Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej hej

har protools hemma och det är LE versionen via M-powered.

men nu har jag provat att spela in med MS och där behövs en liten matrix där man gör fasvändningar på ena kanalen.

så jag undrar hur man fasvänder kanaler i protools?

MVH Anders

Annons
MiSt (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fasvändning finns på de flesta digirack-pluggarna, t ex EQ III.

Det är en liten knapp som ser ut som ett norskt ö. Ett O med ett snett streck över alltså.

Redigerat av MiSt
Postat

Det där är en sån där liten egenhet som jag ofta funderat över. Hur kommer det sig att Digidesign inte bara lägger till en fasvändningsknapp på kanalerna? Nog för att jag gillar deras barskrapade interface.. men att tvingas använda en plug?

Postat
Det där är en sån där liten egenhet som jag ofta funderat över. Hur kommer det sig att Digidesign inte bara lägger till en fasvändningsknapp på kanalerna? Nog för att jag gillar deras barskrapade interface.. men att tvingas använda en plug?

Så är det i Logic och Digital Performer också...Kanske i Cubase också?

Postat

Ja jäklar.. det va åratal sen jag körde Cubase så jag minns faktiskt inte. Jag tror att det finns en knapp men citera mig inte. I Cubase kan man ju välja ganska mycket av vad som ska synas på kanalstrippen.

Men ändå, varför inte ha en knapp? En av de saker jag gillar mest med PT är att mixern känns väldigt mycket som en riktig mixer och på riktiga mixrar sitter det oftast en fasvändningsknapp. Det är en helt oviktig fråga egentligen, jag undrar mest om Digidesign har nån tanke bakom det eller bara inte brytt sig helt enkelt.

Postat
Ja jäklar.. det va åratal sen jag körde Cubase så jag minns faktiskt inte. Jag tror att det finns en knapp men citera mig inte. I Cubase kan man ju välja ganska mycket av vad som ska synas på kanalstrippen.

Men ändå, varför inte ha en knapp? En av de saker jag gillar mest med PT är att mixern känns väldigt mycket som en riktig mixer och på riktiga mixrar sitter det oftast en fasvändningsknapp. Det är en helt oviktig fråga egentligen, jag undrar mest om Digidesign har nån tanke bakom det eller bara inte brytt sig helt enkelt.

Jag fasvänder oftast på mixern redan vid inspelningstillfället... så slipper man det där 😄

Postat

hej

det är konstigt att som någon påpekade att pro tools inte har en fasvändningsknapp på kanalerna, det är lätt ordnat med en liten obetydlig knapp bara.

sedan så kan jag meddela att cubase har en sådan funktion och det är ju bra 🙂

ska prova att fasvända med pluggar i protools

mvh Anders

Postat

Visst vore det enkelt med en knapp, men lika enkelt är det ju (nästan) att dra fram en av digirack-pluggarna med den funktionen oah via audio-suite fasvända. Då behöver man inte heller ödsla resurser på en plugg man inte tänker använda.

Postat

Hade nu bara PT stött VST så skulle du istället kunnat kört gratis-pluggen MSed från Voxengo. Man sätter den på ett stereospår MS och får ut AB. (Eller så kör man AB in och får ut MS om man tycker sånt är kul).

Så det är väl bara att gå ut och handla en VST adapter. Typiskt ProTools, allt kostar lite extra.

G.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.