Sjodahl Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 Tjena fellas! Jag har precis börjat lira synth hemma. Och jag vill träna upp mitt gehör. Vad ska man använda sig av då? Böcker ? Vilka isånafall? Är tacksam för svar 😎 Hadet fint alla! Peace Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 Tjena fellas! Jag har precis börjat lira synth hemma. Och jag vill träna upp mitt gehör. Vad ska man använda sig av då? Böcker ? Vilka isånafall? Är tacksam för svar 🙁 Hadet fint alla! Peace Svårt att läsa sig till något man ska höra tycker jag 😄 Jag har aldrig tänkt på det utan det har bara kommit av sig självt. Lyssna på massa musik och planka det så bra du kan så släpper det tillslut 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jah Bengt (oregistrerad) Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 (redigerat) Det finns ett program som jag har använt lite som heter Ear Master. Typ gehörs-tränings-program. Man kan öva intervaller, ackord, melodier, rytmer etc. Den versionen jag har är rätt gammal, kanske finns nyare vad vet jag. Ett annat bra sätt är att spela en ton på ett piano, tex ett C, och sedan försöka höra i huvudet hur en annan ton låter tex ett E. sen kollar man om det var rätt osv. Intervall är det som iaf jag tycker är mest värdefullt att ha koll på. edit: http://www.earmaster.com/ Redigerat 23 mars 2006 av Jah Bengt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bultage Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 Tja man! Planka låtar är det vettigaste för att bygga upp gehöret! Kan va bra att plugga en del teori också så att du kan sätta namn på det du hör! Underlättar alltid! (Sen om du är en av dom som är anti-teori för att det inte är "ballt" och av naturen så fine..) Du bör kunna din beskärda del av teori om du ska använda dig av t.ex. Earmaster mm. Sen handlar det om att ha lite känsla för det också...man kan inte bygga hus på sand lixom! Glid in på Musictheory.net och kika runt...finns några vettiga lektioner och hörövningar att köra på där!! Jag tycker det vettigaste att lära sig är ackord och dess färgningar.. i alla fall om du ska planka låtar och så vidare...och att höra skillnad på skalor så att du kan sätta dom i sammanhang när du spelar...vad passar vart osv.. Kör hårt nu för helvete!! Yours holy! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jah Bengt (oregistrerad) Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 på tal om gehör. det finns ju folk(?) med ABSOLUT sådant. Det är nåt av det mest facisnerande som finns tycker jag. Vet inte om det över huvud taget är möjligt att öva upp men jag har iaf fått en lite fix ide som går ut på att varje gång jag går mellan vardagsrummet och sovrummet så passerar jag en gitarr som hänger på väggen. jag försöker då sjunga ett A och så knäpper jag till a-strängen och ser om jag har rätt. Det börjar gå riktigt bra nu. om jag inte sätter det helt så är jag kanske nån halvton ifrån!! sen är det väl bara fortsätta med resten.. =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 på tal om gehör. det finns ju folk(?) med ABSOLUT sådant. Det är nåt av det mest facisnerande som finns tycker jag. Vet inte om det över huvud taget är möjligt att öva upp men jag har iaf fått en lite fix ide som går ut på att varje gång jag går mellan vardagsrummet och sovrummet så passerar jag en gitarr som hänger på väggen. jag försöker då sjunga ett A och så knäpper jag till a-strängen och ser om jag har rätt.Det börjar gå riktigt bra nu. om jag inte sätter det helt så är jag kanske nån halvton ifrån!! sen är det väl bara fortsätta med resten.. =) Rätt roligt det med absolut gehör. Jag har en vän som utöver att vara en grym basist har absolut gehör. Han hör vilken ton som genereras när bilar bromsar 😄 Det är alltid ett lika roligt trick att be någon utomstående ta en valfri ton på ett piano och sedan se deras förvånade min när Andrés som han heter prickar rätt varenda gång 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 på tal om gehör. det finns ju folk(?) med ABSOLUT sådant. Det är nåt av det mest