Andrew (oregistrerad) Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Ok vi tänkte prova att sätta så mycket grunder live som möjligt. Vilket innebär säkerligen en massa spill i olika mickar och så... Vi har två gitarrer + bas + trummor. Sångaren får allt vänta tills efteråt... En mick var till instrumenten, sen troligtvis 3-5 mickar på trummorna. Allt liras in på min ZoomMrs 1266 och mixar ner skiten i datorn sen... TIps och råd... Vrida på stärkarna, mattor i taket... Tja vad som helst...
denton (oregistrerad) Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Ett tips som jag brukar använda ibland strunta i att mica förstäekarna när du lägger trummor lina in dom med en linebox direkt i mixerbordet, för att sedan lägga på dom efteråt med uppmicad förstärkare. Då slipper du problemet med läck i trumm mickarna. Det kanske inte kommer att låta så bra just då om gitarren men det fixar ju sig senare.
Andrew (oregistrerad) Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Men? 😲 Då faller ju idén om att lira in det live väl? Sist när vi lirade in i repan gjorde vi så... Alltså att lina in en gura när trummorna las och sen la de mickade stärkarna...
jcvaihalen (oregistrerad) Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Tja!!! att spela in live är ett dåligt val när det gäller inspelning, när jag spelade med ett band som hette infernal darkness åkte vi till en stor studio och körde live... och gisa..... det lätt så dåligt så att man trode att man spelat in det i ett bandspelare.... gör så att den som spelar rythm gitarren spelar in först samtidigt som alla andra spelar men de andra ska inte spelas in utan bara så att han hör vad ni spelar sen får bassisten spela in och sen lead gitarren och sist trummorna!!! ni spelar live, men bara en spelas in, så får ni en live kännsla i det och bättre ljud, så kan du lr nån kan mixa var spår för sej... hoppas du förstår vad jag menade
Tokas Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 gör så att den som spelar rythm gitarren spelar in först samtidigt som alla andra spelar men de andra ska inte spelas in utan bara så att han hör vad ni spelar sen får bassisten spela in och sen lead gitarren och sist trummorna!!! Hehe, jag har faktiskt ALDRIG hört den ordningen innan. Ni vi spelar in så kör vi trummor och "line"ad elbas först, sen varje gitarr för sig, och sist sång.
ponkass Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 För att köra in trummorna sist ställs lite mer krav på musikerna... kan ju vara ett intressant sätt att arbeta på... Att det lät dåligt när ni spelar in gör ju inte det till en regel. Har man bra förutsättningar is in studio så kan det låta precis lika bra...
Andrew (oregistrerad) Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 (redigerat) 😳 Ja men idén är ju att lira in det live denna gång. För nån månad sen så gjorde vi ju en vanlig inspelning (förra demon) ... Nu tänkte vi prova på ett annat sätt. Det där med att lägga trummorna sist var lite intressant men kräver inte flera rum? Vi harbara tillgång till en replokal. Kanske borde ha nämnt det... 😲 Redigerat 1 juni 2004 av Andrew
Andrew (oregistrerad) Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Jamen jojo visst gjorde den det... Skitnöjd för att vara första gången jag gjort det själv... Inspelningen... Det är ju mest för att JAG VILL prova att lira in det live... 😳
jcvaihalen (oregistrerad) Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 säg att ni är 5st ni spelar som om ni skulle spela live men du kopplar in rythm gitarren till datorn så att bara den spelas in... sedan tar du nästa ... som jag hade sagt på den förra svaret.... ni spelar ju live... bara det att du spelar in en i taget... men när du spelat in den första meddlem då får den inte vara med igen ni får spela efter han... jag rekomenderar inte att du spelar in trumorna först för då blir det så att du kommer i otakt ibland asså om du har ett intro där trummorna inte ska va med så kan brukar det vara att trummorna kommer in förtidigt och då hinner man inte spela klart introt därför tycker jag att spela in rythm gitarren förs är de bästa lösning och sen resten ,......
Andrew (oregistrerad) Postat 6 juni 2004 Postat 6 juni 2004 Lirade in ett annat band idag och vi provad att lina basen(trummor och bas hamnade i portan) plus en slaskgitarr ut i mixerbordet. Tre som lirar samtidigt måste välan ändå kallas live... 😆 Sen las kompgitarren lite senare... Funkade ju fina fisken...
unbornichen Postat 6 juni 2004 Postat 6 juni 2004 (redigerat) Om ni ska spela in live i replokalen så är det juh meningen att alla hör alla instrument när man spelar. Man ska kunna stå var som helst i replokalen. Då borde det väl räcka med en bra mikrofon i mitten av rummet? Redigerat 6 juni 2004 av unbornichen
robotapan Postat 6 juni 2004 Postat 6 juni 2004 unbornichen: Det är väl inte riktigt det som är syftet med en live-inspelning. Mixningsmöjligheterna faller ju bort helt och hållet. Låter mer som en replokalsinspelning. jcvaihalen: Länge leve click!!!
