Jump to content
Annons

Klassiska grejer

fiRe_iT_uP_mAn (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag e lite newbie sådär och jag har polare som snackar om gamla en massa gamla mixers och sånt. Vill gänra få lite koll på det här så e de någon som kan ge lite tips och förklaringar på gamla bord och effektenheter så skulle det vara guld värt. Lite bilder så skulle passa sig också 🙂

tack på förhand!

//fiRe_iT_uP_mAn

Annons
Postat

exakt vad vill ni veta-klassiska mixers och "grejor" finns det gott om,vilken storlek på mixer,vilka grejor osv måste du specificera annars blir det en bok här... 🙂

Jag började min bana som hemstudiopulare parallellt med min praktik på Polar studion 1988,då hade jag en Soundcraftmixer som hette series II från 70-talet-den var helt transistoriserad=inga IC-kretsar=ett mkt crunchigt och "varmt" sound med enormt headroom=hur mycket man kan överstyra en signal innan det distar,på den tiden gjorde det inget om det råkade dista lite-blev snarare en del av soundet,som av många saknas idag för i den digitala domänen kan man inte låta signalen dista för det låter apa,därför använder man nymodigheter=plug-ins som skall simulera rör/transistor och bandkompression/dist osv!

Idag sitter jag med ett Trident series 80 bord-vilket av många anses som ett utav världens bästa mixerbord=en klassiker pga sin suveränt musikaliska eq i varje kanal som tillsammans med preampsen i bordet ger en härlig färgning/karaktär åt det som passerar igenom...andra klassiker är Neve-som har sin speciella färgning,också mkt trevlig sådan-sen finns Helios förstås..alla dessa finns idag som en/två-kanals channelstrips för dyyyra pengar men ett ändock vettigt alternativ till projektstudios mm eftersom dessa bord inte växer på träd och vanligtvis betingar betydligt högre köpesummor mellan 150.000:-till 300.000:-

Ett enormt bra bord var EMI TG som stod i Abbey road studion fr 1968 och framåt,ifrån det har man också byggt externa remakes av channelstrips och kompressorn TG1 som är den grymmaste jag hört i hela mitt liv!

Andra trevligheter är ett annat Soundcraft-400 b tex men det har inte samma charm som series II,sedan finns det en uppsjö märken och modeller som är mera dussinvaror med sämre värden och tråkigare ljud,hade tex en Tascam M3500 som var så clean att jag kräktes nästan=lite för sterilt ljud...

Du får googla på alla dessa tips för mer info och bilder!!! 😱

Postat

Tack! Jag ska kolla på det. Är verkligen intresserad av att lära mig om massa gamla goa grejer. ditt inlägg uppskattas verkligen 😆

Postat
exakt vad vill ni veta-klassiska mixers och "grejor" finns det gott om,vilken storlek på mixer,vilka grejor osv måste du specificera annars blir det en bok här... 😆

Jag började min bana som hemstudiopulare parallellt med min praktik på Polar studion 1988,då hade jag en Soundcraftmixer som hette series II från 70-talet-den var helt transistoriserad=inga IC-kretsar=ett mkt crunchigt och "varmt" sound med enormt headroom=hur mycket man kan överstyra en signal innan det distar,på den tiden gjorde det inget om det råkade dista lite-blev snarare en del av soundet,som av många saknas idag för i den digitala domänen kan man inte låta signalen dista för det låter apa,därför använder man nymodigheter=plug-ins som skall simulera rör/transistor och bandkompression/dist osv!

Idag sitter jag med ett Trident series 80 bord-vilket av många anses som ett utav världens bästa mixerbord=en klassiker pga sin suveränt musikaliska eq i varje kanal som tillsammans med preampsen i bordet ger en härlig färgning/karaktär åt det som passerar igenom...andra klassiker är Neve-som har sin speciella färgning,också mkt trevlig sådan-sen finns Helios förstås..alla dessa finns idag som en/två-kanals channelstrips för dyyyra pengar men ett ändock vettigt alternativ till projektstudios mm eftersom dessa bord inte växer på träd och vanligtvis betingar betydligt högre köpesummor mellan 150.000:-till 300.000:-

Ett enormt bra bord var EMI TG som stod i Abbey road studion fr 1968 och framåt,ifrån det har man också byggt externa remakes av channelstrips och kompressorn TG1 som är den grymmaste jag hört i hela mitt liv!

Andra trevligheter är ett annat Soundcraft-400 b tex men det har inte samma charm som series II,sedan finns det en uppsjö märken och modeller som är mera dussinvaror med sämre värden och tråkigare ljud,hade tex en Tascam M3500 som var så clean att jag kräktes nästan=lite för sterilt ljud...

Du får googla på alla dessa tips för mer info och bilder!!! 😎

Hallå!!!! Berätta mer!!! Du verkar ju som sagt kunna skriva en hel bok kring ämnet, sagolik kuriosa och skön info!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.