facisnerande som finns tycker jag. Vet inte om det över huvud taget är möjligt att öva upp men jag har iaf fått en lite fix ide som går ut på att varje gång jag går mellan vardagsrummet och sovrummet så passerar jag en gitarr som hänger på väggen. jag försöker då sjunga ett A och så knäpper jag till a-strängen och ser om jag har rätt.Det börjar gå riktigt bra nu. om jag inte sätter det helt så är jag kanske nån halvton ifrån!! sen är det väl bara fortsätta med resten.. =) Rätt roligt det med absolut gehör. Jag har en vän som utöver att vara en grym basist har absolut gehör. Han hör vilken ton som genereras när bilar bromsar 🙁 Det är alltid ett lika roligt trick att be någon utomstående ta en valfri ton på ett piano och sedan se deras förvånade min när Andrés som han heter prickar rätt varenda gång 🙂 Vi har en sån i klassen nu... Man kan slå an typ 8 valfria toner samtidigt och han plockar alla! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jah Bengt (oregistrerad) Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 Han hör vilken ton som genereras när bilar bromsar 😄 Jösses sånt där älskar jag! Jag är besatt av toner jag hör typ på stan eller i tunnelbanan eller nåt. Eftersom jag inte har absolut gehör har jag ett litet knep.. Min mobil piper till med ett F när jag ex sätter på/av knapplåset. på så vis kan man få reda på intervallet och så har man tonen! svin kul!! mina vänner bara suckar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kurt_ko-ben Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 coolt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 Han hör vilken ton som genereras när bilar bromsar 😉 Jösses sånt där älskar jag! Jag är besatt av toner jag hör typ på stan eller i tunnelbanan eller nåt. Eftersom jag inte har absolut gehör har jag ett litet knep.. Min mobil piper till med ett F när jag ex sätter på/av knapplåset. på så vis kan man få reda på intervallet och så har man tonen! svin kul!! mina vänner bara suckar... Haha, det kan jag faktiskt förstå! 😉 Jag vill också ha supergehör! Cool att ta det in i vardagen på det där viset! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 23 mars 2006 Dela Postat 23 mars 2006 Vi har en sån i klassen nu... Man kan slå an typ 8 valfria toner samtidigt och han plockar alla! 😉 Uff. Det DÄR klår ju att plocka ut en ton i ett bromsljud, anyday. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Järven Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Är lite förvirrad om han menar 1:"gehör" som i absolut-gehör-jag-kan-höra-alla-toner-och-veta-vilka-dom-är, eller om han menar 2:"gehör" som i jag-kan-spela-med-i-en-låt-bara-genom-att-höra-den-fast-jag-inte-vet-vilka-toner-det-är, typ "musiköra"? Det första är lite svårt att träna upp som några redan har påpekat här. Man kan typ spela in ett konstant "A" som man lyssnar på när man sover tex. Det andra är bara erfarenhet som gäller, spela-spela-spela-SPELA!! Jag brukar sitta med gitarren framför teven och spela små solomelodier till reklam eller vilken musik som helst som råkar spelas! Filmmusik är bra att spela till, dom är lite längre än reklamsnuttar! Det jag gör är att jag tar ut ett antal toner som passar in och då har jag snabbt räknat ut vilken skala det är, som i sin tur anger vilken tonart som spelas, vilken jag sedan kan spela ackordsvariationer till! Det som är bra med att spela framför teven är att det blir inte "övning" jag menar man sitter ju ändå alldeles för mycket framför teven varje dag, då är det väl lika bra att göra nåt nyttigt samtidigt! ..eller? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Det andra är bara erfarenhet som gäller, spela-spela-spela-SPELA!! Jag brukar sitta med gitarren framför teven och spela små solomelodier till reklam eller vilken musik som helst som råkar spelas! Filmmusik är bra att spela till, dom är lite längre än reklamsnuttar! Det jag gör är att jag tar ut ett antal toner som passar in och då har jag snabbt räknat ut vilken skala det är, som i sin tur anger vilken tonart som spelas, vilken jag sedan kan spela ackordsvariationer till! Det som är bra med att spela framför teven är att det blir inte "övning" jag menar man sitter ju ändå alldeles för mycket framför teven varje dag, då är det väl lika bra att göra nåt nyttigt samtidigt! ..eller? 