Davidooz Postat 9 juni 2004 Postat 9 juni 2004 gör så att den som spelar rythm gitarren spelar in först samtidigt som alla andra spelar men de andra ska inte spelas in utan bara så att han hör vad ni spelar sen får bassisten spela in och sen lead gitarren och sist trummorna!!! Tycker det verkar helt idiotiskt att spela in trummorna sist! det där med att man skulle kunna hamna i otakt när trummorna inte spelar kanske kan stämma! men är det inte störe chans att hamna i otakt om man inte ens har några trummor att följa? när vi spelar in så kör vi alltid trummor och line-ad bas samt slaskgitarr. /David
Jonte Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 Har ju inte gjort så jättemånga inspelningar med hela bandet. Men dom 4 gånger vi har kört har vi kört enbart trummor med en slask gitarr och en slask bas. Därefter har vi lagt på gitarren, bas och sist keyboard. Ordningen på det hela styrs då av att gitarristen kan låten bäst och bassisten tycker om att höra gitarren när han spelar in. Men nu har vi bytt bassist, så det kanske ändras. Men jag föreslår trummisen först. Det sista provade vi även metronom, men trummisen har lite problem med det. Lägger vi in midi trummor så sätter han det perfekt däremot av någon anledning =) Då får man inga problem med att trummisen kommer in för tidigt. Däremot kanske man kan tycka att lite live känsla kan försvinna om man nu vill ha den där lilla variationen i tempo.. Inget bra svar, jag vet, eftersom du vill spela in live. Men jag tror tyvärr att du får problem med att separera och mixa spåren sen då mickarna troligtvis fångar upp för mycket.. Precis som dom andra säger. Men prova 😆 Kan inte så mycket om dämpning. Men på jobbet har vi flyttbara "väggar", ca 160 cm höga. Man kanske kan bygga "smårum" för att försöka skala bort störande ljud från andra förstärkare? Känns för mig som onödigt jobb dock 🙁
vonFulvuck (oregistrerad) Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 (redigerat) Jag förstår inte riktigt allas olika tips om vilken ordning etc de brukar spela in sina instrument när någon ber om tips för att spela in live...(?) 🙁 Menmen, jag tycker i alla fall att du ska testa. Det kan ju inte bli annat än dåligt =) Och det är faktiskt inte jättesvårt att få det att låta bra även om det läcker in lite. Försök bara dämpa så gott det går. Testa dig fram med vanliga madrasser och all användbar skit du kan hitta 😆 Om du kan få in stärkare i andra rum hade ju det varit det bästa, men som sagt testa på! Redigerat 10 juni 2004 av vonFulvuck
kasman (oregistrerad) Postat 12 juni 2004 Postat 12 juni 2004 Vi spelade in live i källaren igår. Det går att få till det ganska bra vi har ljudisolerat taket och väggarna runt trummorna och så sittar det en temporär vägg av frigolit runt trummorna. vi använde en mick till varje gitarr förstärkare, så efter en drös med eq och kompressorer så fick vi till en bra ljudbild.
osiris Postat 16 juni 2004 Postat 16 juni 2004 Jag spelade in en jazztrio (flygel, kontrabas, trummor) live härom veckan... Det slutade med att micarna över flygeln tog upp så mycket av trumsetet att det knappt gick att mixa flygeln tillsammans med de övriga instrumenten. Trots att vi hade smällt upp massa "avskärmningsväggar". Så man ska nog tänka sig för och prova sig fram när man ska spela in live. Men jag håller med om att man helst ska spela in trummorna först. Till klick. Om man nu inte spelar in live 😉
Andrew (oregistrerad) Postat 16 juni 2004 Postat 16 juni 2004 Hehe då var det avklarat då... Synd bara att vi lirade som kossor. Men det var ju inte riktigt på allvar utan mer som ett försök... Men lite svänger det ju. Tre mickar till trummorna och ett var per övrigt instrument. Sången får vänta till nästa gång. Det läckte mest in i kondensatormicken över trummorna inte alls så farligt in i de andra mickarna faktiskt med tanke på den nästan obefintliga skärmingen... Smakprov... Liteslarvigt ihopmixat kanske... Your browser does not support the HTML5 audio tag
Tobbe Postat 16 juni 2004 Postat 16 juni 2004 Testa att dra in gitarrerna direkt så slipper du läck och ni kan spela alla på en gång och sedan efteråt kan du dra ut gitarrsignal till en stärkare och spela in med mic. Ni kan också dra in basen direkt och så sätter alla på sig ett par lurar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.