckte jag när guiden ny maskinvara poppade upp efter omstart även då ljudkortet inte var inkopplat. Detta beror troligen på att windows kände av att några nya drivrutiner blivit installerade. Jag bytte då firewireport till den som sitter på baksidan av shuttlen, och började pilla med firewireporten i enhetshanteraren, kryssade ur några rutor och plötsligt så kom guiden ny maskinvara upp igen och den här gången hittade den kortet och installerade drivrutinerna. Känns skönt, trodde ju kortet var trasigt först och nu slapp jag ju gå och göra bort mig i musikaffären 😕 Tack för all hjälp Linus! Nu har jag dock en annan fråga av mycket enklare karaktär, vilket är det bästa sättet att koppla ljudkortet till min stereo? Har nämligen stereon som förstärkare mellan dator och högtalare. Tidigare hade jag en adapter i stereo-ut på mitt gamla ljudkort, som konverterade till vanlig röd/vit-audiokabel (vad det nu heter) och sen in i aux på stereon Welcome to the wonderful world of M-audio drivers. *nickar igenkännande* Har haft samma problem, det hittar inte ljudkortet (FW1814 i mitt fall). Och som du säger, det kan hjälpa vilken port man sätter i den i. Har man ett externt FW-kort kan man prova att flytta runt kortet mellan de olika PCI-platserna. // David
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.