😉 Själv brukar jag plocka upp gitarren när någobn bra skiva ligger i bakgrunden och spelar... sedan lägger jag in lite licks emmellanåt och gör låten fullkomlig så att säga. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Är lite förvirrad om han menar 1:"gehör" som i absolut-gehör-jag-kan-höra-alla-toner-och-veta-vilka-dom-är, eller om han menar 2:"gehör" som i jag-kan-spela-med-i-en-låt-bara-genom-att-höra-den-fast-jag-inte-vet-vilka-toner-det-är, typ "musiköra"? Det första är lite svårt att träna upp som några redan har påpekat här. Man kan typ spela in ett konstant "A" som man lyssnar på när man sover tex. Det andra är bara erfarenhet som gäller, spela-spela-spela-SPELA!! Jag brukar sitta med gitarren framför teven och spela små solomelodier till reklam eller vilken musik som helst som råkar spelas! Filmmusik är bra att spela till, dom är lite längre än reklamsnuttar! Det jag gör är att jag tar ut ett antal toner som passar in och då har jag snabbt räknat ut vilken skala det är, som i sin tur anger vilken tonart som spelas, vilken jag sedan kan spela ackordsvariationer till! Det som är bra med att spela framför teven är att det blir inte "övning" jag menar man sitter ju ändå alldeles för mycket framför teven varje dag, då är det väl lika bra att göra nåt nyttigt samtidigt! ..eller? 😳 Jag känner några som bara kollar på vissa filmer. Då får man bara ha trummor på Synten :-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaldByChoice Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Här finns ett par mycket intressanta kurser: Perfect Pitch och Relative Pitch 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 http://www.musictheory.net/ Va, häftigt!! Jag såg här att om man gör en chord progression blir det "Burning" med Cue... C hoppa 4 steg F hoppa 4 steg hm-5 hoppa 4 steg osv.... fräckt!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bohm Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Här finns ett par mycket intressanta kurser:Perfect Pitch och Relative Pitch 😏 Jag har kursen "perfect pitch" och kan berätta vad den går ut på. Alla toner har olika karaktär, olika färg (som författaren uttrycker det). Kursen går ut på att man lyssnar, och jag menar verkligen lyssnar, på de olika karaktärerna som olika toner har. Tex beskrivs tonen F# som "fuzzy" medan tonen Eb är "mellow". Man börjar med att sitta vid sitt inhstrument och lyssna på F# i 10min och analysera och försöker höra F# karaktär. Sedan gör man likadant med Eb. Därefter jämför man F# och Eb. Jag blev helt förvånad för efter några timmars övningar hörde jag verkligen en STOR skillnad i F# och Eb karaktärer. Men sen har jag inte orkat fortsätta för jag har innsett att det är flera års jobb att gå igenom alla tonerna. Varför olika toner har olika karaktär är för att varje ton har en mängd övertoner. så när man spelar ett F# så hör man F#, men man hör också F#'s övertoner (jag vet inte vilka det är men låt säga att det är B, C#, E,) Då hör man F# som "grundton" och B C# E som övertoner, och då kan man ju nästan säga att varje ton spelar ett "ackord". Lite svårt att förklara. Men när man är nybörjare på "perfekt pitch" rekomenderas att man övar på ett analogt instrument, därför de har "sanna" övertoner. Digitala instrument har "tillverkade" övertoner och därför kan det vara svårare att höra karaktärerna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Här finns ett par mycket intressanta kurser:Perfect Pitch och Relative Pitch 😏 Jag har kursen "perfect pitch" och kan berätta vad den går ut på. Alla toner har olika karaktär, olika färg (som författaren uttrycker det). Kursen går ut på att man lyssnar, och jag menar verkligen lyssnar, på de olika karaktärerna som olika toner har. Tex beskrivs tonen F# som "fuzzy" medan tonen Eb är "mellow". Man börjar med att sitta vid sitt inhstrument