Masselito Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Tack snälla för svaren allihopa. Jag känner mig äntligen lugn nu. Jag har läst igenom en del av dokumentet och ska kolla vidare i det, är ju så vetgirig på hur saker funkar och är.
Oldtimer Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 (redigerat) Såg att ingen adresserat detta men varit i närheten 😉 När man spelarin/mixar för vinyl bör man lämna minst 2db för vinyl "cutten", man kan kalla det för vinyl mastring. Då kan man styra fastheten i basen och volymen på vinylskivan bättre, men där spelar även program materialets längd in. För att jag inte kan låtabli, så som pluggar och diverse digital apparatur är beskaffad idag så är det 24/44.1 som gäller fram till mastering. Sen om man inte optimerar sin inspelning i digital miljö så förlorar man bit djup & samplings frekvens i slutändan med "allt" vad det innebär, så 24 bit är ingen lathunds räddare som många verkar se det som 😉 I den digitala miljön så är det 24/44.1 som gör sig bäst för stunden, man kan ju alltid hoppas på linjär digital inspelning inom snar framtid. 😉 Rocka på Redigerat 9 december 2010 av Oldtimer
mimla Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Hej alla experter! Jag har nu läst igenom hela detta sammanslagna as till tråd och lämnas med ett litet frågetecken. Det har några gånger berörts att det kan vara dåligt att spela in i 48kHz om det ska ned till 44.1. Det har dock alltid benämnts i ordalag som "Det låter inte bättre i 48. Dessutom kan det innebära en nackdel när man ska få ned det till 44.1". Ponera att jag har oändlig datorkapacitet, universums snabbaste hårddiskar osv. Vad finns det för nackdelar med att spela in i 48 när det ska ner till cd/mp3? Och att det inte är märkbart bättre än 44.1 är ingen giltig anledning här! Kan verkligen köpa att det är bra att spela in i samma frekvens som man tänker att slutprodukten ska ha. Jag undrar bara varför! Puss & Kram!
joachime Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Poängen med att hålla sig till samma samplingsfrekvens genom hela produktionen är att det inte går att hålla ett 1:1-förhållande mellan olika samplingsfrekvenser. Varje omvandling av samplingsfrekvens introducerar mätfel. Dels systematiska men också (för att minimera de systematiska) slumpmässiga. Man kan lösa det med ytterligare en D/A/D-omvandling. Men även det påverkar ljudet.
Florian le Sage Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Poängen med att hålla sig till samma samplingsfrekvens genom hela produktionen är att det inte går att hålla ett 1:1-förhållande mellan olika samplingsfrekvenser. Varje omvandling av samplingsfrekvens introducerar mätfel. Dels systematiska men också (för att minimera de systematiska) slumpmässiga. Man kan lösa det med ytterligare en D/A/D-omvandling. Men även det påverkar ljudet. Man håller sig väl alltid till samma samplingsfrekvens genom hela produktionen?!? Nu till den återkommande och eviga frågan som jag inte tycker någon kan eller har kunnat klargöra hittills, och på detta forum finns givetvis inga professorer etc av sådan dignitet som Lavry eller Nyquist utan folk som enbart hänvisar till deras dokument, detta bevisar ju att ämnet på inga sätt är lättlöst eller att et finns några tumregler alls, tvärtom är detta något sorts olöst famlande mysterium där åsikter och teorier kan tolkas hgst godtyckligt: Vilka av er som jobbar med detta professionellt och kan påvisa på ett eller annat sätt hörbara eller mätbara skillnader, vilka spelar in i 44.1 / 24 v. 48 / 24 med den berömda felomräkningskalkylen i åtanke???
joachime Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Måste man ha gjort mätningarna själv? Olika program har genom tiderna gjort omvandlingen mer eller mindre bra. Även om jag hört tydliga exempel på mindre lyckade resultat är det sällan jag gjort seriösa A/B-jämförelser med ett annat alternativ.
Florian le Sage Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Jag vill bara höra någon förklara och försvara fördelen med att spela in i 44.1 v. 48 tex, vad spelar du in i själv joachime???
joachime Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 En stor samling mätresultat på omvandlingar från 96 till 44,1 kHz finns att kolla in på Infinite wave.
joachime Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Jag vill bara höra någon förklara och försvara fördelen med att spela in i 44.1 v. 48 tex, vad spelar du in i själv joachime??? Jag spelar oftast in i 44,1 kHz eftersom det är där slutresultatet kommer att hamna. Om materialet produceras främst för tv/video väljer jag 48 kHz. Jag har även spelat in i 96 kHz. Mest för nyfikenhets skull.
Linus Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 När jag jobbat med material jag fått i 96kHz har jag också mixat i 96kHz. När mixen är klar och bouncad har jag omsamplat en kopia av den färdiga mixen till 44kHz med r8brain, så att jag sedan kan göra en 44kHz master och en 96kHz master. När jag själv spelar in jobbar jag alltid med 44kHz.
Ibowfornoman Postat 2 oktober 2013 Postat 2 oktober 2013 Intressant läsning! lirade in 17 spår trummor i en studio med sample rate 48kHz för ett tag sedan. Skall nu linea guror och bas på min pc med ett focusrite 18i6 för reamping senare (då kommer troligtvis filerna gå tillbaks till studion igen) Det verkar som om min pc inte klarar ett projekt med 48kHz. jag resamplade mitt nuvarande projektet (där alla slasktagningar ligger) från 44 till 48 för att börja spela in i 48kHz och sen importera min trummor inspelade i 48kHz i detta projekt. MEN Får tydliga glitchar och dropouts som jag härleder till detta. Detta kommer när jag börjar spela in. Visserligen ligger det nu 37 spår var av 5 är vst intrument.. MEN! nu till min frågor 1. Om jag nu resamplar trummorna til 44,1kHz, för att jag skall kunna jobba på min pc med resterande pålägg utan dropouts.., är det risk för att jag tappar "high ends" om jag resamplar dom? 2. OCH! om jag skulle välja att slänga in projektet i den andra studion igen, i 48kHz projekt för mix och reamping, då jag måste resampla mina filer från 44 till 48. Detta måste väl också bli lite knass va?
MotherOfSound Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Jag har bara en sak att säga: Spela in i 24/44.1 så blir allt jättebra 🙂 Det räcker så. Onödigt att veckla in sig i bitdjup och blablabla. (Förutom när man gör tv/radio/filmprylar då, när det brukar vara optimalt med 48)
laban1 Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Jag har bara en sak att säga: Spela in i 24/44.1 så blir allt jättebra 🙂 Det räcker så. Onödigt att veckla in sig i bitdjup och blablabla. (Förutom när man gör tv/radio/filmprylar då, när det brukar vara optimalt med 48) +1
Gäst Postat 25 februari 2019 Postat 25 februari 2019 Mitt tips (jag kör alltid på detta) = 48kHz, 24-BIT Så slipper man fundera på om det ska användas till film (standardformatet) eller musiksläpp. Jobbar man med analog hårdvara mycket så inbillar jag mig att ljudet känns lite bättre än 44,1kHz. 96kHz tycker jag blir onödigt stora ljudfiler och jag upplever ingen större skillnad i ljudet jämfört med 48kHz. Flera streamingleverantörer accepterar numera masters i 48kHz 24-BIT dessutom.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.