Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Förutsättningarna är så här:

Mic - JJ Labs C010B

Focusrite Penta

Cubase SX3

Gunnar (sångaren)

Hur skall jag göra för att få lite liv och värme i inspelningen? Det blir lite för kallt och hårt.

Vilka VST-effekter är bra? I vilken ordning skall de ligga? Ja kort och gott, hur f-n spelar man in sången så att det låter "bra"?

Tacksam för tips! Ju mer konkret dess bättre.

Annons
Postat

Jag är sjuk i huvet, så din fråga gav upphov till en massa svar som jag själv tycker är OTROLIGT roliga:

Ge Gunnar en filt

Ta in Gunnar i huset

Ställ Gunnar mot elementet

Ge Gunnar en kopp kaffe

Bädda ner Gunnar framför brasan

osv...

Sorry! 🙂

Postat
Jag är sjuk i huvet, så din fråga gav upphov till en massa svar som jag själv tycker är OTROLIGT roliga:

Ge Gunnar en filt

Ta in Gunnar i huset

Ställ Gunnar mot elementet

Ge Gunnar en kopp kaffe

Bädda ner Gunnar framför brasan

osv...

Sorry! 🙂

Haha!

Jag visste att det skulle bli kommentarer på Gunnar,, men du har nog rätt, det är alltid en början, dessutom så var det ju väldigt konkreta tips! Danke!

Elementet har jag testat, likaså kaffet

:-)

Postat

Jag anser att Pentan är lite kall och steril i sig,men bra till mycket ändå...

testa att köra genom vintage warmer eller köp en TLA-50 och framförallt:

en bättre mikrofon!

AKG c 2000 tycker jag är "varm" super till det mesta och färgar bra! 🙂

Postat
Jag anser att Pentan är lite kall och steril i sig,men bra till mycket ändå...

testa att köra genom vintage warmer eller köp en TLA-50 och framförallt:

en bättre mikrofon!

AKG c 2000 tycker jag är "varm" super till det mesta och färgar bra! 🙂

Vintage warmer? TLA50?

Är det en kass mic jag har? Inte så dyr, men ändå?

Postat
Förutsättningarna är så här:

Mic - JJ Labs C010B

Focusrite Penta

Cubase SX3

Gunnar (sångaren)

Hur skall jag göra för att få lite liv och värme i inspelningen? Det blir lite för kallt och hårt.

Vilka VST-effekter är bra? I vilken ordning skall de ligga? Ja kort och gott, hur f-n spelar man in sången så att det låter "bra"?

Tacksam för tips! Ju mer konkret dess bättre.

Hur ser rummet ut?... undrar jag...

Postat

Gunnar kanske kan värma upp ordentligt så han vågar ta i mer, och ställa sig lite närmare micken? Och inte andas bort från micken, det blir ju en mycket snyggare närvaro om sångarens inandningar hörs.

Postat

Gunnar är liksom inte problemet i sig!

Själva inspelningen blir, "krispig", "ljus", "kall",, hajjar ni? Har testat att flytta sångaren nära och långt från mic'en. Något bättre, eller rättare sagt, "varmare" när han står en bit bort. Men då försvinner närvaron.

Postat

Kan man få höra ett röstprov så kanske man kan ge ett lite mer proffesionelt utlåtande... Men utan att ha hört nåt så skulle jag tippa att micen/preampen her en hel del med det hela att göra.. 😱

Postat
Gunnar är liksom inte problemet i sig!

Själva inspelningen blir, "krispig", "ljus", "kall",, hajjar ni? Har testat att flytta sångaren nära och långt från mic'en. Något bättre, eller rättare sagt, "varmare" när han står en bit bort. Men då försvinner närvaron.

nä, jag fattar inte. din preamp är det knappast heller något fel på, jag har bara bra erfarenheter av focusrites platinum.

tycker du att det låter för rent? eller är basåtergifningen käss? ett ljudprov utan några effekter är vad som behövs här.

Postat

Om du vill jämföra om det kan hjälpa med en annan mikrofon, så är du hjärtligt välkommen till min testsite. Där finns Jam-micen också, så att du kan jämföra hur den låter hos dig och hos mig...

Du undrade över Florians tips:

Vintage Warmer är en plugin från våra polska vänner, PSP - som låter kalasbra om den används i lagom dos.

Summit Audio TLA-50 är en rörbestyckad kompressor/limiter (hårdvara) som låter grymt bra. 😱

Postat

Bilden börjar klarna lite, har fått en hel del bra svar och tips. Framför allt att det inte är lätt att beskriva hur något låter.

Men i vilket fall..

Jag spelar in sång med JJ-LAB 010B genom Pentan, rakt ner på ett spår i Cubase. När jag spelar upp tillsammans med inspelad musik så harmoniserar inte sången, inte Gunnar i sig! :-) utan just det inspelade soundet, som jag tycker låter "kallt". Jag testar att lägga på reverb, Roomworks t.ex. Men det blir ju inte bättre för det, långt ifrån tillräckligt i alla fall. Så "Vintage warmer" kan vara en lösning? Att lägga det först, sedan reverb?

Postat
kan ju vara så att Gunnar har en bra röst osv men att hans läge inte passar för låten-tonarten etc ochv du upplever det som "kallt"---bara ett infall...

en tanke, men jag tror att hans röst passar som hand i handske med musiken. Det är själva soundet som blir fel.

Postat
Så låt oss höra

Skall försöka att få till en mp3'a i kväll.

gör så här, ta en snutt på 30 sekunder av hans sång, helt utan effekter eller något. så lägger du upp det här som en mp3a och så utlyser du en liten tävling med att få det att smälta in snyggt i någon musik.

sen är det bara att se vad som händer, kanske får du också bra ideer och tips. kanske, bara kanske, skulle det resultera i att folk prtar om samma saker.

eller så lägger du upp en lite snutt av din egna mix och ber om synkpunker på sången. inte lika kul, men... å andra sidan tråkigare.

Postat

En snabb fråga bara:

Har Gunnar testat att sjunga bredvid mikrofonen och även riktigt nära? Alltså snett in mot mikrofonen så att andetagen och det direkta diskanta ljudet missar membranet men de de lite lägre frekvenserna fångas upp. Det kan ju vara värt ett försök annars.

/Majken

Postat

Jag skulle gissa på att rummet är boven i detta sammanhang. Har själv upplevt hur hårt och vasst det kan låta med för låg takhöjd.

Testa att dämpa upp ordentligt både ovanför (häng täcken i taket om du inte har absorbtionsplattor liggandes hemma) och lägg en tjock matta där Gunnar står.

Det skadar inte heller att dämpa bakom. Mao dämpa upp så mycket det bara går och testa ifall det gör skillnad till det bättre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.