och lyssna på F# i 10min och analysera och försöker höra F# karaktär. Sedan gör man likadant med Eb. Därefter jämför man F# och Eb. Jag blev helt förvånad för efter några timmars övningar hörde jag verkligen en STOR skillnad i F# och Eb karaktärer. Men sen har jag inte orkat fortsätta för jag har innsett att det är flera års jobb att gå igenom alla tonerna. Varför olika toner har olika karaktär är för att varje ton har en mängd övertoner. så när man spelar ett F# så hör man F#, men man hör också F#'s övertoner (jag vet inte vilka det är men låt säga att det är B, C#, E,) Då hör man F# som "grundton" och B C# E som övertoner, och då kan man ju nästan säga att varje ton spelar ett "ackord". Lite svårt att förklara. Men när man är nybörjare på "perfekt pitch" rekomenderas att man övar på ett analogt instrument, därför de har "sanna" övertoner. Digitala instrument har "tillverkade" övertoner och därför kan det vara svårare att höra karaktärerna. så har jag också förstått det - att man kan höra färger för varje ton. Det hade varit mäktigt att höra med perfekt gehör. Antar att det är samma sak med ackord. I början kan man ju ganska lätt höra skillnad på moll & dur (ledset, glatt). Efter ett tag hör man ju även maj7or, sjuor, sus4 osv. Det är nån slags känsla. Jag kan inte förklara varför jag hör vad det är, det liksom bara är naturligt. Som att försöka förklara en färg - hur lätt är det? "grönt är liksom.... grönt!" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Min lysande hippiemusiklärare gav mig tipset, som jag självklart inte orkar följa, att ta reda på tonerna på saker i mitt hem och i vardagen. Kylskåpsbrummet, micron, mobilsignalerna, telefonsignalen, bussens motorljud osv osv. På så sätt så får man någon slags referens i vardagen och kanske får bättre gehör. Kan ju funka, eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaldByChoice Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Min lysande hippiemusiklärare gav mig tipset, som jag självklart inte orkar följa, att ta reda på tonerna på saker i mitt hem och i vardagen. Kylskåpsbrummet, micron, mobilsignalerna, telefonsignalen, bussens motorljud osv osv. På så sätt så får man någon slags referens i vardagen och kanske får bättre gehör. Kan ju funka, eller? Kul idé! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
johahl Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Jösses sånt där älskar jag! Jag är besatt av toner jag hör typ på stan eller i tunnelbanan eller nåt. Eftersom jag inte har absolut gehör har jag ett litet knep.. Min mobil piper till med ett F när jag ex sätter på/av knapplåset. på så vis kan man få reda på intervallet och så har man tonen! svin kul!! mina vänner bara suckar... När min dator får arbeta max med fläkten så går den upp från ett E till ett F 😆 Den är dock jobbig att bära runt ifall jag vill identifiera toner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 The Corrs låt "never really loved you anyway" börjar på ett A och det ligger väldigt naturligt i munnen när jag visslar. Jag brukar koncentrera mig på den låten och vissla början när jag vill ha ett klingande A. Funkar rätt bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
browno Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Varför olika toner har olika karaktär är för att varje ton har en mängd övertoner. så när man spelar ett F# så hör man F#, men man hör också F#'s övertoner (jag vet inte vilka det är men låt säga att det är B, C#, E,) Då hör man F# som "grundton" och B C# E som övertoner, och då kan man ju nästan säga att varje ton spelar ett "ackord". Lite svårt att förklara. Men när man är nybörjare på "perfekt pitch" rekomenderas att man övar på ett analogt instrument, därför de har "sanna" övertoner. Digitala instrument har "tillverkade" övertoner och därför kan det vara svårare att höra karaktärerna. En tons övertoner är först samma ton en oktav upp sen en kvint, sen så kommer gruntonen igen, sen så kommer tersen, kvinten igen, septimen, sen gruntonen och därefter alla toner på rad. Så det blir