Jump to content
Annons

Ny studio!

Recommended Posts

nitram (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Då var det klart och dom nya lokaler att bygga i klara.

Jag skulle behöva tips på vart kontroll rummet skall vara.

Kolla in ritningen och säg vad ni tycker.

Har funderingar på att ha det i det "stora" rummet.

Vad tror ni?

Tack på förhand!

http://www.studio2000.se/ritningen.jpg

Annons
nitram (oregistrerad)
Postat

Det verkar mest självklart, håller med.

Men jag har hört att det är enklare att ha ett större kontrollrum.

Och sen använda hörnrummet till ett inspelnings rum.

Vart ligger den? Studion?

Postat (redigerat)

Jag hade dragit till med det stora rummet som kontrollrum. då hamnar du "mitt emellan" så att säga, du slipper långa kabeldragningar samt får ett trevligt arbets/mixrum.

det är trots allt där du kommer spendera mest tid.

glöm inte att akustikbehandla kontrollrummet bara, efter konstens alla regler..

[edit] eller vänta.. 13.6 x ~6.5 är ju rätt så rejält! så länge du sätter in rätt väggamterial kan du få ett väldigt bra inspelningsrum!

hur brett/etc är sångbåset? kan man klämma in gitarrförstärkare där?

annars VET jag att "killwithskill" har den ultimata lösningen för dig. som t.o.m innebär en radikal (bra) akustikbehandling av rummet! (rum 1).

Redigerat av basshole
Postat (redigerat)

Svårt att säga, men det skulle ju vara på sin plats att inte få parallella väggar om man inte har "gyllene snittet".

Vid en snabb tanke (svårt eftersom man inte ser hur det ser ut)

Typ så här?

BILD

Redigerat av KillwithSkill
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

skulle nog ha kontrollrummet i hörnrummet.

Då får du plats att spela in band pure live, om du skulle vilja det. Viktigt med mycket plats för musiker.

Trummor kan dock låta lite kass i för stora rum, och i och med att det är fönster i stora rummet skulle jag nog ändra mig och göra kontrollrummet i det stora.

😆

Redigerat av Duxer
nitram (oregistrerad)
Postat

Hallå igen!

Sorry jag inte svarat tidigare.

Detta har hänt.

Det blir det större rummet som blir kontrollrum

och det lilla/mindre till inpelningrum.

Behöver dock några tips till om ni har.

Bifogar en bild till.

Det gälle i första hand inspelningsrummet.

Vad skall jag ha på väggarna?

Har skrivit vad det är nu på bilden.

Är det fel att ha en vägg med tegelsten,

2st mjuka väggar eller skall man ha någon träpanel också?

Det skall fungera som ett allt i allo inspelningsrum.

Alltså både för trummor och gitarr.

Lägger upp lite bilder på hur det ser ut snart. Skall bara

bli lite färdigare först.

Tack på förhand!!pagang.jpg

Postat

Nä, det är inte fel att ha olika material på olika väggar i inspelningsrummet. Det kan till och med ge ett väldigt lättarbetat rum, där du kan variera ljudet på inspelningen genom att flytta runt musikerna lite.

Nu vet jag inte alls vilken budgetnivå du har. Men jag skulle lägga ned en del jobb på kontrollrummet om jag vore som du. Kontrollrummets akustikbearbetning gör lika mycket för lyssningen som vilka högtalare du väljer.

Hur väl är inspelnings- och kontrollrummen isolerade från varandra? Det kan ju vara en sak att lägga ned lite jobb och pengar på.

Sedan tycker jag att sångbåset känns väldigt konstigt placerat, kan man göra något åt det? En idé är om du kunde bygga en vägg som går mitt emellan orden "skjutbar" och "dörr" på din senaste ritning. I det utrymme som bildas gör du sångbås. Då blir kontrollrummet mer regelbundet och sångbåset får en mer naturlig placering med visuell kontakt till både inspelningsrum och kontrollrum.

En enkel sak du kan göra eftersom du har väldigt gott om plats (jämfört med mig iallafall) är att bygga ett separat maskinrum. Där har du dator, alla hårddiskar (du gör väl backup?) ev analogbandare, ev nätdel till mixerbord etc. Att få bort allt som surrar och genererar värme ur kontrollrummet är guld värt och gör att du behöver lägga ned mindre jobb på ventilationen i kontrollrummet. Om du behåller sångbåset så som det är på bilden, skulle jag bygga maskinrummet så att det blir som en spegelbild av sångbåset. Emellan dessa rum (kontrollrummets bakvägg) skulle jag bygga en stor jävla Helmholzresonator, med diffuserande yta.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.