Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På egen risk ja... hmmm...

Jovisst svär jag mig fri från det mesta men all tweekning sker på egen risk, men man kan ju undvika de farligaste sakerna som register och liknande.

Om jag skulle bygga en ny dator (och det verkar inte vara långt borta) så skulle jag göra de punkter som nämns ovan. Dessutom skulle maskinen inte vara på nätverket mer än under konfigurationen. All nätverkshantering skulle därför försvinna från min installation. Men skulle det behövas vet jag ju vad som behöver startas för att det skall funka och det kanske inte "Nisse Hult" vet och då kanske man inte skall rekommendera honom att göra detsamma.

Förmodligen skulle jag gå tillväga som vanligt.

1. Ny dator

2. Gör installationerna

3. Kasta dit en massa tweaks

4. Kolla om stabil annars hoppa till 2

Vanligvis harvar jag igenom ominstallationer på okända maskiner 3-5 gånger innan jag är nöjd.

Kollade vad grabben i länken ovan hade stängt av ibland alla servicer. Verkade varken farligt eller på annat sätt skadligt. Man blev bara av med en massa saker som normalt inte behövs (om du inte sitter och musicerar i kontorslandskapet på jobbet och administratören tycker om att ta hand om din dator). I mitt fall hade jag följt hans råd och satt disabled på det mesta, fast där det finns en rekommendation om att välja disabled eller manual/automatic så hade jag satt disabled på varje punkt. Men det är JAG det. Jag vet inte vad andra har för behov och därför finns det inget generellt som säger vad som funkar heller.

Ytterligare ett tips från en som har tröttnat på ominstallationer. Om en hårdvara/mjukvara är bra på att gömma sig, har automatiska uppdatering, kräver att man installerar 500MB mjukvara för att bara kunna printa, slutar fungera i tid och otid (som min HP printer...), lämna tillbaka skiten!

Ha det

Annons
Postat

Detta är min erfarenhet av orsakerna när det kommer folk och ber om hjälp med krånglande datorer med mjukvaruproblem:

I 99 fall av 100 ( i alla fall nåt åt det hållet ) så är det nån som strulat till det själv genom att "fixa" något enligt något "gott råd" från någon eller nån hemsida på nätet. Eller nån som installerat olika obskyra programvaror med dålig kod, demos, eller spel eller annat skräp som de hittat på nätet eller nån skiva som följt med någon tidnin g. Eller installerat crackade programvaror med bristfällig kod.

Håller man sig till etablerade och inköpta programvaror och inte börjar till exempel hacka själv i registret så brukar det ofta gå riktigt bra.

Olika "regcleaners" kan ställa till det ganska rejält också...

Undantaget från ovan är kanske annars Norton och Macafee när det gäller virus och brandväggsskydd. De är enligt min erfarenhet notoriska problembarn. Se generellt upp för program med en otroliga massa finnesser och sådana som vill "ringa hem" och installera en massa uppdateriungar och annat skräp (bland annat Norton och Macafee) - förutom naturligtvis rena virusuppdateringsfiler, som ju måste uppdateras.

OK - visst finns det också etablerad programvara som krånglar eller krockar med andra program eller hårdvara eller hårdvara som krockar med varandra. Det lönar sig ofta att kolla supportsidor och forum innan man installerar ny mjuk- eller hårdvara.

Följer man ovanstående och inte försöker att "reparera nåt som inte är trasigt" så blir det ofta mycket lättare opch roligare att vara datoranvändare.

Ska man ändå nödvändigtvis hålla på och experimentera så är det mycket värdefullt att ha en image av den nyinstallerade, färdiga, fungerande datorn som man kan återställa till när man gjort bort sig. Har man en gång trasat sönder en installation är det i det närmaste omöjligt att "reparera" den till 100 procent. Det är då nyinstallation som gäller om man vill ha en till 100 procent frisk installation.

Postat
Någon som har ett bra tips på reg.cleaner program-SOM FUNKAR så man slipper blåsa datorn och åka på ominstallation när man fått för mycket reg.filer etc???

Med tanke på att du får problem när du försöker följa MusicXP's tips (som egentligen inte är speciellt avancerade) ska du nog även undvika alla former av Registry-cleaners.

Postat
Någon som har ett bra tips på reg.cleaner program-SOM FUNKAR så man slipper blåsa datorn och åka på ominstallation när man fått för mycket reg.filer etc???

Med tanke på att du får problem när du försöker följa MusicXP's tips (som egentligen inte är speciellt avancerade) ska du nog även undvika alla former av Registry-cleaners.

Försöker hålla nere antal program och pluggar till ett minimum i musikdatorn. Använder surfdatorn som test för programdemos eller pluggar och de som verkar oumbärliga tar jag in i musikdatorn. Men är det så farligt att använda registry cleaners? Jag har Registry First Aid som gör en backup av registret innan den ändrar något och de flesta "avinstallerade" program jag testat eller spyware också för den delen lämnar ju en del registernycklar efter sig. Med många sådana tycker jag nog min dator segar ner sig och blir piggare efter att ha rensat i registret. Inte haft några kraschar av den anledning så vitt jag vet... 😎😄

Postat

Försöker hålla nere antal program och pluggar till ett minimum i musikdatorn. Använder surfdatorn som test för programdemos eller pluggar och de som verkar oumbärliga tar jag in i musikdatorn. Men är det så farligt att använda registry cleaners? Jag har Registry First Aid som gör en backup av registret innan den ändrar något och de flesta "avinstallerade" program jag testat eller spyware också för den delen lämnar ju en del registernycklar efter sig. Med många sådana tycker jag nog min dator segar ner sig och blir piggare efter att ha rensat i registret. Inte haft några kraschar av den anledning så vitt jag vet... 😎😄

Jag skrev inte att RegCleaners är farliga. De är väl ungefär lika (o)farliga som att följa MusicXP's enklare tips. Dvs, det funkar säkert fint för både dig och mig, men det är inget jag skulle rekommendera mina pensionerade föräldrar att använda. 😆

Postat

Jag kommer nog in lite sent i debatten, men ett hett tips är att alltid skapa en systemåterställningspunkt i XP _innan_ man eventuellt provar några optimeringsgrepp. På det viset har man alltid en färsk fungerande tidpunkt att låta systemet återgå till om något skulle gå snett.

Florian, eventuellt kan det ha funnit systemåterställningspunkter för dig att återgå till utan ominstallation. Men det sista ville du nog inte veta 😄 Kan dock vara bra inför framtiden.

Sedan vill jag bara påpeka att vi inte har fått någon enda rapport om att våra tips skulle ställa till med skada i systemet. När vi gjorde en genomgång av detta i slutet av 2003 så höll vi tipen mycket allmängiltiga och undvek alltför riskabla grepp. Undantaget var ett optimeringstips för Mac OS X, men där skyltade vi också med en fet varning. Men vi har inte fått in någon rapport om det heller.

Postat

Jag förstår vad du menar med återställningspunkt Olsberg-men tyvärr försent,en dyrköpt läxa-tidsmässigt...

De tipsen som tidningen hade för ett par år sedan har jag gjort sedan tidigare och aldrig haft några problem med vill jag gärna påpeka,dessa började som sagt efter gårdagens musicXP övningar och Hackeman:

jag är ingen pensionär ännu,inte heller någon hackare i ordets bemärkelse,men när man läser och följer tipsen i turordning och bokstavligen så borde detta inte ha hänt eller hur-men det gjorde det,därav min frustration med just dess tips!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.