F#, F#, C#, F#, A#, C#, E, F#, G, G#, A, A# osv. Kul experiment: Man kan höra över tonerna om man håller ned t.ex F#, A#, C# (ljudlöst) på ett piano sen slår man an ett F# längre ner. Så släpper man F# tangenten men håller kvar de man först höll ned, då kan man höra dessa toner svagt, just för att de är övertoner, håller man fel toner funkar det inte. Jag känner att jag blev lite OT, men jag håller också på att försöka skaffa mig ett hyfsat gehör och jag tycker det funkar bäst att sjunga intervall. Det bästa är att ha en låt som börjar på intervallet, t.ex amazing grace börjar med ett kvartsintervall så med lite övning går det att bara trycka ner en ton sen tänka amazing grace och sjunga kvarten, taa-daa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Angående absolut gehör... Denna killen spelade jag med för ca 10 år sen. Det har gått bra för honom. http://www.2100bigband.com/PRESS/lg.php Ruskigt BRA!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Varför olika toner har olika karaktär är för att varje ton har en mängd övertoner. så när man spelar ett F# så hör man F#, men man hör också F#'s övertoner (jag vet inte vilka det är men låt säga att det är B, C#, E,) Då hör man F# som "grundton" och B C# E som övertoner, och då kan man ju nästan säga att varje ton spelar ett "ackord". Lite svårt att förklara. Men när man är nybörjare på "perfekt pitch" rekomenderas att man övar på ett analogt instrument, därför de har "sanna" övertoner. Digitala instrument har "tillverkade" övertoner och därför kan det vara svårare att höra karaktärerna. En tons övertoner är först samma ton en oktav upp sen en kvint, sen så kommer gruntonen igen, sen så kommer tersen, kvinten igen, septimen, sen gruntonen och därefter alla toner på rad. Så det blir F#, F#, C#, F#, A#, C#, E, F#, G, G#, A, A# osv. Kul experiment: Man kan höra över tonerna om man håller ned t.ex F#, A#, C# (ljudlöst) på ett piano sen slår man an ett F# längre ner. Så släpper man F# tangenten men håller kvar de man först höll ned, då kan man höra dessa toner svagt, just för att de är övertoner, håller man fel toner funkar det inte. Jag känner att jag blev lite OT, men jag håller också på att försöka skaffa mig ett hyfsat gehör och jag tycker det funkar bäst att sjunga intervall. Det bästa är att ha en låt som börjar på intervallet, t.ex amazing grace börjar med ett kvartsintervall så med lite övning går det att bara trycka ner en ton sen tänka amazing grace och sjunga kvarten, taa-daa. ang. övertoner och off-topic: Reverbet i ett rum klingar alltid i rummets egenfrekvenser. Man kan alltså räkna ut hur rummet ser ut genom att räkna vilka frekvenser som klingar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 24 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 24 mars 2006 Wooow! Tack så mycket för alla roliga svar! Ska verkligen kolla upp dom sidorna sen! 😕 Ingen som har någon bra bok att rekommendera ? Med ackord toner osv osv.. 😄 Peace Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
browno Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Traditionell harmonilära av Janson/Åkerberg håller jag på att beta mig igenom nu, den funkar alldeles utmärkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostfisk Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Här finns ett par mycket intressanta kurser:Perfect Pitch och Relative Pitch 🙂 Jag har kursen "perfect pitch" och kan berätta vad den går ut på. Alla toner har olika karaktär, olika färg (som författaren uttrycker det). Kursen går ut på att man lyssnar, och jag menar verkligen lyssnar, på de olika karaktärerna som olika toner har. Tex beskrivs tonen F# som "fuzzy" medan tonen Eb är "mellow". Man börjar med att sitta vid sitt inhstrument och lyssna på F# i 10min och analysera och försöker höra F# karaktär. Sedan gör man likadant med Eb. Därefter jämför man F# och Eb. Jag blev helt förvånad för efter några timmars övningar hörde jag verkligen en STOR skillnad i F# och Eb karaktärer. Men sen har jag inte orkat fortsätta för jag har innsett att det är flera års jobb att gå igenom