Jump to content
Annons

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej alla studiorävar!

Jag ska snart till USA, och jag funderar på att köpa en ny elgitarr därborta. En elgitarr som är lite bättre. Jag har fått för mig att man får mer för pengarna där borta. Har du möjligen något tips på någon särskilt prisvärd modell, om jag ska köpa den i USA...? Gärna gällande något känt märke som gibson, fender etc...Alla tips välkomnas!

Mvh

F

Redigerat av frejan
Annons
Postat

Som är lite bättre? Det låter nästan som om du inte köper den till dig själv.

Tar du en gibson mot en fender (såååå så klassiskt) så märker du en hel del skillnad. Ljudet, hals, känsla.. Allt är annorlunda!

Jag tycker själv du borde ha bättre koll innan du inhandlar något. Åk och testa gitarrer innan du bestämmer dig.

Postat
Som är lite bättre? Det låter nästan som om du inte köper den till dig själv.

Tar du en gibson mot en fender (såååå så klassiskt) så märker du en hel del skillnad. Ljudet, hals, känsla.. Allt är annorlunda!

Jag tycker själv du borde ha bättre koll innan du inhandlar något. Åk och testa gitarrer innan du bestämmer dig.

håller helt med.

Eller ta ett par dagar av din tid i USA och testa på något enormt musikcenter. Men då måste du ju veta vad du är ute efter annars känns det inte direkt rätt att köpa ett dyrt instrument.

Postat

Kolla på internet vad det finns för musik affärer dit du ska åka, många brukar ha upplagt vad de har inne på hemsidan, även begagnade prylar så då kan du göra riktiga fynd.

Postat
Kolla på internet vad det finns för musik affärer dit du ska åka, många brukar ha upplagt vad de har inne på hemsidan, även begagnade prylar så då kan du göra riktiga fynd.

apropå inget sixites, men känner du movements från göteborg?

Postat

Berätta lite mer vad om vad det är du söker 😳 Vad ska du använda gitarren till för musik? Vad vill du ha för mickar, humbuckers, single coils, p90, blandat? 21, 22 eller 24 band på halsen? Lönn eller rosewood i greppbrädan? Fast stall (stoptail eller string through?) eller svaj? Några krav på färg eller form? Är det sitt- eller ståkomfort är viktigast?

Och sist men inte minst hur mycket pengar hade du tänkt lägga ut?

Postat

Testa Schecter, mer prisvärda guror finns inte...!

Tycker personligen de är skönare att spela på än LesPaul's och känns lika gedigna och välbyggda... Dessutom är de snyggare (min åsikt...) och kostar ingenting i jämförelse.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tycker du ska ge fän i USA och köpa guran i eller från England. Mycket billigare.

😆

Postat
Hej!

Tycker du ska ge fän i USA och köpa guran i eller från England. Mycket billigare.

😆

Nu måste du väl ändå vara ironisk? 😆

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Phobos. Nej, det blir så mycket dyrare från USA med momspålägg i Sverige, tullavgift och skit. Länge leve EU. Har upptäckt de engelska nätaffärerna nyligen själv och ser att man "tjänar" uppemot 40% på vad jag är intresserad av (då menar jag inte Gibson, för nån tilltalande sådan har jag inte konkret sett i England, förutom de "vanliga" standard jag sett och visst är det så att de är klart billigare än i Sverige!!). Visst finns t.ex. en del Gibson billigare i USA än i Sverige, men sedan tillkommer ju en del avgifter, så jag tycker inte det är någon idé. USA går bort för min del, såvida jag inte skulle hitta nån udda fräck Customgitarr på nån auktionssite, för då skulle jag personligen åka över till Amerikat för att hämta den.

🙂

Redigerat av musik
Postat
Hej!

🙂

Vilka bra gitarraffärer finns det där online?

Postat
Hej!

Phobos. Nej, det blir så mycket dyrare från USA med momspålägg i Sverige, tullavgift och skit. Länge leve EU. Har upptäckt de engelska nätaffärerna nyligen själv och ser att man "tjänar" uppemot 40% på vad jag är intresserad av (då menar jag inte Gibson, för nån tilltalande sådan har jag inte konkret sett i England, förutom de "vanliga" standard jag sett och visst är det så att de är klart billigare än i Sverige!!). Visst finns t.ex. en del Gibson billigare i USA än i Sverige, men sedan tillkommer ju en del avgifter, så jag tycker inte det är någon idé. USA går bort för min del, såvida jag inte skulle hitta nån udda fräck Customgitarr på nån auktionssite, för då skulle jag personligen åka över till Amerikat för att hämta den.

🙂

Ja har inte sett några nätaffärer men ja har varit i London många gånger och i stort sett alla gitarrerna har varit dyrare än i sverige.

Postat

Annars finns det en del tyska butiker som är mycket bra och där priserna är rätt mycket lägre på många saker.

Några exempel är www.thomann.de , www.beyers-music.de och www.musicstorekoeln.de många guror är flera tusen kronor billigare än i Sverige och frakten ligger på runt 150 - 300kr, inga extra avgifter heller eftersom det är inom eu 🙂

Postat

Men nu ska han ju till USA, och kan han knalla igenom tullen med guran i handen så kan man inte slå priserna där borta...

Plocka bort alla papper och prislappar osv innan du reser bara, och skulle du ha den minimala oturen att de tar ut dig för koll får du benhårt hävda att du haft med den ut också, spela dum.

Skulle du ändå åka på ca 30% i tullavgifter och moms(som gäller för musikinstrument) tjänar du ändå en bra hacka.

Jag har jämfört massor av gitarrer USA vs Europa(Tyskland, England) och beställer man en från USA och räknar med frakt ca 1000:- + tull och moms så hamnar man på ungefär samma pris som att beställa från EU inkl frakt.

Summa summarum:

Ska du beställa en gura, beställ från EU.

Ska du åka till USA själv, handla där...

frejan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tja gott folk!

Tack för alla tips.

Självklart tänkte jag testa guran innan jag köper den... 🙂...Jag menade mer om det finns någon särskild tillverkare som har extra bra priser i allmänhet på sina modeller i USA. Då skulle kanske mina val bli lite annorlunda. Det finns ju ändå en hel del gott att välja på därute i gitarrväg.

Jag kommer att använda guran till att spela amerikansk softrock/radiorock/modern rock, sing-and songwriterprylar, pop, och då och då funk/jazz =). Lite blandat med andra ord.

Jag har tänkt att lägga ut omkring 15 000 kr på en ny gitarr.

Mvh

F

Redigerat av frejan
Postat

Fender !!!

Deluxserien me S1 switchar... massa fräcka ljud

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.