Jump to content
Annons

Har du Ölkagge?


Recommended Posts

Annons
Glyk... va?

Ja, jag är nog den sista människan i sverige som inte vet vad "GI" är för något. Kvällstidningarna verkar dock ta för givet att man kan det som baksidan på ens hand.

jag läste en bok om det för ett tag sedan. Det förefaller vara så att man tycker att sockret är det som är det farliga i mta. Det frigör insulin som sedan inte kan tas upp av kroppen och omvandlar saker till fett o s v. Därför skall man inte blanda vissa livsmedel. Olika livsmedel har olika mycket socker och en GI diet gör att man t e x inte skall äta morötter och porterstek tillsammans...

äh tänker man då. Varför klydda till det. vad är det för del med att äta mindre och röra sig mer?

De senaste åren har man hört mycket om medelhavsdieter, stenåldersdieter, härdade fetter, GI o s v. Man vet redan att mycket av halvfabrikat är skräpmat, man är väl inte dummare än att man fattar det. Problemet har nog mer med att göra att människor inte kan tänka längre än ett par timmar framåt. Inte tänker jag så mycket på risken att få diabetes om tio år, så länge det är gott med ett par buzzola så äter jag väl det. 🙂

Allt handlar ju om marknaden som det heter, och att det plötsligt kommer GI-öl gör väl inte någon väsentlig skillnad på hur mycket folk dricker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sicket hets det är om sånt där.. nåt som jag däremot försöker undvika är lightprodukter med aspartam och liknande gifter.

Men det är väl bra med en light-öl, vad vet jag. Men lite ölmage har väl ingen dött av... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste oxå en bok om GI för 5-6 år sedan, långt innan det blev hype. Körde hårt med det ett tag och gick ner 15 kilo på 3 månader. Anammade dock fler principer än bara GI.

Principen är att fett/kalorier i sig är inte skadliga, utan det handlar om vilka kolhydrater du äter dem till. Snabba kolhydrater skjuter blodsockervärdet i höjd, vilket i sin tur får bukspottskörteln att utsöndra insulin, som Egget skriver. Och det är insulinet i sig som får kalorierna/fettet att fastna i fettreserverna.

Det är alltså blodsockerkurvans "matta" som är det Glykemiska Indexet:

sid-65.jpg

Mao, en ljus brödbit (dåliga/snabba kolhydrater) med 10 gram smör är skadligare än en grov macka (bra/långsamma kolhydrater) med 10 gram smör. Med vitt bröd fastnar mer fett än med mörkt bröd. Samma gäller vitpasta vs. fullkornspasta, osv. Och allt med socker innebär dåliga kolhydrater.

I teorin kan man trycka i sig 1 kilo rent fett utan att gå upp ett gram. 😄

edit: men bärs måste man såklart dricka ändå... 😎

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...