Jump to content
Annons

Inspelning med Y 01V - platt ljud

Recommended Posts

Jolle_Cobra (oregistrerad)
Postat

Jag har en MPC 1000, där jag komponerar bland annat HipHop-beats. För att mixa de induviduella spåren så spelar jag in dem på datorn. Detta gör jag via MPC's individuella utgångar, in i en Yamaha 01v, via optisk kabel in i datorns ljudkort, ett RME Hammerfall-kort. Jag spelar in i Nuendo eller Sound Forge.

Nu till problemet:

I hörlursutaget på MPC'n låter ljuden ganska feta, men när jag spelat in ljuden på datorn låter de tunna och saknar mycket av den botten som fanns innan. Ljuden blir mycket lägre, trots att nivåerna är höga. Inspelningen tenderar att slå över trots ganska låga nivåer.

Är det någon som har koll på vad det kan vara för problem?

Annons
Postat

Analogt ut från MPC'n och analogt in i 01V'n ja.

Postat

Bara en fråga i förbigånende. Vad har du för lurar? Har märkt att det är lätt att man lyssnar in sig på sina lurar eller monitorer i studion. Och att det låter kanon där men inte utanför...

Postat

Det är Noname-lurar.. inga jättebra alltså. Men jag använder alltså samma lurar för lyssningen när jag spelat in på datorn som i MPC'n. Alltså borde inte lurarna spela någon roll.

Postat

Jag jobbar själv dagligen med en 01v som livetekniker och tycker att ljudkvaliteten på dess preamps är under all kritik, låter väldigt kallt och sterilt. För att inte tala om den inbyggda EQ som är så okänlig och omusikalisk så det är barnsligt. Har dessutom just reagerat på att när man spelar CD-skivor genom den så förlorar man mycket av botten och diskanten låter hård så det kanske förklarar varför du upplever ljudet som du gör?

Ska som tur är byta ut den mot en analogare snart :rolleyes:

Postat

lavrell .. jag har funderat på ett analogt mixerbord och om det är det som kan vara haken. Vad skulle man kunna ha för uppsättning isåfall om man fortfarande vill spela in på datorn?

Postat
lavrell .. jag har funderat på ett analogt mixerbord och om det är det som kan vara haken. Vad skulle man kunna ha för uppsättning isåfall om man fortfarande vill spela in på datorn?

Jag skulle nog säga att det är bättre för dig att köpa en preamp med ADAT ut.

Beror ju helt på vart du vill lägga dig rent prismässigt.

Antingen billigare, tex SM Pro Audio PR8.

eller om du går upp ett par tusenlappar och istället satsar på en Focusrite Octopre med tillhörande A/D D/A omvandlare.

Postat

Behringers ADA8000, hur står den sig? Är den bra/uppskattad?

Jag vill ha ADAT in på modulen också.

Postat

Jag spelar in i 24 bit.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.