Ernst Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Jag är rookie på detta område så ha överseende. Om jag fattat rätt så är det VST-pluggar som är till Cubase men vad heter motsvarigheten till PT? Finns det mycket pluggar så som reverb, kompressor och diverse andra effekter att tillgå till PT? Hur funkar det med softsyntar och sånt? Jag kommer att starta ett projekt där jag kommer jobba med miditrummor men ljuden ska hämtas från någon eller några mjukvarutrummaskiner av något slag. Funkar sånna grejer bra i PT eller?
trombonisten Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 (redigerat) Hej Ernst, några snabba svar (en del är tyckande): 1) ProTools LE kräver att du har Digidesing hårdvara ansluten. Annars startar programmet inte alls. De tre hårdvaror som säljs nu är MBox, 002 och 002Rack. Men det visste du antagligen redan. 2) Pluggar i PT LE kallas för RTAS (Real-Time Audio Suite tror jag det betyder). Det finns en hel del pluggar att köpa, men de är vanligen rätt så dyra. Med i paketet utan extra kostnad kommer ett antal riktigt hyfsade pluggar för reverb, kompressor, limiter, eq med mera. 3) Det finns ett "skal" som gör att man kan använda många (men inte alla) VST pluggar i PT LE. Det kostar knappt 900:- ( http://www.fxpansion.com ). Inom VST finns det en stor spänvidd mellan billigt o dyrt och också mellan ren skräp och proffs-nivå. 4) Softsyntar går att driva i PT LE. De tre vägar som finns är: - direkt som plug: exampel SampleTank finns som RTAS plugg ("reklamversionen" följer med vid köp att nytt PT LE just nu) - under rewire: exempel Reason (även här kommer en reklamversion med) - som VSTi under "skalet". Jag har inte provat det här praktiskt så jag vet inte hur problemenen ser ut. 5) PT LE funkar bra. Men när det gäller Midi / softsyntar så är tröskeln lite större än för andra program. Jag tycker det verkar som de andra programmen skjuter in sig på att göra just midi / softsynts mycket bättre än just ProTools. De har också funktioner som PT LE inte är riktigt lika starkt på. Missförstå mig inte, allt går att göra, men det kan krävas mer förståelse och mer manuella steg. Ett exempel på en funktion som PT LE inte har inbyggt är "freeze" av en synt för att spara kraft. Det går att fixa genom en "bounce" i stället, men freeze är onekligen mycket elegantare. 6) Många andra program vänder sig också i första hand till folk som nästan bara jobbar med midi / loopar o så - och är då lättare att använda för det. PT har sina rötter i ett proffsprogram för ljudhantering, så även i övrigt kan tröskeln vara lite högre innan man kommer igång. Å andra sidan tar PT LE inte "slut" i första taget som en del program kan göra. Man kommer liksom inte vidare. Så är du duktig på att läsa engelska manualer, är beredd att lägga ner tiden med research i förväg och kan förstå olika systems styrkor och begränsningar så kan till exempel en MBox eller en 002 vara bra för dig. Är du inte riktigt där än, kanske att du skall titta på något billigare program, kanske n-track Studio och lära dig en massa där först. Det kan vara mycket värdefullt att investera 45 dollar i ett program för att lära sig innan man gör de där riktigt stora invsteringarna. Men det beror ju också på så mycket annat. www.digidesign.com rekommenderas. Där finns alla manualer att ladda ner (huvudmanualen är på sådär 900 sidor om jag minns rätt). Gå in på Flix och titta också. Lycka till Trombonisten Redigerat 31 maj 2004 av trombonisten
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.