alla tonerna. Varför olika toner har olika karaktär är för att varje ton har en mängd övertoner. så när man spelar ett F# så hör man F#, men man hör också F#'s övertoner (jag vet inte vilka det är men låt säga att det är B, C#, E,) Då hör man F# som "grundton" och B C# E som övertoner, och då kan man ju nästan säga att varje ton spelar ett "ackord". Lite svårt att förklara. Men när man är nybörjare på "perfekt pitch" rekomenderas att man övar på ett analogt instrument, därför de har "sanna" övertoner. Digitala instrument har "tillverkade" övertoner och därför kan det vara svårare att höra karaktärerna. Hmm....jag har också Perfect Pitch kursen. Du är lite fel ute. Det går inte att lära sig bara F# och Eb. Antingen har man absolut gehör eller så har man det inte. När man väl har upptäckt skillnaderna mellan varje ton så kan man skilja på alla toner. De du hörde var förmodligen skillnad i ljudklangen mellan F# och Eb på ditt instrument. Det handlar om karaktär, som du säger. Varje ton och tonart har sin speciella karaktär. Men det handlar inte om övertoner. Alla toner i ett instrument har samma avstånd till sina övertoner. Man kan höra skillnad mellan olika toner i sitt instrument men det är oftast fysiska skillnader. Strängen kanske skorrar lite mer på 2:a band jämfört med 3:e band osv. Absolut gehör går bortom det. Det är små, små skillnader mellan varje ton. Det är svårt att höra eftersom man inte vet vad man ska lyssna efter. Men när man väl har upptäckt dem så hör man dom direkt. Observera att det inte handlar om att att ha ett bra tonhöjdsminne. Det går inte att lära sig en ton genom att komma ihåg dess tonhöjd. Han (David Lucas Burge) gör ett bra exempel. Tänk dig att du såg världen i svartvitt. Du skulle kunna säga om en färg var ljus eller mörk men inte vilken färg det var. Det är samma som att inte ha absolut gehör. Man kan säga om en ton är hög eller låg men man kan inte säga vilken ton det är. Att ha absolut gehör jämförbart med att se i färg. Man ser att det är en röd färg och att den är ljus eller mörk. Man hör att det är ett C och att den är lite sänkt eller höjd, men man hör inte exakt vilken hertz det är. Vilket instrument man använder är oviktigt, digitala eller analoga, huvudsaken är att man använder samma instrument hela tiden. Man måste lära sig instumentets klang innan man kan upptäckta de olika tonernas karaktär. Själv har jag hållt på med Perfect Pitch kursen i två år nu. Dock inte konsekvent. Jag övade varje dag i en månad men sen rann det ut i sanden och efter sex månader utan övning så började jag igen och höll på intensivt i en månad och så fortsatte det. Tror att jag övat effektivt i cirka tre månader totalt på de här två åren. 🙂 Jag har dock gjort framsteg. Ibland kan jag höra skillnader mellan två noter, dock väldigt vagt och bara ibland när det är riktigt tyst och jag är avslappnad, men det är så det börjar. ¨ Vad jag inte gillar är att jag tipsade en kompis om den här kursen och han fick aboslut gehör på bara två månader. *grrr* Så nu vet ni allt om absolut gehör... 🙂 Ps. Det här inlägget var inte helt riktat till dig Bohm Ds. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
steflund Postat 24 mars 2006 Dela Postat 24 mars 2006 Wooow! Tack så mycket för alla roliga svar! Ska verkligen kolla upp dom sidorna sen! Ingen som har någon bra bok att rekommendera ? Med ackord toner osv osv.. 😕 Peace Här är en sida som är väldigt bra tycker jag, exakt hur ackorden är uppbygda, vad alla intervall heter, samt en avdelning med gehörs och teoretiska övningar på alla nivåer: http://www.teoria.com samt denna som är gehörsövningar enbart: http://www.good-ear.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Järven Postat 25 mars 2006 Dela Postat 25 mars 2006 Men det kan oxå vara en förbannelse att ha absolut gehör! Jag menar om du går på en konsert och bandet stämt ihop intrumenten tillsammans(men det är inte exakt 440Hz på A), går det då att njuta av musiken eller blir man galen för att allt låter ostämt? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.